Így tehát cikkünk eredeti értelmezésével ellentétben nem várható október 1-től további 3,3%-os lakossági távhő rezsicsökkentés, mert ez a csökkenés már 2014. őszén megvalósult. Így tehát most ősztől az ún. kiemelten kezelt intézményeknél, például az iskoláknál, kórházaknál, önkormányzati épületeknél jöhet nagyarányú díjcsökkenés, és ebből fakad a közel 140 milliárdos költségvetési hiánynövelő hatás. A téves értelmezésért elnézést kérünk.
A tárca által küldött pontosítás rámutat: "A 3,3 százalékot említő bekezdés 2014. október 1.-től hatályos. Így a lakossági távhőszolgáltatási díj ma ugyanannyi, mint amennyi 2014. október 1.-én volt. A hatályos díj tehát már most teljesíti a 3,3%-os csökkentést, vagyis további csökkentés nem fakad a rendelkezésből. Ezúttal csak egy technikai pontosítás került a szövegbe, ami a területileg illetékes távhőszolgáltatóra való hivatkozást egyértelműsítette, de nem változtat sem a rendelkezés szerinti határnapon, sem pedig az áron."
Ezért hangsúlyozza a tárca:
A távhővel fűtött háztartások idén ősztől is a megszokott rezsicsökkentett áron vehetik igénybe a szolgáltatást. A rendeletmódosítás az ún. kiemelten kezelt intézményeknél alapozhat meg a tavalyi kettő után egy újabb nagyarányú díjcsökkentést.
Ez azt jelenti, hogy a rendeletmódosítás hatásvizsgálati lapján látható 139,4 milliárd forintos hiánynövelő hatás az idei évi elfogadott költségvetésre vonatkozik (hiszen nincs még 2025-re elfogadott költségvetés, igaz a 2024 utáni időszakra összesen csak 289 millió forintos deficitnövelő hatással jár.) Az, hogy a külön kezelt intézményeknél nagyarányú díjcsökkentést tervez a kormány, és ebből jön a közel 140 milliárdos deficitnövekedés, arra utal, hogy a távhő mögötti gázbeszerzési és egyéb költségektől elmarad az októbertől érvényes díjszabás.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images