Óriási béremelések jönnek Magyarországon? Látótávolságban a 400 ezer forintos minimálbér!
Gazdaság

Óriási béremelések jönnek Magyarországon? Látótávolságban a 400 ezer forintos minimálbér!

Az átlagbér 50%-ára szeretné felemelni a kormány a minimálbért, legkésőbb 2027-ig. Az elmúlt 30 évben sosem volt ilyen magas a minimálbér aránya az átlaghoz képest. Erre csak úgy van esély, ha extrém mértékben emelik a minimálbért a következő években. Ez azonban igencsak kockázatos.

Hiába nőtt folyamatosan a minimálbér az elmúlt tíz évben, a legkisebb bérek mégsem közelítettek az átlaghoz: az időszakban az átlagbér 40%-a körül ingadozott a minimálbér. Sőt, a munkaerőhiány fokozódásának időszakában csökkenő trendet is láttunk, és csak azokban az években figyelhettünk meg 1-2%-pontos (átmeneti) megugrást, amikor a minimálbér kifejezetten nagymértékben, 10% felett emelkedett. A tartós növekedéshez azonban az kellett volna, hogy hosszú éveken keresztül emelkedjen gyors ütemben a minimálbér. Ilyen azonban nem történt, részben a gazdasági problémák, részben a választási ciklusokhoz igazodó minimálbér-emelések miatt.

Úgy tűnik azonban, hogy a kormányzat most eltökélt, hogy ne csak átmeneti megugrásokat lássunk a minimálbérben, hanem tartósan növekvő trend alakuljon ki. Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, akár egy három éves egyezség is létrejöhetne a munkavállalók és a munkaadók között, ami lehetővé tenné a minimálbér gyors és radikális emelését. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter pedig arról beszélt, hogy a minimálbérnek el kell érnie az átlagbér 50%-át, legkésőbb 2027-ig. Ez pedig csaknem 10%-pontos változás lenne néhány év alatt.

Ha a kormányzat ezt el szeretné érni, akkor nem tehet mást, minthogy a minimálbért minden egyes évben nagyon jelentős mértékben növeli.

Ha azzal a feltételezéssel élünk, hogy a következő években annyival nő az átlagbér, mint az elmúlt tíz évben, akkor 2027-re bruttó 860 ezer forint feletti átlagról beszélhetünk majd. Ez pedig a kormány 50%-os ígéretével 430 ezer forintos minimálbért jelentene, ami extrém mértékű növekedés a mostani, 266 800-hoz képest. Ehhez a következő három évben minden egyes évben 17-18%-kal kellene emelni a minimálbért, miközben az átlag nem nőhetne 10%-nál nagyobb mértékben.

Azonban a minimálbér éveken keresztüli, közel 20%-os emelése sem garancia semmire.

Amikor a minimálbér jelentősen nő, akkor a többi bérkategóriában is érdemi korrekciókat kell végrehajtani. Pusztán azért, hogy a munkáltatók elkerüljék a bértorlódást. Így könnyen lehet, hogy bár a kormányzat a minimálbér és az átlagbér közötti különbség csökkentésnek céljából nagyokat emel a legkisebb béreken, a különbség mégsem olvad úgy, mint ahogy várják.

Éppen azért, mert legalább a mediánbérig (ennél a dolgozók fele többet, másik fele kevesebbet keres) érdemi emeléseket kell végrehajtani olyankor, amikor nagyot nő a minimálbér, de az átlagbéren dolgozók (nagyjából a dolgozók kétharmada keres kevesebbet, mint az átlag) sem feltétlenül érik be kismértékű emeléssel. A következő években ráadásul minden bizonnyal fokozódni fog a munkaerőhiány, a feszes munkapiac közepette pedig a dolgozók alkupozíciója javul, így szinte mindenki nagyobb bérköveteléssel áll elő.

Érdemes végiggondolni azt is, hogy milyen mértékben kellene nőnie a reálbérnek (a keresetek vásárlóerejének) ahhoz, hogy 50%-ra emelkedjen a minimálbér aránya. Ha azt feltételezzük, hogy az egyensúlyi reálbéremelkedés 3% körül van országos szinten, akkor a minimálbér vásárlóerejének minden évben 10% feletti mértékben kellene emelkednie három éven keresztül. Ilyen nagy növekedési különbséget azonban szinte lehetetlen elérni a minimálbér és az átlagbér emelkedése között, éppen azért, mert a legkisebb bérek emelése a bérskálát is húzza magával.

Akkor mégis hogyan lehet elérni a kitűzött, 50%-os célt? Természetesen nem lehetetlen akár egy-két év alatt akkora ugrást megvalósítani, mint amekkorát a kabinet szeretne. Ehhez az elmúlt 30 év példáit kell segítségül hívni. Utoljára akkor sikerült a minimálbért érdemben közelíteni az átlaghoz, amikor egyik évről a másikra több mint 55%-kal nőtt a legkisebb fizetés, ekkor ugrott fel az átlag 30%-áról 40-re. Ez 2001-ben történt meg. A minimálbér átlaghoz képest mért alakulásának jót tett, hogy 2002-ben is jelentősen, 25%-kal nőtt a legkisebb bér.

