Az iparági szereplők szerint ezek a vámok növelhetik a festékárakat, csökkenthetik a termelést és munkahelyek megszűnéséhez vezethetnek. Nicolas Dujardin, a francia Océinde festékgyártó ügyvezetője szerint az európai gyártók túlélése forog kockán, míg Paula Salastie, a finn Teknos tulajdonosa szerint az ellátási zavarok tovább súlyosbíthatják a helyzetet.
A vámok véglegesítése 2024 januárjában várható, a tagállamok október 21-ig nyújthatják be álláspontjukat.
Az európai festékgyártók remélik, hogy a vámok fokozatos bevezetésével és helyi támogatások növelésével elkerülhető lesz a piac destabilizálása.
Az európai TiO2 gyártók azzal érvelnek, hogy a kínai termelési kapacitás drasztikus növekedése – 2008 óta 1,4 millió tonnáról 6,1 millió tonnára – kikényszerítette az európai üzemek bezárását. Az iparág versenyképességének védelme érdekében szükség van a dömpingellenes intézkedésekre, különösen az olyan stratégiai fontosságú ágazatokban, mint a repülőgépipar.
A vámok bevezetése azonban megosztja az iparágat, hiszen egyes gyártók szerint az Egyesült Királyság és Törökország jelentős előnyre tehet szert az olcsóbb kínai alapanyagok révén, míg mások úgy vélik, hogy a brexit miatt növekvő kereskedelmi költségek ellensúlyozhatják ezt az előnyt.
Címlapkép forrása: Shutterstock