A két állítás közötti látszólagos ellentmondást egy új információ oldja fel. Eszerint az eredeti nomináláshoz képest markáns szlovák olajszállítási elmaradás azért történt, mert a pozsonyi finomító május-júniusi karbantartása után felpörgette volna az orosz importot a Mol a Barátság II. kőolajvezetéken, de a Lukoilra vonatkozó ukrán szankció nehezítette ezt.
A forrás szerint a pozsonyi finomító május 1. és június 15. közötti leállása idején a Mol oda csak 70 tonna orosz olajat importált csővezetéken Ukrajna felől, de ezután "a júliusi nominálás sokkal magasabb volt, mint júniusra". Ehhez képest volt tehát a 22%-os elmaradás, ami úgy jött össze, hogy a Lukoilra vonatkozó ukrán szankció miatt az orosz Tatnyeft megnövelte a szállításokat Ukrajnán át.
Mindezek nyomán a források azt jelezték a hírügynökségnek, hogy a 0,46 millió tonnányi nomináláshoz képest végül 0,36 millió tonnányi olajhoz jutott júliusban a pozsonyi finomító (-22%). Ez éppen megegyezik a Portfolio minapi információjával, miszerint 105 ezer tonnás volt Szlovákia felé az elmaradás.
A források most azt is jelezték a hírügynökségnek, hogy Magyarország irányába 10%-os volt az elmaradás az orosz olajszállítások volumenében, de nem írnak konkrét volument se az eredeti nomináláshoz, se a tényleges szállításhoz. Mi 260 ezer tonnás elmaradásról tudtunk júliusra, a 10%-os arány ehhez képest kisebb jóval lehet.
A hírügynökség megkereste a Lukoilt, amely nem kívánt reagálni, a Mol pozsonyi finomítója pedig sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta, hogy valóban volt-e elmaradás a szállításokban az eredeti nomináláshoz képest.
Címlapkép forrása: Portfolio