Az Európai Bizottság által mért németországi fogyasztói hangulat mostanra megközelítette az ukrán háború előtti szintet, megelőzve ezzel Franciaországot és Olaszországot is. A fogyasztói optimizmus és a gazdasági teljesítmény – a német gazdaság 0,2 százalékkal csökkent a második negyedévben– közötti eltérés részben a növekvő fizetéseknek tulajdonítható.
„A fogyasztói hangulat nem olyan erős, mint a világjárvány előtt, de a vásárlóerő nőtt” — mondta Christiane von Berg, a Coface hitelbiztosító vezető közgazdásza a hírügynökségnek.
2024 első negyedévében a német munkavállalók történelmi reálbér-növekedést tapasztaltak, a legmagasabbat az adatsor 2008-as kezdete óta. Júliusban más hangulatmutatók is javultak, a németországi szolgáltatási bizalmi index emelkedett, miközben az euróövezet szinte összes többi országában visszaesett. A GfK piackutató intézet a jobb jövedelmi kilátásokat és a kissé jobb vásárlóerőt jelölte meg a hangulatjavulás fő mozgatórugójaként.
A pozitív hangulathoz hozzájárulhatott a Németország által júniusban megrendezett UEFA labdarúgó Európa-bajnokság is. Szurkolók ezrei látogattak el az országba, Berlin 2,5 millió sportrajongót fogadott. A korábbi labdarúgó-tornák azonban nem mutattak egyértelmű mintát a hangulatra gyakorolt tartós hatás tekintetében.
Egyes szakértők szerint Taylor Swift koncertjei jelentősebb hatással lehettek a fogyasztásra.
A jelenlegi optimizmus ellenére a német fogyasztóknak kihívásokkal kell szembenézniük, ha fenn akarják tartani derűlátó magatartásukat. A csődök száma 2016 nyara óta a legmagasabb szintre ugrott, és a németországi feldolgozóiparban csökkenő termelés megnehezítheti, hogy a vállalatok tovább növeljék a béreket.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio