Kozák Tamás: nem csak az árelőny miatt sikeresek a diszkontok
Gazdaság

Kozák Tamás: nem csak az árelőny miatt sikeresek a diszkontok

Rendkívül turbulens időszakban van a magyar kiskereskedelem. A forgalom a reálbéremelkedés ellenére hosszú idő óta a 2021-es szinten mozog, az online szegmensben egyre több külföldi szereplő jelenik meg, az adók magasak, sok a piacbefolyásoló kormányzati intézkedés és a boltoknak kezelniük kell a betétdíjas rendszert annak minden gyerekbetegségével együtt. Mindezek tetejében nem úgy tűnik, hogy a nagy külföldi láncok lennének a kormány kedvencei. Mindezekről kérdeztük Kozák Tamást, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkárát.
Milyen környezetben működhet és hogyan teljesíthet a magyar gazdaság a következő másfél évben? Ezt beszéljük meg szakértőkkel, döntéshozókkal a Budapest Economic Forumon!

Kezdjük a betétdíjas termékekkel. Csökkent azoknak a termékeknek a forgalma, amelyeket érint az 50 forintos költség? Főként az olcsóbb ásványvizekre gondolok, amelynek árában jelentős tétel lehet az a díj.

A fogyasztási szerkezet ettől nem változott. Bár az 50 forint összességében sok, most már naponta több mint egymillió palack visszaváltásáról beszélünk. Áruházi vagy vállalati szinten ettől a fogyasztási struktúra nem változott meg. Természetesen egyén szintjén befolyásolhatja a vásárlási szokásokat, de

igazából számszerűsíthető inflációs hatása sincs ennek az intézkedésnek.

Arról lehet hallani, hogy a kereskedelmi egységeknek sok extra terhet jelent az automaták üzemeltetése. Sokan panaszkodnak arra, hogy nagy a rendetlenség a boltokban a visszaváltási rendszer működése óta. Ugyanakkor az az állítás is elhangzik, hogy a visszaváltási kuponok extra forgalmat generálnak.

Válasszuk ketté a kérdést. A rendszer indulásakor sokszor mondtuk, hogy vannak hibák, de ezeket "gyerekbetegségnek" minősítettük. Ma már kinőttünk a gyerekkorból, de nem mondhatjuk, hogy olajozottan mennének a dolgok, például nem mehetünk el szó nélkül a még mindig fennálló logisztikai és informatikai problémák mellett. Amikor a fogyasztó az automaták mellett felhalmozott, vissza nem váltható palackokkal találkozik az legalább annyira kellemetlen az üzletnek, mint a vásárlónak.

Ami a forgalmat illeti, ettől olyan nagyon nagy forgalmi többlet vállalati szinten nem jelentkezik.

A vásárló három lehetőség közül választhat: adományként átutalhatja az 50 forintot, átutaltathatja a számlájára, vagy választhatja a vouchert.

A legfrissebb számok alapján a forgalmazott betétdíjas üvegek 75 százaléka kerül vissza ebbe a rendszerbe. Valószínűleg 90 százalék lesz a plafon, ez is a cél. Akkor sem lesz rentábilis a rendszer működtetése a boltoknak, hogyha beáll ez az arány két-három év múlva?

A cél az, hogy a körforgásos gazdaságba visszakerülő hulladék aránya elérje a 90 százalékot. A kereskedők számára a rendszer üzemeltetésének költségei nagyrészt közvetlenek, vagyis minél több palackot hoznak vissza, annál nagyobbak a kiadások. Egy részük áruházak általános belső költségei közé tartozik, de ez a kisebb hányadot teszi ki.

Térjünk át a betétdíjas üvegekről magának a kiskereskedelemnek az elemzésére. A kiskereskedelem volumene, naptárhatástól és szezonális hatásoktól megtisztítva, nagyjából a 2021-es szinten áll. A múlt héten érkezett friss adatok most éppen egy kicsit efölé lökték a forgalmat, de alapvetően ez az a szint, amit az elmúlt hónapokban nem nagyon tudott átlépni. Mi az oka annak, hogy az egyébként 2024-ben beindult reálbér-emelkedés mégsem csapódott le a boltokban?

Ahhoz, hogy megértsük az elmúlt hónapok eseményeit, érdemes visszatekinteni az elmúlt három évre. 2020 elején megjelent a Covid, amely közel két évig tartott, és alapjaiban alakította át, illetve nehéz helyzetbe hozta a kereskedelmet. 2022 elején, amikor már kilábaltunk a Covidból, újabb kihívás érkezett: az infláció. Ez nem csak Magyarországot, hanem egész Európát érintette, az árak elszálltak, a reálbérek csökkentek. 2023 különösen nehéz év volt, nemcsak a kereskedelem, hanem az egész gazdaság számára. Így jutottunk el 2024-hez, amikor már bizonyos szintű fellendülés tapasztalható.

A fogyasztás körülbelül felét a kiskereskedelem adja, vagyis amit elköltünk, annak nagy része boltokban, üzletekben, áruházakban történik. Gazdasági elemzésekben gyakran találkozunk azzal a reménnyel, hogy a fogyasztás húzza majd ki a gazdaságot a nehézségekből. Ez nem magyar sajátosság, sok ország gazdaságpolitikájában megjelenik a fogyasztás-alapú GDP-növekedés koncepciója. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a magyar társadalom „fejnehéz” szerkezetű: a jövedelmi szintek alapján a lakosság kevesebb mint 10%-a tartozik a felső osztályba, míg például Ausztriában ez az arány 25%. A középosztály nálunk gyengébb, és jelentős az alsó osztály aránya.

A többletjövedelmek nem ott csapódnak le, ahol jelentős fogyasztásnövekedés várható.

A fogyasztási szerkezet is megér egy vizsgálatot. A kiskereskedelmi forgalom mintegy 26-28%-át az élelmiszerfogyasztás adja. Van egy elmélet, miszerint minél magasabb az életszínvonal, annál kisebb az élelmiszerek aránya a kiadásokban. Nálunk ez nem így van, sőt, az elmúlt években még nőtt is ez az arány. Vegyük például Ausztriát: ott az egy főre jutó élelmiszerfogyasztás másfél-kétszerese a magyarénak. A nem élelmiszer fogyasztásban még nagyobb a különbség: például a ruházati cikkek esetében a magyar évi fogyasztás 400 euró körül mozog, míg az osztrák ennek az ötszöröse.

Mennyire jelentenek konkurenciát a külföldi fizikai boltok a magyaroknak a határ közelében? Azt a KSH adataiból is tudjuk, hogy a határon túli vásárlások értéke jelentősen nőtt, de ez még mindig elenyésző a 19 ezer milliárd forintos teljes kiskereskedelmi forgalomhoz képest. Mindeközben az online vásárlásoknál valóban van egy jelentős átrendeződés.

Az online kereskedelemre korábban jellemző kétszámjegyű növekedés kezd lassulni. Például az Amazon éves bevételnövekedése a korábbi 40%-ról 20% körülire csökkent. Magyarországon az online kereskedelem részesedése mintegy 7%, ami növekszik ugyan, de elmarad például Csehországtól, ahol ez az arány 14%.

Nincs olyan magyar online szereplő, aki felveheti a versenyt a nagy regionális e-kereskedőkkel.

Ugyanakkor a magyar fogyasztók 61%-a rendszeresen vásárol külföldi webshopokból is. Hogy ennek mi az oka, ahhoz érdemes megnézni a hazai költségszerkezetet. Vegyünk egy egyszerű példát: egy 800 forintos narancslé árában csak az adótartalom kb. 240 forint, ami 30%. Ebben benne van a 27%-os áfa, a népegészségügyi termékadó, a csomagolási díj, és nagyobb üzleteknél a 4,5%-os különadó is. Ez jelentősen megdrágítja a termékeket a hazai piacon.

Magyarországon jelentősen nőtt a diszkontok piaci súlya. Ez csak magas inflációs környezetben megfigyelhető tendencia?

A diszkontok térnyerése nemzetközi trend. Magyarországon is nő a részarányuk, de nem olyan drasztikusan, mint ahogy sokan gondolják. A piacvezető ugyan egy diszkontlánc, de mellette a hiper- és szupermarketek is fejlődnek. A diszkontok sikerének kulcsa nem feltétlenül az árelőny, hanem a gyors készletforgás és a fejlett logisztika.

Van-e hely egy új diszkontláncnak a magyar piacon?

Nehéz erre válaszolni konkrét információk nélkül. A sajtóhírek szerint az új szereplő 20%-kal olcsóbb kíván lenni a versenytársaknál, de én nem látok ekkora mozgásteret az ágazati számok alapján. A magyar vásárló valóban árérzékeny, de egyre fontosabb számára a kiszolgálás színvonala is. Egy új üzlethálózat kiépítése ráadásul rendkívül költséges, több százmillió vagy akár milliárdos nagyságrendű beruházást igényel boltonként.

