Még napokig tart a globális informatikai káosz hatása
A légitársaságok lassan elkezdték újraindítani a működésüket a szoftverek széles körű globális összeomlását követően. A késések és a törölt járatok ezrei miatt azonban valószínűleg még napokat vesz igénybe a helyreállás.
![Még napokig tart a globális informatikai káosz hatása](https://pcdn.hu/articles/images-xs/l/e/g/legitarsasag-repulogep-informatika-united-airlines-delta-air-lines-informatikai-rendszer-691629.jpg)
Elon Musk a valaha volt legnagyobb IT-kudarcnak nevezte a mai összeomlást
A történelem talán legnagyobb IT-leállását láttuk ma. Nemcsak Elon Musk, hanem a kiberbiztonsági szakértők szerint is.
![Elon Musk a valaha volt legnagyobb IT-kudarcnak nevezte a mai összeomlást](https://pcdn.hu/articles/images-xs/e/l/o/elonmusk-691611.jpg)
A magyar bankoknál nem tapasztaltak problémát
Az Index megkeresésére több magyar bank is válaszolt az ügyben: az OTP közölte, hogy az ő rendszereiket nem érintette a probléma, a CIB Bank szerint „minden informatikai alkalmazás és üzleti szolgáltatás a szokásos rendelkezésre állási szinten működik”, az MBH Bank szerint „jelenlegi információink szerint az MBH Csoporton belül nincs olyan ismert incidens, ami a vélhetően a Microsoft felhőszolgáltatás fennakadásából adódó globális informatikai problémához lenne köthető,” és a Raiffeisen Banknál sem tapasztaltak problémát.
Megszólalt Szijjártó Péter a Magyarországot is érintő informatikai leállásról
Több légitársaság manuálisan utasfelvételre tért át, ami szokatlan lehet mind az ott dolgozóknak, mind az utasfelvételre várakozóknak.
![Megszólalt Szijjártó Péter a Magyarországot is érintő informatikai leállásról](https://pcdn.hu/articles/images-xs/s/z/i/szijjarto-468422.jpg)
Káosz a fél világon: megszólalt a Microsoft, elhárították a problémát
A Microsoft szerint a globális leállás kiváltó okát megszüntették, de egyes hatások továbbra is fennállnak.
![Káosz a fél világon: megszólalt a Microsoft, elhárították a problémát](https://pcdn.hu/articles/images-xs/n/o/v/novekszik-a-microsoft-nem-is-kicsit-299083.jpg)
Káosz az európai közlekedésben
- A Berlin-Brandenburg repülőtér (BER) szóvivője arról tájékoztatta a Reuters hírügynökséget, hogy pénteken délelőtt 10 óráig minden járatot le kellett állítaniuk egy technikai probléma miatt. Az utasfelvétel újraindult, de késésekre lehet számítani.
- Az edinburgh-i repülőtéren az utasok nem tudták használni az automatikus utasfelvételt, amelyet manuálisan végezték el a légitársaságok alkalmazottai.
- A Prágai repülőtér közlése szerint a globális utasfelvételi rendszer fennakadása miatt kell számolni az induló járatok késésével.
- A globális technikai probléma az amszterdami Schiphol Repülőteret is érintette a légikikötő szóvivőjének közlése szerint. De az egyelőre nem világos, hogy a fennakadás hány járat érkezésére és indulására volt hatással.
- Leálltak a nagy amerikai légitársaságok.
- Három indiai légitársaság is informatikai zavarokról számolt be.
- A Skyguide svájci légiirányító vállalat bejelentette, hogy elővigyázatosságból ideiglenesen 30 százalékkal csökkentette a svájci légiforgalmi kapacitást a globális informatikai hiba miatt. A legnagyobb svájci repülőtér, Zürich bejelentette, hogy további rendelkezésig nem fogad repülőgépeket, bár a már úton lévő gépek leszállhatnak.
- A Govia Thameslink, Nagy-Britannia legnagyobb vasúttársasága szintén az egész hálózatot érintő informatikai problémákat jelentett, amelyek figyelmeztetésük szerint járatkimaradásokat is okozhatnak. (MTI)
Gondok Ausztráliában is
Ausztrália legnagyobb bankja, a Commonwealth Bank közölte, hogy a szolgáltatás fennakadása miatt egyes ügyfelei nem tudtak pénzt utalni. Az ausztrál Qantas légitársaság és a Sydney repülőtér a járatok késéseiről számolt be. Az ausztrál kormány válságtanácskozást hívott össze. (MTI)
Már a jegybankokat is elérte a probléma
A tőzsdék, légitársaságok után a jegybankokat is elérte a Microsofttal és a Crowdstrike-kal kapcsolatos fennakadások. A norvég jegybank közölte, hogy a bankrendszeri likviditási aukciókat emailen és telefonon keresztül kell tartania, mivel jelenleg nem lehet elektronikusan bejelentkezni a jegybank aukciós felületére.
A tőzsdéket is megrengette a világszerte fennakadásokat okozó informatikai probléma
Informatikai problémák sorozata zavarta meg pénteken a világ nagyvállalatainak működését az Egyesült Államoktól Ázsiáig terjedően, miután a Microsoft az online szolgáltatásainak meghibásodásáról számolt be. A problémák a vállalatok részvényárfolyamában is hamar meglátszottak.
