Egy négy elemből álló jogszabálycsomagról kezdett ma egyhetes, október 23-ig tartó, társadalmi egyeztetést az Energiaügyi Minisztérium a kormány hivatalos egyeztetési felületén, amely változásokat a tárca a parlament őszi ülésszakán tervezi előterjeszteni. Az alábbi négy tervezetről indult ma egyeztetés:
- Az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény módosításáról szóló törvénytervezetről
- A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló törvény tervezetéről
- A klímagázokról szóló törvény tervezetéről
- Az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezménye és annak Kiotói Jegyzőkönyve végrehajtási keretrendszeréről szóló 2007. évi LX. törvény, és az üvegházhatású gázok közösségi kereskedelmi rendszerében és az erőfeszítés-megosztási határozat végrehajtásában történő részvételről szóló 2012. évi CCXVII. törvény módosításáról.
A tárca a fenti jogszabálycsomagban tervezett változtatásokról kiadott egy összefoglaló közleményt is, amely az alábbiakat tartalmazza, a kiemelések tőlünk származnak.
Energiaközösségek
Az energiaközösségekkel kapcsolatos szabályozás a társasházakra vonatkozó speciális rendelkezésekkel egészülhet ki. Felidézi a tárca, hogy a háztartási méretű naperőművek darabszáma 2022 eleje óta kétszeresére nőtt Magyarországon. Jelenleg már több mint 283 ezer üzemel belőlük, többnyire családi házak vagy melléképületeik tetején.
A tervezett új rendelkezések a városi lakóközösségek számára könnyíthetik meg, hogy áramfogyasztásuk részleges fedezése, energiaköltségeik csökkentése érdekében napelemes rendszert telepítsenek.
Azt is rögztik a téma kapcsán, hogy a társasházi energiaközösségek az ingatlantulajdonosok egy részének részvételével is megalakíthatók lesznek. A jellemzően közös tulajdonba tartozó tető használatához meg kell szerezni a társasház előzetes hozzájárulását. A lehetséges elszámolási modellek egyikében a társasház forgalomarányos rendszerhasználati díjvisszatérítésben részesülhet, ennek mértékét a törvényi felhatalmazás alapján a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal határozhatja meg.
Háztartási méretű naperőművek
A háztartási méretű naperőművek összes beépített teljesítménye közel 2600 megawatt, mára jócskán meghaladja a Paksi Atomerőmű meglévő blokkjainak kapacitását - emlékeztet a tárca. A fő kihívás az, hogy
a termelésükről azonban jelenleg csak nagyon kevés tudható, pedig az adatok naprakész ismerete elősegíthetné a megtermelt zöldenergia hatékonyabb felhasználását, a hálózati fejlesztések valós igényekhez igazodó tervezését, ütemezését.
Az egyéni inverteradatok gyűjtése a szabálytalan üzemeltetés kiszűrését is szolgálhatná. A tervezet szerint az elosztók és felhasználók kötelesek együttműködni az energetikai adatszolgáltató platform működtetőjével az adatgyűjtésben. A távoli leolvashatóság érdekében internetkapcsolatra van szükség, amely az üzemelő rendszerek több mint kétharmadánál rendelkezésre áll - jegyzik meg. E képesség meglétét az elosztói szabályzatok alacsonyabb szinten eddig is előírták.
A felmenő rendszerű bevezetés szerint az új igénybejelentések esetén e kötelezettség 2025 januárjától, a működő vagy már beadott igénybejelentéssel rendelkező kiserőművek esetében 6-8 hónappal később léphet életbe.
A tárca rámutat: a módosítással minden napelemes termelés láthatóvá válik a hálózatüzemeltetők számára, ezzel jelentősen nő az üzembiztonság szintje. Az intézkedés a zöldenergia termelés további növekedését, hatékonyabb rendszerbe illesztését is szolgálja, ezzel erősítve Magyarország energiaszuverenitását és a hazai ellátás biztonságát.
A fenti változások azt jelentik, hogy a jövő nyári hónapoktól már a meglévő háztartási napelemek valós idejű termelési és hálózatból vételezési adatait is látni fogják a hálózatüzemeltetők, és ezzel együtt a rendszerirányító is. Ez a nyári időszakban az ellátásbiztonságot növelheti, a kiegyenlítő energiapiaci kihívásokat viszont mérsékelheti, jobban tervezhetővé teheti.
Hálózati infrastruktúra
A tárca megjegyzi, hogy több olyan javaslat is van a jogszabálycsomagban, amely gyakorlati tapasztalatokon alapul, és ezek segítségével háríthatók el, vagy mérsékelhetők a hálózati infrastruktúra fejlesztését gátló, lassító akadályok. Így például
a rendelkezések egyértelműen kimondhatják, hogy a meglévő középfeszültségű szabadvezetékes hálózaton új vezetékjogi eljárás nélkül is el lehet helyezni oszloptranszformátort.
A törvénymódosítás tartalmazza az ipari termelők hálózati hozzáférései megszerzésének széles körű iparági egyeztetéseken kialakított, felülvizsgált szabályait is.
Fontos változás továbbá, hogy a módosítások elfogadása esetén a jövőben kisfeszültségű elosztóhálózatra betáplálási céllal kizárólag háztartási méretű kiserőművek, azaz lesznek csatlakoztathatók. A Vet. tervezett módosítása tételesen tartalmazza is ezt, mégpedig így:
Kisfeszültségű elosztóhálózatra betáplálási céllal a legfeljebb 50 kVA csatlakozási teljesítményű erőművek csatlakoztathatók.
Szintén nagy változás a készülő újabb közzétételi eljárás keretével kapcsolatban az, hogy a tárca jelzi:
a nagy- és középfeszültségű hálózatra termelői csatlakozás legfeljebb kétévente meghirdetett pályázat alapján történhet.
A kiírható szabad kapacitások mértékét és a csatlakozás legkorábbi időpontját járásonként és technológiákra lebontva az érintett kormányzati szereplőkből álló bizottság segítségével a szakminiszter határozhatja meg - jelzi a tárca közleménye.
A tervezet a lekötött teljesítmények hatékonyabb kiaknázása érdekében rendelkezik a termelői vezeték és a csatlakozási pont közös használatáról is - emeli ki a közlemény. Nagyon fontos változás ezek közül például az, hogy
a felhasználó a hatályos szabályozás szerinti öt helyett már két év után elveszítheti a csatlakozási ponton lekötött, de általa ki nem használt teljesítmény feletti rendelkezési jogát.
Az is lényeges, hogy az új előírások integrált építési és környezetvédelmi eljárást vezethetnek be a fél megawattnál nagyobb beépített teljesítményű nap- és szélerőművek létesítésének, bővítésének gördülékenyebb engedélyeztetése érdekében.
A törvénymódosítási csomag részeként a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal felhatalmazást kaphat a nyilvános elektromos és egyéb alternatívüzemanyag-töltőpontok nyilvántartásának vezetésére. A fosszilis energiahordozók használatának visszaszorítását mozdítja elő többek között a hidrogén földgázba keverhetőségének rendezését célzó szabály is.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images