Portfolio signature

A 2021-es szint alatt rekedt a magyarok vásárlási kedve, de mi történik a régióban?

Magyarországon annak ellenére nem indul be a fogyasztás, hogy az infláció közel van az MNB céljához és -  ennek köszönhetően - nőnek a reálbérek. A kiskereskedelem még a 2021-es szintet sem érte el, amellyel uniós összevetésben bár a rosszabbul teljesítő országok közé tartozunk, máshol is küzdenek azzal, hogy a fogyasztás nem tud növekedni. Itthon a megtakarítások bővülése ("óvatossági motívum") és a külföldi vásárlások is hátráltatják a fogyasztás növekedését.

Idén júniusban ismét csökkent a kiskereskedelem volumene Magyarországon az előző hónaphoz képest és ez azt jelenti, hogy a szezonálisan és naptárhatással kiigazított, 2021-es bázishoz képest 0,8 százalékkal alacsonyabban áll a fogyasztás. Ez önmagában nem kirívó, hiszen az európai uniós országokat nézve is 0,2 százalékponttal állnak a szint alatt átlagosan. Magyarország ezzel a számmal ugyan a rosszabbul teljesítő országok között van, de egyáltalán nem sereghajtó.

Csakhogy ez az adat minden országot saját magához mér. Vagyis hiába látjuk azt, hogy nyugat-európai országok még Magyarországnál is lassabban érik el a 2021-es fogyasztási szintjüket, a saját bázisuk jóval a hazai felett áll.

Ennek az eredménye az is, hogy 2023-ban a magyar fogyasztás lett a sereghajtó Európában, még Bulgária is megelőzte. Hogy ez miért történt azt jól mutatja a magyar és a bolgár kiskereskedelem alakulása.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés