A Nemzetközi Hosszútávfuvarozók Szövetsége (ILA) és az Egyesült Államok Tengerészeti Szövetsége (USMX) közötti tárgyalások megrekedtek, ami az 1977 óta első ilyen jellegű sztrájkhoz ezekben vezetett a kikötőkben. A helyzetet súlyosbítja a Helene hurrikán okozta ideiglenes kikötőlezárás Floridában, a Karolinai-szigeteken és Georgiában.
Szakértők szerint a sztrájk napi 5 milliárd dollárba kerülhet a gazdaságnak, inflációt okozhat, és jelentősen befolyásolhatja az ünnepi vásárlásokat, valamint a kis- és középvállalkozások, illetve gazdálkodók éves eredményét.
Stamatis Tsantanis, a Seanergy Maritime és a United Maritime szállítmányozó cégek elnök-vezérigazgatója figyelmeztetett:
Minden egyes tétlen nap, amikor egy hajó nem fut be a kikötőbe, pénzbe kerül, és néha nagyon sok pénzbe... ami végül a fogyasztókra hárul.
A szakértők most a sztrájk lehetséges időtartamára összpontosítanak. Jonathan Gold, a Nation Retail Federation ellátási lánc- és vámpolitikai alelnöke szerint a sztrájk minden napjára 3-5 nap helyreállítási idő szükséges. Egy 2002-es, 11 napos kikötői sztrájk hatásainak kiheverése hat hónapig tartott.
A Biden-kormányzat egyelőre nem tervezi a Taft-Hartley törvény alkalmazását, amely lehetővé tenné a sztrájk felfüggesztését. Ehelyett a tárgyalások folytatását szorgalmazza és figyelemmel kíséri az ellátási lánc esetleges megszakadásait.
A sztrájk érinti az importot és az exportot egyaránt, beleértve a terményeket, autókat, alkatrészeket, ruházati cikkeket, gyógyszereket és ünnepi árukat. Eric Clark, a Rational Dynamic Brands Fund portfóliómenedzsere figyelmeztetett:
Bármilyen, egy hétnél tovább tartó sztrájk áruhiányt okozhat az ünnepekre.
A kis- és középvállalkozások különösen sérülékenyek lehetnek, mivel kevésbé tudtak felkészülni a sztrájkra. Ben Johnston, a Kapitus kisvállalkozói hitelező cég operatív igazgatója szerint "a kisvállalkozások kisebb valószínűséggel tudtak korán és nagy tételben rendelni, és kevésbé valószínű, hogy hozzájutnak a nagyobb mennyiségű készlet előzetes megrendeléséhez szükséges tőkéhez."
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images