Radó Péter: Teljesítményértékelés és NAT-vizsga – Így indul a tanév
Gazdaság

Radó Péter: Teljesítményértékelés és NAT-vizsga – Így indul a tanév

Mint ahogy az immár hagyományosan történik, az oktatásirányítók az új tanév elején újabb intézkedésekkel örvendeztetik meg a nevelő-oktató közönséget. Néhány példa az első becsengetés alá helyezett ajándékokból: pedagógusok teljesítményértékelésének bevezetése, mobiltelefonok betiltása és a pedagógusok vizsgáztatása a NAT-ból. Kétrészes írásomban azt boncolgatom, hogy miről árulkodnak ezek az intézkedések. Ebben az első cikkben a teljesítményértékelési rendszer (TÉR) és a pedagógusok vizsgáztatásának kérdésén keresztül mutatom be a jelenlegi magyar közoktatás-irányítási rendszer természetét.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata. A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

Miénk itt a TÉR

Az egyéni pedagógus teljesítményértékelés előkészítésével már régóta matat az oktatásirányítás, tulajdonképpen ez a közoktatást 2022-ben elnyerő Belügyminisztérium egyetlen oktatást érintő „innovációja”. Az új rendszerről kiszivárgott tervekről már másfél évvel ezelőtt írtam egy részletesebb elemzést, azt itt nem szükséges megismételni.

Az idén bevezetett bonyolult pontrendszer – amely részben központilag megállapított kritériumokat, részben pedig a pedagógusok által „önként” vállalt nagyon konkrét feladatokat tartalmaz – a következő tanévtől kezdve pénzügyi konzekvenciákkal jár. Az összpontszám alapján majd – ma még nem tudható mértékben és módon – növelni vagy csökkenteni lehet a pedagógusok fizetését.

A Pedagógus Szakszervezetének egyik legkomolyabb kifogása az új rendszerrel kapcsolatban meglepő módon az, hogy az nem elég objektív, mert tág teret biztosít az intézményvezetők szubjektív ítéletei számára. Ezzel szemben a baj éppen ennek fordítottja: az értékelési szisztéma az objektivitás látszatát igyekszik kelteni azzal, hogy pontszámokat és százalékokat rendel a központilag rögzített kritériumokhoz, noha ez teljesen értelmetlen. A pedagógusok munkája ugyanis értékelhető, de nem mérhető.

Egy értelmes egyéni értékelési rendszer a vezetői értékelés és a munkavállalói önértékelés kombinációján, illetve a vezető és a munkavállaló közötti kommunikáción alapszik. Az értékelés fő célja pedig nem a bérek differenciálása, hanem a fejlesztendő területek azonosítása és a jutalmazással kapcsolatos döntések informálása. Az értékelés és az önértékelés kritériumait lehet egységesíteni, de magas hozzáadott értékű értelmiségi szakmák esetében nem lehet nagyon konkretizálni.

Egy ilyen értékelési mechanizmushoz azonban szakmai és szervezeti autonómiával rendelkező iskolák és minden humánerőforrás-gazdálkodással kapcsolatos döntést önállóan meghozni képes iskolaigazgatók kellenek.

Egy szélsőségesen centralizált rendszerben, mint a jelenlegi magyar közoktatás, csak egy olyan gügye adminisztratív mechanizmust lehet csinálni, mint amit most éppen bevezet a kormányzat.

Implementációs magasiskola

Hogy megértsük a pedagógusok vizsgáztatása mögötti logikát, vegyünk egy egyszerű hasonlatot. Ha számos ponton megváltozik a KRESZ, gondoskodni kell arról, hogy az annak betartásáért felelős rendőrök jól ismerjék a változtatásokat. Ezt oly módon érhetjük el, hogy a rendőröket bejáratott kommunikációs csatornákon keresztül tájékoztatjuk a változtatásokról, majd pedig levizsgáztatjuk őket a KRESZ-ből. Ha a pedagógusokban rendőröket látunk, a NAT-ot pedig a KRESZ-hez hasonló szabálykönyvnek tekintjük, kézenfekvő, hogy a NAT bevezetését is hasonló eljárásrend alapján támogassuk.

Ezzel azonban van egy kis probléma: a pedagógusok nem rendőrök, a NAT pedig nem KRESZ. Egy valódi nemzeti alaptantervnek nem az a funkciója, hogy részletekbe menően szabályozza a pedagógusok tanórai munkáját, hanem az, hogy abban szereplő tanulási célokat a pedagógusok önállóan interpretálva saját tanítási stratégiákat alkossanak, s hogy – szintén interpretáción alapuló módon – az iskolák pedagógusai intézményi pedagógiai programot dolgozzanak ki.

