Megszaporodtak a repülőgépes incidensek
Ha valakinek az utóbbi időben felerősödött a repüléstől való félelme, nincs egyedül. A Quantum Metric 2024. júniusi felmérése szerint az amerikai utazók több mint fele átgondolja utazási terveit a közelmúltban történt légitársasági és repülőgépes incidensek miatt. Közel 25% tervezi, hogy idén csökkenti a légi utazásait, 20% pedig jobban átnézi a repülőgépek típusait, mielőtt repülőjegyet foglal. A felmérésben 1000, 18-54 év közötti amerikai utazó vett részt.
A légiközlekedésbe vetett fogyasztói bizalom csökkenése nem meglepő. Január óta több nagy visszhangot kiváltó incidens történt, köztük a Japan Airlines gépének ütközése a kifutópályán, az Alaska Airlines Boeing 737 Max 9-es gépének repülés közben leszakadó ajtaja, halálos balesetet okozó turbulencia a Singapore Airlines járatán, a United Airlines gépének felszállás közben leeső kerekei, valamint egy éppen hogy elkerült ütközés a washingtoni Ronald Reagan nemzetközi repülőtéren. Bár a sérültek és a halálos áldozatok száma viszonylag alacsony, ezek a súlyos balesetek megingatták a közbizalmat.
Ezekre az incidensekre válaszul már folyamatban vannak elszámoltathatósági intézkedések. Az Alaska Airlines incidense után az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma vizsgálatot indított a Boeing ellen. A Boeing beleegyezett, hogy bűnösnek vallja magát, és a megállapodás bírósági jóváhagyásától függően egy vállalati felügyelőt fog alkalmazni, valamint 455 millió dollárt költ compliance és biztonsági programok fejlesztésére a következő 3 évben. Emellett a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) nyomására a United Airlines bejelentette, hogy javítani fogja a technikusok és a személyzet képzési programjait. A többi incidens kivizsgálása folyamatban van.
Szakértői vélemények a repülésbiztonságról
Amíg a fenti kérdések megoldódnak, a Bloomberg megkérdezett négy iparági szakértőt a repülésbiztonság helyzetéről.
John Cox kapitány, a U.S. Airways nyugdíjazott pilótája és a Safety Operating Systems vezérigazgatója hangsúlyozta,
hogy a kereskedelmi repülés statisztikailag nagyon biztonságos.
A szakember hangsúlyozta, hogy 2023-ban világszerte 35 millió kereskedelmi járatot bonyolítottak le egyetlen halálos áldozat vagy baleset nélkül. Megjegyzi, hogy az ilyen incidensek ritkasága teszi őket hírértékűvé. Cox azt tanácsolja az utasoknak, hogy bízzanak a pilótákban, és mindig kössék be a biztonsági övet, még alvás közben is, hogy elkerüljék a hirtelen turbulenciából eredő sérüléseket. A klímaváltozás miatt egyre gyakoribbak a légtéri turbulenciák, mivel ahogy melegszik a bolygó, egyre több forró levegő emelkedik fel.
Hassan Shahidi, a Flight Safety Foundation vezérigazgatója elismeri, hogy a közelmúltban történt incidensek nyugtalanná tették az utazókat.
Ha egy kerék leesik, az egyszeri eset, de ha két kerék esik le, az már aggodalomra ad okot. Az a fontos, hogy ez ne váljon trenddé.
Úgy véli azonban, hogy sokkal fontosabb a kiváltó okokkal foglalkozni, mint elkerülni bizonyos repülőgéptípusokat. Shahidi rámutat, hogy a legtöbb repülőgép évek óta problémamentesen üzemel, és hogy az FAA gondosan figyelemmel kíséri a Boeing 737 Maxot. Azt is megjegyzi, hogy az utasoknak gyakran nincs sok beleszólásuk a repülőgép kiválasztásába,
tehát nem érdemes repülőgép típus alapján járatot választani, mivel a repülőgépek a kereslet függvényében átcsoportosíthatók.
John Goglia, a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) korábbi tagja és a Flight Safety Detectives podcast társ-műsorvezetője szerint a karbantartási problémák nem nőttek jelentősen, a tudatosság viszont igen. Kifejti, hogy az új repülőgépek a gyárból való kikerülésük és a normál üzembehelyezésük között mindig is igényeltek hibaelhárítást.
Mindig fájdalmas volt az összes apró probléma kijavítása és finomhangolása, ami a gyárból való kikerülésükkor felmerült
- mondja. Goglia jobban aggódik a pilótaképzés miatt, különösen Ázsiában, ahol hiány van tapasztalt pilótákból. A szakember hangsúlyozta a biztonsági öv használatának, és hogy a különböző személyes tárgyakat, pédául a laptopot, és mobiltelefont igyekezzünk olyan módon biztosítani, hogy mikor turbulencia alakul ki, azok ne repüljenek el és okozzanak balesetet.
Kathryn Creedy, veterán repülési újságíró kiemeli, hogy balesetek mindig is történtek, de mélyebb problémákra utalnak, amelyeket fel kell tárni. Az iparág közelmúltbeli problémáit olyan tényezőknek tulajdonítja, mint a munkaerőhiány, a pilóták nyugdíjba vonulásának nem megfelelő tervezése, az FAA elégtelen finanszírozása, és a Boeing biztonsági kultúrája. Szerinte az utasok számára megnyugtató, hogy az egész iparág kollektíven dolgozik a problémák gyors megoldásán.
Összefoglalva, a közelmúltbeli incidensek ellenére a repülési szakértők egyetértenek abban, hogy a repülés
továbbra is biztonságos.
Az utasok is szerepet játszhatnak a biztonság fokozásában azáltal, hogy tájékozottak maradnak, követik a biztonsági utasításokat, és kiállnak a jobb szabályozás mellett.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images