A megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében a vasúttársaság folyamatosan dolgozik – rövid távú, átmeneti megoldásként – a tartósan bérelhető használt járművek üzembe állításán is. A tavaly ősz óta az AKIEM-től bérelt Siemens Eurosprinter villamosmozdonyok igénybevételéhez hasonlóan további használt járművekkel bővülhet a MÁV-START és MÁV Rail Tours flottája.
A vasúttársaság a német Henschel által gyártott 15 jó állapotú, megbízható dízelmozdony igénybevételét tervezi egy svéd lízingcégtől.
A Henschel TMe sorozatú dízelmozdonyokat korábban a Dán Állami Vasúttársaság (DSB) használta távolsági InterCity forgalomban, onnan került a Nordic ReFinance cég állományába. A svéd céggel a MÁV-VOLÁN-csoport leányvállalata, a MÁV Rail Tours köt szerződést. A MÁV-START a mozdonyokat a MÁV Rail Tours Kft-vel meglévő hatályos együttműködési megállapodás keretében veszi igénybe.
A vontatójárművek jó műszaki állapotban vannak. A megbízhatóságuk jóval meghaladja a jelenlegi állományét, a mozdonyok jelenlegi a tulajdonosának kimutatása szerint rendelkezésre állási mutatójuk kiemelkedően magas. A korszerűnek mondható turbó feltöltésű dízelmotorjukat a General Motors gyártotta, a károsanyag-kibocsátásuk is kedvezőbb a saját dízelmozdonyainkhoz képest. A mozdonyvezető fülkéje ergonomikus és légkondicionált, valamint a mozdonyvezetők munkáját segítő visszapillantó kamerarendszerrel van felszerelve.
A mozdonyok érkezésük után megkapják az új arculatnak megfelelő külső fóliázást, továbbá ellátják azokat – a biztonságos közlekedéshez szükséges – vonatbefolyásoló berendezéssel (EVM) és a MÁV-START mozdonyain rendszeresített mozdonyfedélzeti berendezéssel (MFB).
A mozdonyok az első mozdony engedélyeztetését, forgalomba helyezését követően érkezhetnek, és várhatóan év végéig, átalakításuk után, állhatnak forgalomba.
Ősztől elsősorban a Nyugat-Magyarországi nagy utasforgalmú vonatokon láthatják az utasok a vonatok élén.
Ahogyan azonban arról korábban is beszámoltunk, a Magyar Közlekedési Klub Facebook-oldalán a beszerzésre még június elején úgy reagált, ez „kétes üzlet”, motorvonatokra sokkal nagyobb szükség lenne.
A tárgyalt hattengelyes mozdonyok a 80-as évek elején készültek, képességeiket tekintve messze meghaladják a jelenlegi magyar igényeket: az M41-es mozdony [„Csörgő”] 1324 kW-os névleges teljesítményéhez képest ez a gép 2461 kW értéket, valamint 175 km/h maximális sebességet tud felmutatni
– írták akkor az új mozdonyokról.
A fő aggály szerintük a „bevethetőségük szerény köre”, ugyanis kevés dízelvontatású személyvonat van már csak Magyarországon, amelyeket többnyire olyan helyeken használnak, ahol nincs elég motorvonat.
1-3 kocsis személyvonatokat ilyen mozdonnyal vontatni olyan, mintha egy fűszálat traktorral rántanánk ki a földből
– írják.
Felhívják továbbá a figyelmet, hogy problémát jelent a személykocsik hiánya, vagyis a mozdonyoknak nem lesz mit húzni.
A helyes megoldás használt motorvonatok vásárlása volna, hiszen ezek amellett, hogy olcsóbb a közlekedtetésük a párkocsis mozdonyos vonatokénál, a személykocsi-kérdést is megoldják
– írta a Magyar Közlekedési Klub.
A Közlekedő Tömeg Facebook-oldalán hasonlóan arra mutatott rá, hogy a mozdonybeszerzés nem oldja meg a „mellékvonali járműkrízist”.
Egyesületünk üdvözli a járműhiány enyhítését célzó lépést, noha fontos hangsúlyozni: a járműkrízis elsősorban a mellékvonalakat sújtja, az itt még egyáltalán közlekedő motorvonatokat százas nagyságrendben kell azonnal cserélni, ezen a problémán tucatnyi, mellékvonali közlekedésre (pl. tengelyterhelésük okán) alkalmatlan mozdony beszerzése nem segít
– írta a közlekedési civil szervezet.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images