![A tőzsdéket is megrengette a világszerte fennakadásokat okozó informatikai probléma](https://pcdn.hu/articles/images-xs/e/x/p/export-ukrajna-oroszorszag-haboru-597034.jpg)
Súlyos leállások a reptereken: megszólalt a Wizz Aiz, figyelmezteti az utasokat
A Microsoft leállása miatt a Wizz Air azt tanácsolja utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés elvégzésére.
![Súlyos leállások a reptereken: megszólalt a Wizz Aiz, figyelmezteti az utasokat](https://pcdn.hu/articles/images-xs/w/i/z/wizzair-6-385334.jpg)
Világszerte fennakadások vannak a légitársaságoknál
Az informatikai hiba világszerte több légitársaságnál is fennakadásokat okoz:
- Úgy tűnik, hogy a legnagyobb problémák az amerikai légitársaságoknál vannak: a United Airlines, a Delta Air Lines és az American Airlines kommunikációs problémák miatt repülési tilalmat rendelt el.
- Az Air France-KLM holland cége közzétette, hogy kénytelen felfüggeszteni a legtöbb szolgáltatását, az Air France pedig azt közölte, hogy egyes célállomásokon fennakadásokat tapasztal.
- A Lufthansánál is technikai nehézségek léptek fel, a cég közleménye szerint jelenleg a profilok és a foglalások lekérdezése korlátozott lehet, folyamatosan dolgoznak a megoldáson.
- A Ryanair arra figyelmeztette az utasait, hogy a lehetséges fennakadásokra egy harmadik fél által okozott informatikai probléma miatt került sor, amely a hálózaton keresztül működő összes légitársaságot érinti. Az ír légitársaság honlapján közzétett közlemény nem részletezte a lehetséges fennakadás jellegét, de azt tanácsolta az utasoknak, hogy három órával a járat indulása előtt érkezzenek a repülőtérre.
- A ferihegyi repülőtéren az Eurowings, a Ryanair és a Wizz Air check-in rendszerei nem működnek, ami késésekhez, torlódásokhoz és jelentősen megnövekedett várakozási időkhöz vezet. A Wizz Air arra kéri utasait, hogy ma legalább 3 órával járatuk indulása előtt érkezzenek a repülőtérre.
- Az indiai fapados légitársaságok, a SpiceJet és az IndiGo is technikai problémákról számolt be, amelyek olyan online szolgáltatásokat érintettek, mint a foglalás, a check-in és a beszállókártyákhoz való hozzáférés. A légitársaságok arra figyelmeztettek, hogy a kézi utasfelvétel miatt hosszú sorok alakulhatnak ki a repülőtereken.
Magyarországot is érinti a Microsoft leállása: késések, torlódások a ferihegyi repülőtéren
Az utasfelvételi rendszer hibája miatt késések és torlódások vannak a budapesti reptéren.
![Magyarországot is érinti a Microsoft leállása: késések, torlódások a ferihegyi repülőtéren](https://pcdn.hu/articles/images-xs/b/u/d/budapest-airport-649417.jpg)
A fél világot megrengette a Microsoft problémája: légitársaságok, bankok, tőzsdék működésében is zavarok voltak
Péntek reggel váratlanul földre kényszerültek az American Airlines, a Delta Airlines és a United Airlines járatai. A légitársaságok kommunikációs problémákra hivatkoztak, röviddel azután, hogy a Microsoft felhőszolgáltatásaival átmenetleg problémák voltak. Az incidens több légitársaságot érintett, írja a Reuters. Nemcsak a légitársaságokra terjedt ki a probléma. A
McDonald's és a London Stock Exchange Group is azok között a nagyvállalatok között volt, amelyek különböző kommunikációs problémákat közöltek.
Fennakadások vannak a spanyol, a berlini és az amszterdami repülőtéren, a legnagyobb brit vasúttársaságnál, a brit Sky tévétársaságnál, továbbá számos ausztráliai és új-zélandi vállalatnál.
Az American és a Delta mellett a United Airlines és az Allegiant Air is problémákról számolt be. A Frontier Group Holdings és a Sun Country szintén jelentett üzemzavarokat. A Frontier korábban azt közölte, hogy egy a Microsoft egy jelentős műszaki problémája átmenetileg befolyásolta működését. Az Allegiant honlapja nem volt érhető el a Microsoft Azure problémája miatt. Csütörtökön 147 Frontier-járatot töröltek, 212 másikat pedig késleltettek - derült ki a FlightAware adatkövető adataiból. Az Allegiant repülőgépeinek 45%-a késett, míg a Sun Country esetében ez az arány 23% volt.
A Microsoft közölte, hogy az üzemzavar csütörtökön este kezdődött, és ügyfeleinek egy része több Azure-szolgáltatással kapcsolatban is problémákat tapasztalt az Egyesült Államok középső régiójában. A Microsoft külön vizsgálja a különböző Microsoft 365 alkalmazásokat és szolgáltatásokat érintő problémát is.
Pénteken a Microsoft közölte, hogy megtalálták a kiváltó okot, és a szolgáltatások többsége helyreállt.
A vállalat szerint azonban egyes ügyfeleknél továbbra is előfordulhatnak problémák a régióban.
Nem ez az első ilyen eset idén. A CNBC emlékeztet, januárban a Microsoft felhőszolgáltatásánál globális kimaradás volt, amely hatással volt az Outlooktól a Teams-ig a cég szolgáltatásaira. Akkor a Microsoft azt mondta, hogy a fennakadás egy hálózati változás miatt történt.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images