Egy normálisan működő világban tehát egy NAT-ot a kormány nem „bevezeti”, hanem mindenféle eszközzel egy több évig tartó fejlesztési folyamatban segíti annak implementációját, az iskolai tanítási gyakorlatba való átültetését.

Ezzel megint eljutottunk az előző példával kapcsolatos következtetéshez: ez a dolog csak akkor működik, ha az iskolák szakmai és szervezeti autonómiával rendelkező intézmények. (Az iskolai autonómia az egyéni pedagógusi szakmai autonómia legfontosabb előfeltétele.)

Magyarországon ez azonban nyomokban sem létezik. A tévesen nemzeti alaptantervnek nevezett, központilag kiadott sillabuszok a szélsőségesen centralizált bürokratikus rendszerhez illeszkednek.

Ha tehát a kormányzat azt érzékeli, hogy az általa kiadott szabálykönyv-tantervek nem hatnak eléggé a tanulás és tanítás céljaira és tartalmára, ami természetesen elkerülhetetlenül így történik, akkor csak olyan nettó hülyeségekkel képes előállni, mint a pedagógusok levizsgáztatása a központi tantervből. Nem old meg semmit, de kipipálható, hogy intézkedtek.

Központosított racionalitás

Bár lenne még több ezer, ennél a két példánál nincs többre szükség ahhoz, hogy megértsük a magyar közoktatás-irányítási rendszer természetét. Legutóbbi könyvemben az oktatáskormányzási rendszerek evolúcióját leírva három alapvető modellről írtam:

  • a múlt század ötvenes-hatvanas-hetvenes éveiben Európában még általános „központosított racionalitás”,
  • az európai országok legnagyobb részében ma általános „decentralizált hierarchikus feladatmegosztás”,
  • a legfejlettebb országokban már ma megkezdődött jövőt képviselő „többszintű heterarchikus” modell, a horizontális együttműködések hálózatán alapuló kormányzás.

A mondandóm szempontjából érdekes központosított racionalitás modell bürokratikus centralizáción alapszik, amely alapján az ügyek döntő többségében a döntéseket egy központi kormányzati szereplő hozza meg, az alsóbb szintek hivatalai és intézményei csupán rutinszerű végrehajtási funkciót látnak el. Ennek alapja az a feltételezés, hogy racionális (a tények ismeretén és a megfelelő szakmai felkészültségen alapuló) döntéseket csak a központ képes meghozni, ezért a központ jelöl ki célokat, s azokat részletesen előíró szabályokká konvertálja, hogy azok vezéreljék a hierarchia alsóbb szintű irányítási apparátusait.

Magyarország oktatásirányítása 2011-ben ehhez a történelmi relikviához tért vissza – egy fontos különbséggel: a központosított adminisztratív irányítás különböző szintű hivatalait nem szakértői bürokráciák, hanem politikai helytartók és korrupciós hálózatok emberei irányítják. (Ezek sokszor ugyanazok az emberek kettős szerepben.)

A központosítás tehát – noha szereti ezt a látszatot kelteni – Magyarországon nem valami atavisztikus módon felfogott irányítási szakszerűséget szolgált, hanem nyers autokratikus politikai kontrollt.

Mint a korábbi példákból is kiderült, az ily módon működtetett „erős”, valójában teljesen magatehetetlen állam csak adminisztratív választ képes adni bármilyen problémára. Az vezetői döntés kérdése, hogy az oktatásirányítók mire reagálnak és mire nem. Ha azonban reagálnak, csak értelmetlen, a kormányzás látszatát keltő intézkedéseket képesek hozni, mert ez van a vérükben.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Ahol minden jó, mégis mindenki boldogtalan

Választást tartanak három német tartományban, amelyek az egykori NDK-hoz tartoztak. Ennek apropóján osztja meg Zentai Péter, Zentuccio személyes tapasztalatait az országrészről, ami hiába tart

Holdblog

Jó reggelt, migráció, eltűntél?

Egyre kevésbé foglalkoztatja a hírportálokat az illegális bevándorlás kérdése - főképp hazánkban. Csak hozzászoktunk a témához vagy tényleg eltűntek a migránsok? Egyik válasz sem tükrö

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Leállhat a Barátság kőolajvezeték? Itt a Mol reakciója
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
lengyel autópálya2