Megjött a fontos bejelentés
A megállapodásokat követően
a Mol Csoport az Oroszországból érkező érintett kőolaj-mennyiségek tulajdonjogát 2024. szeptember 9-i hatállyal a fehérorosz-ukrán határon veszi át.
Az aktualizált szállítási megállapodások és a kőolaj átvételére vonatkozó új eljárás teljes mértékben megfelelnek az összes vonatkozó szankciónak és rendelkezésnek, beleértve az EU és Ukrajna szankcióit is.
Szabó Gabriel, a MOL-csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója elmondta:
„Az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken. Ezt kiemelkedő eredménynek tartom, mivel lehetővé teszi, hogy a MOL továbbra is a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb kőolaj-feldolgozási technológiát alkalmazza a magyarországi és szlovákiai finomítókban, és végső soron hozzájárul mindkét ország ellátásbiztonságához.”
Régóta aggódtak a piaci szereplők
Még július közepén derült ki, hogy egy június végén hatályba lépett ukrán szankció miatt leállt az orosz Lukoil Ukrajnán keresztüli olajszállítása a Mol felé, mivel az orosz cég nem bérelheti ki az ukrán vezetékhálózatot a tranzit céljából.
Ezt követően máris elindultak a találgatások, hogy mekkora károkat okozhat Magyarországnak az ukránok intézkedése: kezdetben a hírek heteken belül egekbe szökő üzemanyagárakról, és esetleges áramkimaradásokról szóltak, ezek azonban nem valósultak meg. A júliusi statisztikákból azonban kiderült, hogy a Mol százhalombattai finomítójába 10%-kal, a pozsonyi finomítójába pedig 22%-kal kevesebb orosz olaj érkezett az év hetedik hónapjában vezetéken, mint ami az eredeti, megnövelt, szállítási ütemezésben szerepelt.
Eközben a magyar kormány többször is segítséget próbált kérni Brüsszeltől, melyre válaszul nagyon kemény kritikákat fogalmaztak meg a kormány Oroszországgal kapcsolatos politikájával kapcsolatban.
A mostani bejelentést megelőzően a kőolaj szállításával kapcsolatos bizonytalanságok már hosszú hetek óta aggasztották a piaci szereplőket, különösen azt követően, hogy az ukrán elnök tanácsadója nemrég azzal fenyegetett, hogy év végétől leállítják a Barátság II. kőolajvezetéken az orosz olaj szállítását Magyarország és Szlovákia felél.
Ugyan az ukránok gyorsan cáfolták ezeket a híreket, és pontosítottak, de ez is elég volt ahhoz, hogy egy nagyobb esést okozzon a Mol tőzsdei árfolyamában, amely a cáfolatot követően gyorsan fel is pattant.
Az említett pontosítás szerint az ukránok a hatályban lévő szerződéseket még teljesítik, de új tranzitszerződéseket már nem engednek megkötni, hogy ezzel minél hamarabb, és minél nagyobb mértékben kiszorítsák az orosz olaj- és gázszállításokat az EU-ból. Mivel az ukrán tranzitszerződés 2029 végéig szól, így a pontosítás arra utal, hogy még jó ideig jöhet az orosz olaj.
A szállítással kapcsolatos bizonytalanságok közepette egyébként az Adria kőolajvezeték horvátországi szakaszának vezetéküzemeltetője, a JANAF irányító testülete azt közölte, hogy nemrég újra letesztelték a horvát vezetékszakasz szállítási kapacitását a Mol illetékeseinek jelenlétében, és ismét megállapították, hogy
akár azonnali hatállyal képes lenne a JANAF mind a Mol százhalombattai, mind a pozsonyi finomítójának teljes éves kapacitását lefedő nyersolajat szállítani.
A mai bejelentést követően tehát egyelőre úgy tűnik, hogy megoldódtak a szállítás biztosításával kapcsolatos problémák és nem lesz szükség a horvát vezetékszakaszra.
Miért fontos a mai bejelentés?
Nemrég az Erste egyik friss elemzéséből kiderült, hogy a Mol értékeltségét akár 20-25 százalékkal is csökkenthette volna, ha a tervezett beruházások befejezését megelőzően, jövő év elejétől leállt volna az orosz olaj szállítása Ukrajna felől.
A Barátság vezeték elzárása pedig akár egymilliárd dollárral is csökkenthette volna a Mol éves eredményét az Erste elemzése szerint.
Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