A United Airlines közölte, hogy megkezdte néhány járat üzemeltetését, miután korábban minden járatot leállítottak - írja a Bloomberg. A Delta Air Lines is újra elindítja több járatát, és utazási mentességet adott ki, hogy segítsen az embereknek átfoglalni vagy átrendezni a terveiket.
Délelőtt súlyos globális zavarok voltak, mivel az informatikai rendszer összeomlása akadályozta a repülőgépek és a földi irányító személyzet közötti kommunikációt. A fennakadás egy különösen aktív napon érte az utazókat - az Egyesült Királyság például 2019 októbere óta a legmagasabb napi indulásszámra készült. A FlightAware a globális késéseket több mint 21 ezer járatra tette.
Bár a rendszerek általában gyorsan újraindulnak, a normál szolgáltatás visszaállítása több napot is igénybe vehet. A járatok törlése, különösen a nyári utazási szezon csúcspontján, napokig érezteti hatását. "A fennakadások és késések költségeket rónak az európai légitársaságokra, még akkor is, ha nem kötelesek kártalanítani a fogyasztókat a rendkívüli körülményekből eredő késésekért" - írta pénteken jegyzetében Ruairi Cullinane, az RBC elemzője.
Bár a légiközlekedési ágazatban előfordulhatnak üzemzavarok, egy ilyen globális méretű esemény nagyon ritka. A legújabb összeomlás másképp érinti a légitársaságokat: egyeseknél a kiesés korlátozta a hálózati műveleti központok kommunikációját az állomásokkal és a repülőterekkel, míg másoknál az utasok vagy nem tudtak hozzáférni a foglalási rendszerekhez vagy az online check-in szolgáltatásokhoz. Mivel a rendszerek nem működtek, egyes légitársaságok kénytelenek voltak kézzel becsekkolni az utasokat a repülőtereken, ami hosszú sorokat és késéseket okozott. A kommunikációs zavarok a repülőgépek pilótafülkéiben is jelentkeztek, a United Airlinesnál időszakos problémák léptek fel a pilótáknak szóló üzenetek küldésére használt eszközökkel.
A FlightRadar24 járatkövető oldal szerint a legsúlyosabban érintett európai repülőterek között volt Berlin, London-Stansted és Amszterdam. Egyes légitársaságok rendszerei gyorsan helyreálltak. Az IAG SA-hoz tartozó Iberia közölte, hogy rendszerei helyreálltak, miután a légitársaság a leállások miatt manuálisan végezte el a becsekkolást. Az egy hét múlva kezdődő olimpiai játékokra készülő Párizsban a Párizs-Charles de Gaulle és a Párizs-Orly repülőterek informatikai rendszereit közvetlenül nem érintette a probléma, bár a globális hatás érintette a reptéri forgalmat. A Heathrow repülőtér, Európa legforgalmasabb repülőtere közölte, hogy a járatok működnek, bár késéseket tapasztalunk. "Vészhelyzeti terveket hajtunk végre, hogy minimalizáljuk az utazásokra gyakorolt hatásokat" - közölte a londoni repülőtér.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio