Újabb lényeges információkat tudtunk meg a szövevényes Lukoil-ügyről, amelyek kiegészítik, illetve árnyalják azt, amit csütörtöki elemzésünkben írtunk. Így tehát a legújabb információink szerint az alábbi történt:
- Miután az ukrán elnök június végén aláírta azt a szankciócsomagot, amely megtiltotta a második legnagyobb orosz olajkitermelő cégnek, a Lukoilnak azt, hogy szállítási kapacitást béreljen az ukrajnai tranzitvezetéken, bizonytalanság támadt, hogy ezt hogyan kell értelmezni a Lukoil európai export-import leánycégére, a Litasco-ra nézve. Ez a cég ugyanis tulajdonjogilag átvette az anyacégtől az orosz olaj azon részét, amely a szerződésekből rá esik.
- A szerződésekből fennmaradó részt (amint szintén megírtuk, bár nem nevesítettük) három másik kereskedőcég vette tulajdonába, és ezek ukrajnai átszállításával legfrissebb információnk szerint nem volt gond, azok megérkeztek, illetve most is megérkeznek Magyarországra és Szlovákiába.
- A Lukoilt célzó ukrán szankció minden érintett piaci szereplőt fokozott óvatosságra késztetett, és ez vezetett oda, hogy orosz oldalon a Transznyeft vezetéküzemeltető nem engedte meg, hogy a Litasco kapacitást foglaljon az orosz vezetékszakaszon. Így tehát elsődlegesen az oroszok miatt akadt el ennek az olajmennyiségnek a szállítása, igaz valószínűleg az ukránok sem engedték volna, hogy a Litasco átszállítsa az országon a tulajdonában álló olajat.
- Ezen értelmezési bizonytalanság feloldására született egy elnöki rendelettervezet, amely egyértelműsítette volna, hogy a Litasco tulajdonába került orosz olajat igenis át lehet szállítani Ukrajnán. Ez azonban lényegében szembe ment volna az eredeti szankció tartalmával és céljával, illetve közben a magyar miniszterelnök Kijev után Moszkvában is járt, így amint megírtuk: nem írta alá az ukrán elnök.
- Így tehát a Lukoil által Magyarországra és Szlovákiába küldött olajmennyiségből az a rész megérkezett, amely a három másik kereskedő nevén volt, a Litasco, mint Lukoil-leány nevére került olajmennyiség viszont kiesett. Éppen ezért hangsúlyozta Valdis Dombrovskis európai bizottsági alelnök a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel folytatott pénteki tárgyalás után azt az X-en, hogy az ukrán szankciók a folyamatos olajszállításokat "nem érintik mindaddig, amíg a Lukoil nem tulajdonosa az olajnak". Magyarul: a Lukoil, és a leánycége tulajdonába került orosz olaj szállítása tényleg elakadt.
- Ez magyar esetben minap megírt információnk szerint 260 ezer tonna lehetett, és ehhez hasonló volument említett példa kedvéért Hernádi Zsolt Mol-vezér is egy péntek délutáni rendezvényen (200 ezer tonna).
- Úgy tudjuk, hogy ha a Molnak sikerül tisztáznia a Litascoval, az ukrán és orosz vezetéküzemeltetővel helyzetet, amely tárgyalásokra a napokban sor kerülhet, akkor az egész kérdés megoldódhat.
Az ügyre közelről rálátó forrás szerint
nincsenek arra utaló jelek, hogy az ukránok a teljes Barátság II. kőolajvezetéket le akarnák állítani további szankciós lépések segítségével, hiszen a Lukoil esetén nagyon célzottan dolgozták ki a szankciós csomagot.
Ezzel a lépéssel az orosz olaj diverzifikációját akarták elindítani Magyarországon és Szlovákiában. Magyar esetben ugyanis nemhogy diverzifikáció nem történt, hanem még nőtt is 60% körülről 80% körülre az olajbeszerzésen belül az orosz olaj súlya a háború kitörése óta.
A vezeték teljes ukrajnai blokkolása mostanában még a cseheket is bajba sodorhatná, mivel tudomásunk szerint az ő orosz olajról való teljes leválásuk csak idén év végére, jövő év elejére valósulhatna meg leghamarabb. Addigra készülhet el az Olaszországból Németországba induló TAL-vezeték, illetve a Németországból tovább haladó IKL-vezeték kapacitásbővítése. Így tehát a csehek év eleje körültől lennének teljes mértékben képesek tengeri beszállítású nem-orosz olajra átállni.
A következő napokban egyébként a Mol a horvát JANAF vezetéküzemeltetővel is egyeztetéseket folytathat, hogy a horvátok által jelzett szállítási készség pontosan milyen feltételeket, árakat takar. Emellett szintén a következő napokban várható, hogy a Mol, illetve a magyar kormány további tisztázó, pontosító információkat küld majd az Európai Bizottság újabb kérdéssorával kapcsolatban.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images