Milyen lehetőségek vannak a személyzet nélküli boltokban?

Ez egy érdekes technológiai fejlesztés, amit például az Amazon Fresh is alkalmaz. A Covid-járvány alatt különösen előtérbe került ez a megoldás a higiéniai szempontok miatt. Magyarországon is lehet létjogosultsága, főleg kistelepüléseken, ahol az élőmunka költsége magas. Emellett irodaházakban is elhelyezhetők ilyen boltok.

A kihívást a logisztika és a vásárláshoz szükséges technológia felhasználóbarát kialakítása jelenti.

A KSH adatai szerint folyamatosan zárnak be boltok, köztük élelmiszerboltok, ruhaboltok, kocsmák és cukrászdák is. Ez a rendszerváltás óta zajló koncentrációs folyamat eredménye, ami a Covid alatt felgyorsult. Természetes folyamatnak tekinthető ez a koncentráció, és megállhat-e egyszer?

Ma Magyarországon durván százezer bolt van, ennek egyharmada élelmiszer.

Az említett trend alapvetően a nem élelmiszerboltokat sújtotta,

a csökkenés üteme sokkal nagyobb volt a nem élelmiszer területén. Ez egyébként nemzetközi trend, mindenhol így van, a nagy kérdés az, hogy mely szegmeseket érinti. Azt látjuk, hogy a legnagyobb csökkenés a láncba nem szerveződött kisboltoknál van, tehát azoknál, akik nem tudnak élni egy beszerzési társulás által nyújtott árelőnnyel. Ennek a csökkenésnek a megállítása fontos, már csak azért is mert a kisebb boltok a kkv-szegmensbe tartoznak, amelyek sok család megélhetéséről gondoskodnak. Sajnos a Covid-járvány rávilágított arra, hogy nagyon sokszor ezek a kisboltok nem tudták felvenni a versenyt a nagyokkal.

Például tudás és pénz hiányában hátrányban voltak a gyors online értékesítési csatorna kiépítésében.

Kicsit beszéljünk szabályozási kérdéséről. Sokféleképpen szabályozza a magyar állam a kiskereskedelmet. Az egyik legismertebb formája ennek az árstop volt, illetve a kötelező akciózás. A kivezetése óta eltelt időben tudott az OKSZ mérleget vonni ezek hatásáról?

A tanulságot nem ágazati szinten voltuk le, hanem a közgazdászok tették meg helyettünk. Hogy egy olyan területen, ahol erős a verseny, ott mindenfajta közvetlen beavatkozásnak erősen kétséges a hatása. A kereskedelem azért is sajátos, mert az ellátási láncban ott van a nyersanyag termelőtől kezdve a feldolgozón, disztribútoron, kereskedőig nagyon sok szereplő.

Tehát, ha valahol beavatkozok, és a gombot elcsavarom, akkor ez az egész ellátási láncra kihat.

Érdekes gazdaságpolitikai kérdés, hogy mikor érdemes beavatkozni egy olyan területre, ahol - még egyszer mondom - viszonylag erős a verseny, és ahogy szokták mondani, megvan a fogyasztóknak a lehetősége, hogy a lábukkal szavazzanak.

Tehát, ha valahol nem stimmel és drágább, vagy olcsóbb, akkor elmegy máshova.

A klasszikus közgazdasági elmélet szerint akkor kell az államnak beavatkoznia, amikor a kereslet-kínálat valahol felborul, vagy megvan a kockázat, hogy felboruljon. Uniós szinten is vannak különböző beavatkozási lehetőségek, nem csak a kereskedelemben, hanem magában az élelmiszertermékeknek az ellátási láncában.

Jó lenne arról többet beszélni, hogy miként lehet a kereskedelem fejlesztését a GDP-növekedés szolgálatába állítani. A kereskedelemnek a GDP-hez való hozzájárulása 10-11 százalék, ami stagnál. Azt látjuk, hogy az országok többségében a kereskedelem egyre jobban tudja segíteni a gazdaságot. A GDP-nek nagyjából kétharmada a szolgáltatásból jön a fejlett országok többségében, és ezen belül a kereskedelem kiemelt szerepet játszik. A tíz százaléknak nagyjából fele nagykereskedelem és fele kiskereskedelem. Konkrét példák lehetnek ilyen hatékonyságnövelő beruházásra a mesterséges intelligencia alkalmazása a marketing területén (a nagyobb perszonalizáció érdekében), vagy az ellátási lánc korszerűsítése.

Mi a véleményük a Nébih által vezetett zsugorinflációs listáról? Hatásos-e ez az intézkedés, kevesebb-e a méretcsökkentett termék?

Határozottan csökkent ezeknek a száma. A kérdés bennem úgy merül fel, hogy az ellátási láncon belül hol van a helye az ilyen fajta szabályozásnak. Például fontosnak tartom, hogy a méretinformáció hangsúlyosan jelenjen meg a csomagoláson. Nem feltétlenül a pulton kell elhelyezni ezeket a figyelemfelhívó szövegeket, mert ez néha már ízléstelen.

Ha megszűnne a plázastop, annak lenne keresletnövelő hatása vagy csak egyszerűen jobban fragmentálná a piacot?

Közvetlen hatása a beruházások növekedése lenne, amely jelenleg nemzetgazdasági érdek is.

Szerintem ideje lenne érdemben és őszintén a plázastop indokoltságát akár egy szakmai kerekasztal beszélgetésen elemezni és kibontani, hogy a törvény hatályon kívül helyezése mit jelentene, kinek jelent kockázatot és milyen lehetőséget teremt makrogazdasági szinten.

Mert az, hogy nemcsak az építés, hanem most már az átalakítás és a napi működéshez kapcsolódó rekonstrukció is korlátozott, az nem szolgálja a vásárlók érdekét. Ami nagyon sokszor elhangzik kritikaként a plázastop törvénnyel kapcsolatban, az a transzparencia hiánya, amely pedig azzal jár, hogy nehéz tervezni. Tehát nagyon sok áruház kidolgozza a fejlesztési tervét, de bizonytalan, hogy egyáltalán lesz-e ebből valami, vagy ha nem lesz, akkor miért nem lesz, tehát nincs benne a tanulási folyamat sem ebben a rendszerben. Én azt gondolom, hogy ideje lenne a plázastop törvénynek a szakmai újratárgyalása vagy egyeztetése.

A végére hagytam a legforróbb témát: egyetérthetünk abban, hogy a magyar kiskereskedelem nem a legbarátságosabb környezetben működik ,és itt most nem a vásárlókra, hanem a szabályozókra gondolok. Mennyire kell komolyan venni azokat a célokat, amelyek a kiskereskedelem magyar tulajdonának növelését célozzák?

Mi mindent komolyan veszünk,

különösen azokat a célokat, amelyek befolyásolhatják egy vállalat közép- és hosszú távú sikerét Magyarországon. Fontos megérteni, hogy sokszor a gazdaságpolitikai megközelítést politikai-gazdaságtani kategóriákra kell lefordítani. Minden kormánynak lehetnek hosszú távú céljai, a kérdés az, hogy ezek a célok mennyire illeszkednek a jelenlegi gazdasági játékszabályokhoz. A vállalatoknak érteniük kell a makrogazdasági helyzetet, és lehetőség szerint együtt kell működniük ezekkel a célokkal, amennyiben nem sértik a saját érdekeiket. Amikor azonban a szabályozási környezet kiszámíthatatlan, az elbizonytalanítja a vállalatokat.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio

A cikk elkészítésében a magyar nyelvre optimalizált Alrite online diktáló és videó feliratozó alkalmazás támogatta a munkánkat.

Kasza Elliott-tal

Macy's Inc - kereskedés

Tegnap nyitáskor vettem a Macy-ból egy keveset kereskedni 17,74-en. A portfólió fórumból jött az ötlet, pomperjtől, köszi. Megnéztem a roic.ai-val a számait, nem túl fényesek, de azért terme

Holdblog

Száz évig élni nem nagy kunszt

\"Szakmai meggyőződésem, hogy bárki tud száz évig élni, feltéve, hogy nincs eredendően valami krónikus, ma még gyógyíthatatlan betegsége. Bárki utánam tudja csinálni.\" Zentai Péter, Zent

Ricardo

Nobel

Daron Acemoglu, James Robinson és Simon Johnson kapták megosztva az idei közgazdasági Nobel-díjat \"az intézmények kialakulásának és a jólétre gyakorolt hatásának tanulmányozásáért\". Ace

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Jöhet a tömeges nyugdíjkorhatár-emelés: itt vannak a friss javaslatok
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Banking Technology 2024
2024. november 5.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
HR (R)Evolution 2024 - Powered by Prohuman & Pénzcentrum
2024. november 13.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes online előadás

Devizakereskedés alapjai, avagy mi lesz veled forint?

Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
D_NOE20240912006