Ahogy arról mi is beszámoltunk júniusban az uniós országok elfogadták a 14. szankciócsomagot Oroszországgal szemben, aminek részeként 27 hajót - köztük olaj, olajtermék és cseppfolyósított földgázszállító tartályhajókat - vettek fel a szankciókkal sújtott szervezetek listájára.
A londoni tőzsde adatai szerint a szankcionált hajók egyikére, egész pontosan a barbadosi zászló alatt közlekedő Sagára augusztus 8-án az orosz balti Viszockij kikötőjében 33 ezer tonna sötét olajterméket rakodtak. A tartályhajó a Szuezi-csatorna felé tart, amely vélhetően ázsiai célállomásra utalhat. Egy másik hajó - a Kavia - jelenleg a balti Primorszk kikötőjében tölt dízelüzemanyagot, derül ki a hajózási adatokból. Ennek a tartályhajónak a végső célállomása egyelőre ismeretlen.
A szankciós listán szereplő hajók nem hajózhatnak be az EU-tagországok kikötőibe, de az uniós országokon kívül szabadon kirakodhatnak - közölték a piaci források a Reutersnek. Korábban legalább két, az Iránnal kapcsolatos szankciós listán szereplő, orosz fűtőolajat szállító tankerhajó is kirakodott egy kínai kikötőben.
A londoni tőzsde adatai szerint
több, az EU szankciós listáján szereplő hajót is átneveztek mostanában,
köztük a Serenade, az N Cerna és a Success nevű hajókat, amelyek jelenleg a Márvány-tengeren vesztegelnek.
A háború kitörése óta jelentősen megcsappant Oroszország fosszilis energiaexportja, a fő piacnak számító Európai Unió fokozatos leválásának köszönhetően. A CREA adatai alapján látszik, hogy míg 2022 elején 1-1,25 milliárd euró érékben bonyolódott le exportügylet, addig az elmúlt hónapokban ez a szám 550-800 millió euró között alakult. Ezzel párhuzamosan természetesen
a kereskedelmi partnerek köre is gyökeresen átalakult, a legfontosabb felvevőpiaccá Kína és India vált.
Címlapkép forrása: Morteza Nikoubazl/NurPhoto via Getty Images