A javaslat szerint a MÁV a terv feletti használatért térítésmentesen fogja a pályahasználatot biztosítani a társaságok számára - ismertette Urvald Krisztián.
Ez praktikusan azt jelenti, hogy a díjképzés során figyelembe vethető kilométerteljesítmény elérését követően, a hálózathozzáférési díj az alapszolgáltatásokra vonatkozóan (például menetvonal biztosítás, kilométer alapú pályahasználati díj, felsővezetékhez való hozzáférés) nem kerül majd felszámításra a menetrendi időszakra vonatkozóan.
A kiegészítő és járulékos szolgáltatások, mint például az állomáshasználat, a telekommunikációs rendszerekhez hozzáférés, karbantartási szolgáltatások nem a kedvezményrendszer részei. A terveink szerint ez már a következő menetrendi időszakra is vonatkozik.
Az egyik fő cél az lehet, hogy ösztönözzék a vasúti társaságokat arra, hogy növeljék a forgalmat és jobban kihasználják a vasúthálózatot.
Az elmúlt években a magyar vasúti árufuvarozás teljesítménye jelentősen visszaesett, részben a folyamatosan emelkedő pályadíjak miatt. 2024 nyarán még 14,5%-os díjemelésre került sor, ami szinte sokkolta a fuvarozókat, mivel versenyképességük további csökkenésével fenyegetett. A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület, valamint a fuvarozók többször is figyelmeztettek, hogy a vasúti szállítás hátránya a közúti fuvarozással szemben tovább nő, ha a költségek nem csökkennek, és sürgették a pályadíjak felülvizsgálatát.
Kérésüket meghallotta az állami vasúttársaság: fordulatot vett, és így lényegében pályadíjcsökkentést jelentett be.
A döntés célja, hogy helyzetbe hozzák a vasúti árufuvarozást, amely az utóbbi években piaci részesedést veszített a közúti szállítmányozással szemben. Mindez nagy segítség a jelenleg engedélyes, 57 vállalkozói vasúti valamint a 11 kapacitás-foglalásra jogosult társaságoknak.
A kvázi-pályadíjcsökkentés pontos mértékét és részleteit a MÁV a következő hónapokban fogja kidolgozni, de az előzetes tervek szerint a fuvarozók számára érezhető tehercsökkenést eredményez majd. A vasúti ágazat szereplői optimistán tekintenek az új lehetőségek elé, és abban bíznak, hogy a változásokkal újra versenyképessé válik a vasút a közúti szállítással szemben.
Urvald Krisztián ismertette, a pályaszolgáltatásoknál a bevételek nagy része, körülbelül 80%-a a személyszállításból származik. Az elmúlt években az állami finanszírozás is jelentősen növekedett, különösen a költségtérítések és a vasútvonalak felújítása terén.
A Hungrail által szervezett csütörtöki konferencián elhangzott, hogy a kormány szintén fontos szereplője ennek a folyamatnak, mivel további intézkedésekkel kívánja támogatni a vasúti közlekedés és áruszállítás fellendítését. Csepreghy Nándor építési és közlekedési miniszterhelyettes a következő 10 évre egy 10 milliárd eurós vasúti programot jelentett be.
Ez a bejelentés hatalmas fordulatot jelent a vasúti árufuvarozás számára, amely az utóbbi években komoly kihívásokkal szembesült és eddig az ágazat épp a pályadíj 14,5 százalékos díjemelésére készült. Ha a tervezett intézkedések hatékonyan valósulnak meg, akkor Magyarország újra fontos központja lehet a közép-kelet-európai vasúti szállítási hálózatnak.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images