Ijesztő balesetek, botrányok, és gépproblémák - Megszólaltak a szakértők, hogy kell-e félnünk a repüléstől
Gazdaság

Ijesztő balesetek, botrányok, és gépproblémák - Megszólaltak a szakértők, hogy kell-e félnünk a repüléstől

Portfolio
Az elmúlt hónapokban főleg a járatkésések miatt került reflektorfénybe a repülés, de a közelmúltban a különböző biztonsági problémák miatt is aggályok merültek fel a légi közlekedés kapcsán. Felmérések támasztják alá, hogy utóbbiak elvették az emberek kedvét a repüléstől és többen aggódnak, hogy az ő járatukkal is probléma lesz. Iparági szakértők szerint azonban továbbra sincs okuk az utazóknak félni a repüléstől, hiszen a sajtóban megjelent 1-2 esetet leszámítva továbbra is biztonságos a légi közlekedés. Elmondtak emellett néhány tippet is azzal kapcsolatban, hogy utasként mit tehetünk a biztonságosabb utazás érdekében.

Megszaporodtak a repülőgépes incidensek

Ha valakinek az utóbbi időben felerősödött a repüléstől való félelme, nincs egyedül. A Quantum Metric 2024. júniusi felmérése szerint az amerikai utazók több mint fele átgondolja utazási terveit a közelmúltban történt légitársasági és repülőgépes incidensek miatt. Közel 25% tervezi, hogy idén csökkenti a légi utazásait, 20% pedig jobban átnézi a repülőgépek típusait, mielőtt repülőjegyet foglal. A felmérésben 1000, 18-54 év közötti amerikai utazó vett részt.

A légiközlekedésbe vetett fogyasztói bizalom csökkenése nem meglepő. Január óta több nagy visszhangot kiváltó incidens történt, köztük a Japan Airlines gépének ütközése a kifutópályán, az Alaska Airlines Boeing 737 Max 9-es gépének repülés közben leszakadó ajtaja, halálos balesetet okozó turbulencia a Singapore Airlines járatán, a United Airlines gépének felszállás közben leeső kerekei, valamint egy éppen hogy elkerült ütközés a washingtoni Ronald Reagan nemzetközi repülőtéren. Bár a sérültek és a halálos áldozatok száma viszonylag alacsony, ezek a súlyos balesetek megingatták a közbizalmat.

Ezekre az incidensekre válaszul már folyamatban vannak elszámoltathatósági intézkedések. Az Alaska Airlines incidense után az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma vizsgálatot indított a Boeing ellen. A Boeing beleegyezett, hogy bűnösnek vallja magát, és a megállapodás bírósági jóváhagyásától függően egy vállalati felügyelőt fog alkalmazni, valamint 455 millió dollárt költ compliance és biztonsági programok fejlesztésére a következő 3 évben. Emellett a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) nyomására a United Airlines bejelentette, hogy javítani fogja a technikusok és a személyzet képzési programjait. A többi incidens kivizsgálása folyamatban van.

Szakértői vélemények a repülésbiztonságról

Amíg a fenti kérdések megoldódnak, a Bloomberg megkérdezett négy iparági szakértőt a repülésbiztonság helyzetéről.

John Cox kapitány, a U.S. Airways nyugdíjazott pilótája és a Safety Operating Systems vezérigazgatója hangsúlyozta,

hogy a kereskedelmi repülés statisztikailag nagyon biztonságos.

A szakember hangsúlyozta, hogy 2023-ban világszerte 35 millió kereskedelmi járatot bonyolítottak le egyetlen halálos áldozat vagy baleset nélkül. Megjegyzi, hogy az ilyen incidensek ritkasága teszi őket hírértékűvé. Cox azt tanácsolja az utasoknak, hogy bízzanak a pilótákban, és mindig kössék be a biztonsági övet, még alvás közben is, hogy elkerüljék a hirtelen turbulenciából eredő sérüléseket. A klímaváltozás miatt egyre gyakoribbak a légtéri turbulenciák, mivel ahogy melegszik a bolygó, egyre több forró levegő emelkedik fel.

Hassan Shahidi, a Flight Safety Foundation vezérigazgatója elismeri, hogy a közelmúltban történt incidensek nyugtalanná tették az utazókat.

Ha egy kerék leesik, az egyszeri eset, de ha két kerék esik le, az már aggodalomra ad okot. Az a fontos, hogy ez ne váljon trenddé.

Úgy véli azonban, hogy sokkal fontosabb a kiváltó okokkal foglalkozni, mint elkerülni bizonyos repülőgéptípusokat. Shahidi rámutat, hogy a legtöbb repülőgép évek óta problémamentesen üzemel, és hogy az FAA gondosan figyelemmel kíséri a Boeing 737 Maxot. Azt is megjegyzi, hogy az utasoknak gyakran nincs sok beleszólásuk a repülőgép kiválasztásába,

tehát nem érdemes repülőgép típus alapján járatot választani, mivel a repülőgépek a kereslet függvényében átcsoportosíthatók.

John Goglia, a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) korábbi tagja és a Flight Safety Detectives podcast társ-műsorvezetője szerint a karbantartási problémák nem nőttek jelentősen, a tudatosság viszont igen. Kifejti, hogy az új repülőgépek a gyárból való kikerülésük és a normál üzembehelyezésük között mindig is igényeltek hibaelhárítást.

Mindig fájdalmas volt az összes apró probléma kijavítása és finomhangolása, ami a gyárból való kikerülésükkor felmerült

- mondja. Goglia jobban aggódik a pilótaképzés miatt, különösen Ázsiában, ahol hiány van tapasztalt pilótákból. A szakember hangsúlyozta a biztonsági öv használatának, és hogy a különböző személyes tárgyakat, pédául a laptopot, és mobiltelefont igyekezzünk olyan módon biztosítani, hogy mikor turbulencia alakul ki, azok ne repüljenek el és okozzanak balesetet.

Kathryn Creedy, veterán repülési újságíró kiemeli, hogy balesetek mindig is történtek, de mélyebb problémákra utalnak, amelyeket fel kell tárni. Az iparág közelmúltbeli problémáit olyan tényezőknek tulajdonítja, mint a munkaerőhiány, a pilóták nyugdíjba vonulásának nem megfelelő tervezése, az FAA elégtelen finanszírozása, és a Boeing biztonsági kultúrája. Szerinte az utasok számára megnyugtató, hogy az egész iparág kollektíven dolgozik a problémák gyors megoldásán.

Összefoglalva, a közelmúltbeli incidensek ellenére a repülési szakértők egyetértenek abban, hogy a repülés

továbbra is biztonságos.

Az utasok is szerepet játszhatnak a biztonság fokozásában azáltal, hogy tájékozottak maradnak, követik a biztonsági utasításokat, és kiállnak a jobb szabályozás mellett.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Mindent a családtámogatási rendszerről

Milyen állami támogatás és kedvezményes hitel érhető el gyermekvállalás előtt álló párok számára? Hogyan kombinálhatók a támogatások és hitelek? Milyen juttatásokkal élhetnek a munká

Kiszámoló

CSOK csapda

Gábor írt egy tanulságos levelet. A meglévő gyerekük mellé úton volt a második, s úgy gondolták, hogy ideje lenne akkor költözni egy nagyobb ingatlanba. Ehhez vették igénybe a CSOK Plusz tá

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nem fogsz hinni a szemednek: mi történt a horvát árakkal?
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni? Melyek lehetnek a kiválasztás szempontjai?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
eso-nyar-zapor-zivatar-magyarorszag-idojaras-varhato-idojaras-magyarorszagon