Itt a bejelentés: megállapodott az Oroszországból származó kőolaj szállításáról a Mol
Gazdaság

Itt a bejelentés: megállapodott az Oroszországból származó kőolaj szállításáról a Mol

Portfolio
A Mol bejelentette, hogy megállapodásokat kötött kőolajszállítókkal és csővezeték-üzemeltetőkkel a kőolaj folyamatos szállításának biztosítására a Barátság kőolajvezetéken Oroszországból, Fehéroroszországon és Ukrajnán keresztül, Magyarországra és Szlovákiába. A megoldás megvalósítási módja az, hogy a Mol az érintett kőolaj-mennyiségek tulajdonjogát szeptember 9-től a fehérorosz-ukrán határon veszi át.

Megjött a fontos bejelentés

A megállapodásokat követően

a Mol Csoport az Oroszországból érkező érintett kőolaj-mennyiségek tulajdonjogát 2024. szeptember 9-i hatállyal a fehérorosz-ukrán határon veszi át.

Az aktualizált szállítási megállapodások és a kőolaj átvételére vonatkozó új eljárás teljes mértékben megfelelnek az összes vonatkozó szankciónak és rendelkezésnek, beleértve az EU és Ukrajna szankcióit is.

Szabó Gabriel, a MOL-csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója elmondta:

„Az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken. Ezt kiemelkedő eredménynek tartom, mivel lehetővé teszi, hogy a MOL továbbra is a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb kőolaj-feldolgozási technológiát alkalmazza a magyarországi és szlovákiai finomítókban, és végső soron hozzájárul mindkét ország ellátásbiztonságához.”

Régóta aggódtak a piaci szereplők

Még július közepén derült ki, hogy egy június végén hatályba lépett ukrán szankció miatt leállt az orosz Lukoil Ukrajnán keresztüli olajszállítása a Mol felé, mivel az orosz cég nem bérelheti ki az ukrán vezetékhálózatot a tranzit céljából.

Ezt követően máris elindultak a találgatások, hogy mekkora károkat okozhat Magyarországnak az ukránok intézkedése: kezdetben a hírek heteken belül egekbe szökő üzemanyagárakról, és esetleges áramkimaradásokról szóltak, ezek azonban nem valósultak meg. A júliusi statisztikákból azonban kiderült, hogy a Mol százhalombattai finomítójába 10%-kal, a pozsonyi finomítójába pedig 22%-kal kevesebb orosz olaj érkezett az év hetedik hónapjában vezetéken, mint ami az eredeti, megnövelt, szállítási ütemezésben szerepelt.

Eközben a magyar kormány többször is segítséget próbált kérni Brüsszeltől, melyre válaszul nagyon kemény kritikákat fogalmaztak meg a kormány Oroszországgal kapcsolatos politikájával kapcsolatban.

A mostani bejelentést megelőzően a kőolaj szállításával kapcsolatos bizonytalanságok már hosszú hetek óta aggasztották a piaci szereplőket, különösen azt követően, hogy az ukrán elnök tanácsadója nemrég azzal fenyegetett, hogy év végétől leállítják a Barátság II. kőolajvezetéken az orosz olaj szállítását Magyarország és Szlovákia felél.

Ugyan az ukránok gyorsan cáfolták ezeket a híreket, és pontosítottak, de ez is elég volt ahhoz, hogy egy nagyobb esést okozzon a Mol tőzsdei árfolyamában, amely a cáfolatot követően gyorsan fel is pattant.

Az említett pontosítás szerint az ukránok a hatályban lévő szerződéseket még teljesítik, de új tranzitszerződéseket már nem engednek megkötni, hogy ezzel minél hamarabb, és minél nagyobb mértékben kiszorítsák az orosz olaj- és gázszállításokat az EU-ból. Mivel az ukrán tranzitszerződés 2029 végéig szól, így a pontosítás arra utal, hogy még jó ideig jöhet az orosz olaj.

A szállítással kapcsolatos bizonytalanságok közepette egyébként az Adria kőolajvezeték horvátországi szakaszának vezetéküzemeltetője, a JANAF irányító testülete azt közölte, hogy nemrég újra letesztelték a horvát vezetékszakasz szállítási kapacitását a Mol illetékeseinek jelenlétében, és ismét megállapították, hogy

akár azonnali hatállyal képes lenne a JANAF mind a Mol százhalombattai, mind a pozsonyi finomítójának teljes éves kapacitását lefedő nyersolajat szállítani.

A mai bejelentést követően tehát egyelőre úgy tűnik, hogy megoldódtak a szállítás biztosításával kapcsolatos problémák és nem lesz szükség a horvát vezetékszakaszra.

Miért fontos a mai bejelentés?

Nemrég az Erste egyik friss elemzéséből kiderült, hogy a Mol értékeltségét akár 20-25 százalékkal is csökkenthette volna, ha a tervezett beruházások befejezését megelőzően, jövő év elejétől leállt volna az orosz olaj szállítása Ukrajna felől.

A Barátság vezeték elzárása pedig akár egymilliárd dollárral is csökkenthette volna a Mol éves eredményét az Erste elemzése szerint.

Címlapkép forrása: Portfolio

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Kasza Elliott-tal

AT&T - elemzés

Egy időben az egyik kedvenc részvényem volt, kereskedtem vele és gyűjtögettem is az osztaléka miatt, de volt egy CEO váltás, és onnantól már nem az én részvényem a T. Osztalékot vágott, le

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Két éve retteg a Nyugat attól, hogy Oroszország ezt meglépi, most mégis megtörtént – Mi következik Ukrajnában?
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Devizakereskedés alapjai, avagy mi lesz veled forint?

Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
nagy marton