Fontos díjcsökkentést jelentett be a MÁV
Gazdaság

Fontos díjcsökkentést jelentett be a MÁV

A MÁV jelentősen előkészített egy a vasúti pályadíjakra csökkentésről szóló döntést, ezzel ösztönözve a vasúti áruszállítást és enyhítve a szektor versenyképességi nehézségeit – jelentette be Urvald Krisztián, a a MÁV pályavasúti szolgáltatásokért felelős igaztója a Magyar Vasút 2024 konferencián. Az intézkedésre a fuvarozók és érdekképviseleteik hosszú ideje sürgető nyomására került sor.

A javaslat szerint a MÁV a terv feletti használatért térítésmentesen fogja a pályahasználatot biztosítani a társaságok számára - ismertette Urvald Krisztián.

Ez praktikusan azt jelenti, hogy a díjképzés során figyelembe vethető kilométerteljesítmény elérését követően, a hálózathozzáférési díj az alapszolgáltatásokra vonatkozóan (például menetvonal biztosítás, kilométer alapú pályahasználati díj, felsővezetékhez való hozzáférés) nem kerül majd felszámításra a menetrendi időszakra vonatkozóan.

A kiegészítő és járulékos szolgáltatások, mint például az állomáshasználat, a telekommunikációs rendszerekhez hozzáférés, karbantartási szolgáltatások nem a kedvezményrendszer részei. A terveink szerint ez már a következő menetrendi időszakra is vonatkozik.

Az egyik fő cél az lehet, hogy ösztönözzék a vasúti társaságokat arra, hogy növeljék a forgalmat és jobban kihasználják a vasúthálózatot.

Az elmúlt években a magyar vasúti árufuvarozás teljesítménye jelentősen visszaesett, részben a folyamatosan emelkedő pályadíjak miatt. 2024 nyarán még 14,5%-os díjemelésre került sor, ami szinte sokkolta a fuvarozókat, mivel versenyképességük további csökkenésével fenyegetett. A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület, valamint a fuvarozók többször is figyelmeztettek, hogy a vasúti szállítás hátránya a közúti fuvarozással szemben tovább nő, ha a költségek nem csökkennek, és sürgették a pályadíjak felülvizsgálatát.

Kérésüket meghallotta az állami vasúttársaság: fordulatot vett, és így lényegében pályadíjcsökkentést jelentett be.

A döntés célja, hogy helyzetbe hozzák a vasúti árufuvarozást, amely az utóbbi években piaci részesedést veszített a közúti szállítmányozással szemben. Mindez nagy segítség a jelenleg engedélyes, 57 vállalkozói vasúti valamint a 11 kapacitás-foglalásra jogosult társaságoknak.

A kvázi-pályadíjcsökkentés pontos mértékét és részleteit a MÁV a következő hónapokban fogja kidolgozni, de az előzetes tervek szerint a fuvarozók számára érezhető tehercsökkenést eredményez majd. A vasúti ágazat szereplői optimistán tekintenek az új lehetőségek elé, és abban bíznak, hogy a változásokkal újra versenyképessé válik a vasút a közúti szállítással szemben.

Urvald Krisztián ismertette, a pályaszolgáltatásoknál a bevételek nagy része, körülbelül 80%-a a személyszállításból származik. Az elmúlt években az állami finanszírozás is jelentősen növekedett, különösen a költségtérítések és a vasútvonalak felújítása terén.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, Varga Mihály pénzügyminiszter, Zsiday Viktor portfóliókezelő, Virág Barnabás MNB-alelnök. Többek között ők is ott lesznek az október 17-i Budapest Economic Forum gazdasági csúcskonferenciánkon. Kiemelt témáink között szerepel természetesen a forint helyzete, a magyar fizetőeszköz kilátása, az árfolyamra ható legfontosabb tényezők részletes tárgyalása.

A Hungrail által szervezett csütörtöki konferencián elhangzott, hogy a kormány szintén fontos szereplője ennek a folyamatnak, mivel további intézkedésekkel kívánja támogatni a vasúti közlekedés és áruszállítás fellendítését. Csepreghy Nándor építési és közlekedési miniszterhelyettes a következő 10 évre egy 10 milliárd eurós vasúti programot jelentett be.

Ez a bejelentés hatalmas fordulatot jelent a vasúti árufuvarozás számára, amely az utóbbi években komoly kihívásokkal szembesült és eddig az ágazat épp a pályadíj 14,5 százalékos díjemelésére készült. Ha a tervezett intézkedések hatékonyan valósulnak meg, akkor Magyarország újra fontos központja lehet a közép-kelet-európai vasúti szállítási hálózatnak.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Kiszámoló

Unit linked biztosítás költségei

Már nagyon sok éve nem írtam a unit linked biztosításokról (ide tartoznak a nyugdíjbiztosítások is), pedig lehet, hogy kellett volna. Hogy miért nem kötünk unit linked biztosítást, arra egy s

MNB Intézet

SZJA 1% - mire ad a magyar?

A személyi jövedelemadó 1+1 százalékát egy 1996-os törvény értelmében van lehetőség felajánlani. Ez az egyetlen módja annak, hogy egy állampolgár közvetlenül \"beleszóljon\" az állami k

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
A forintgyengülés csak idő kérdése: elemzők szerint ennyi lesz az euró
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Energy Investment Forum 2024 - A MEKH szakmai támogatásával
2024. október 10.
Fókuszban a KKV versenyképesség - Kecskemét
2024. október 2.
Banking Technology 2024
2024. november 5.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Ez is érdekelhet
D_NOE20240912006