Azonban a legkisebb bérek felzárkózásának több mind egyharmadát azonnal leradírozta, hogy 2003-ban nem változtattak a minimálbér összegén. Miután az átlagbér 10% feletti mértékben nőtt abban az évben, így a stagnáló minimálbér mellett logikus módon visszaesett a legkisebb fizetések átlaghoz mért aránya, egészen 36% közelébe. Majdnem egy évtizedig (2003 és 2011 között) szinte semmi sem változott, majd 2012-ben ugrott meg újra a minimálbér aránya, 40% körüli szintre: ekkor azonban nem örülhettek a minimálbéren dolgozók, a nettó ugyanis nem változott, csak az új adózási szabályok miatt nőtt nagyot a bruttó összeg.

Összességében tehát elmondható, hogy a minimálbért csak úgy lehet mindössze néhány év alatt jelentősen közelíteni az átlaghoz, ha extrém mértékben (20-50%-kal) nő a legkisebb bér. Vagyis a 6-10% körüli emelés - ami még súlyos gazdasági kockázatok nélkül megvalósítható lenne és amiről az érdekképviseletek beszélnek - biztosan nem elég a felzárkózáshoz. Ráadásul ahhoz, hogy az eredmény ne csak átmeneti legyen, a következő években is legalább olyan gyorsan kell növelni a minimálbért, mint ahogy az országos átlagbér emelkedik.

A legkisebb bérek gyors központi emelésének ráadásul komoly kockázatai lehetnek.

Egyrészt, számos kisvállalat nem feltétlenül tudná kitermelni a hirtelen megugró bérköltségeket, így elképzelhető, hogy egyes vállalatok csődbe mennének. Sokan azonban úgy érvelnek, hogy a munkaerőhiány időszakában ez nem is gond, hiszen a dolgozók könnyen találnak új állást, a kevésbé hatékony cégek megszűnése pedig akár jobb nemzetgazdasági termelékenységhez is vezethet.

A másik, ennél súlyosabb kockázat az infláció feléledése. A gyors béremelést a vállalatok vagy azonnal érvényesíthetik a fogyasztói árakban, így végső soron a dolgozók nem jutnak előrébb, vagy költségeket, beruházásokat vágnak vissza. Az árak megugrása újabb bérkövetelésekhez vezethet, ebben a helyzetben pedig a feszes munkaerőpiac épphogy ráerősít az inflációs trendre, miközben a beruházások visszafogása rontja a gazdasági kilátásokat. Főleg akkor fokozódhat a probléma, ha több éven keresztül - tervezetten - magas marad a minimálbér emelkedése, hiszen ez elindíthatja az ár-bér spirált (amelynek a szele az elmúlt években megsuhintotta Magyarországot, részben éppen a legkisebb bérek termelékenységtől elrugaszkodott emelése miatt). A magas infláció következtében nemcsak a minimálbér, hanem az átlagbér emelkedése is gyors lesz, végső soron pedig sem az átlagos bért kereső, sem a minimálbéres nem jut előrébb.

Könnyen lehet az is, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum növekedése eltérő pályán halad a következő években. Emlékezetes, tavaly decemberben a minimálbért 15%-kal, míg a bérminimumot csak 10%-kal emelték. A szakképzetlen és a szakképzett minimálbér emelésének a mértéke általában nem tér el egymástól, de nem lehet kizárni, hogy azon az úton halad majd tovább a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma, amin tavaly elindult, hiszen több szakszervezet is utalt egy ilyen tervre. Gulyás Gergely szavai alapján pedig a kormány is hajlik erre, szerinte a minimálbér és bérminimum összeérhet néhány év alatt. A Portfolio számításai szerint ha a kabinet azt szeretné elérni, hogy a minimálbér érje el az átlagbér 50%-át, miközben tűnjön el a különbség a bérminimum és a minimálbér között, akkor a bérminimum 30% körüli mértékben, míg a minimálbér 60%-kal nőne 3 év alatt. Ez fékezné az átlagbér növekedésére nehezedő nyomást (hiszen a bérminimum kisebb mértékben nőne, mint a minimálbér), de nem állítaná meg. A terv következménye, hogy 2027-re törvényi szinten nem lenne különbség a képzetlen és a szakképzett dolgozók minimális bére között.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Kiszámoló

Streaming forgó

Régről megmaradt a(z HBO) Max előfizetésem, már többször le akartam mondani, annyira kevés rajta az új tartalom...

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
19 éve nem látott ilyet Magyarország: dől a pénz azokhoz, akik félre tudnak tenni
Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
federal reserve, fed,