Budapest turizmusa 2030-ig: így kerülhet a nemzetközi élvonalba a főváros!
Gazdaság

Budapest turizmusa 2030-ig: így kerülhet a nemzetközi élvonalba a főváros!

A budapesti turizmus jelentősen, akár kétszámjegyű mértékben növekedhet a következő években, ha behozzuk azokat a lemaradásokat, amelyek miatt a környező országok fővárosai vonzóbbak a külföldi utazók körében. Nagy kapacitású szállodákra van szükség és be kell vonzani a prémium utazóknak. Minél több közepes méretű rendezvényre, konferenciára van szükség ahhoz, hogy vonzó legyen a város, és törekedni kell az utazók egyenletes eloszlására időben és térben egyaránt – többek között ezekről beszélgettünk a McKinsey két partnerével, Margaux Constantinnal és Havas Andrással a kedden megjelent, a Mckinsey budapesti turisztikai piacról szóló tanulmánya kapcsán.

Milyen hosszú távú célokat lehet reálisan kitűzni a budapesti turizmus fejlesztésére 2030-ig?

HA: A vizsgálatunk eredménye éppen az lett, hogy komoly lehetőségeink vannak arra, hogy a főváros turizmusát fejlesszük. Alapvetően két forgatókönyvet határoztunk meg: egy konzervatívat és egy ambiciózusabbat. Ezek éves szinten 7-12 százalékos növekedést eredményezhetnek a látogatók száma, a vendégéjszakák száma és a turisztikai kiadások tekintetében. Ezzel Magyarország nemzeti össztermékének növekedéséhez az évtized végére, ami a 2023-as magyar GDP 1,5-2,5 százalékpontos bővülésének megfelelő mértékben járulhat hozzá, és 20-50 ezer új munkahely létrehozását teheti szükségessé. Ezekkel az intézkedésekkel a turizmus hosszú távon jelentős gazdasági hatást gyakorolhat Budapestre és Magyarországra is.

Mondhatjuk, hogy van egy pesszimista és egy optimista forgatókönyv?

HA: Nem! Szeretném hangsúlyozni, hogy itt nem erről van szó. Ha pesszimista forgatókönyvről beszélnénk, akkor az azt jelentené, hogy nem teszünk semmit Budapest turisztikai fejlesztése érdekében. Ezzel elveszítenénk a piaci részesedésünket és a növekedési lehetőségeket, amelyek ebben a szektorban rejlenek. Azért beszélünk konzervatív és ambiciózus célokról, mert mind a kettő rengeteg munkát igényel és biztosítja a növekedés lehetőségét.

Vagyis nem arról van szó, hogy egy újabb váratlan esemény, mint amilyen a Covid vagy a háború volt, megakaszthatja a fejlődést?

HA: Nem, hiszen a 7 százalékos, konzervatív becslés is igen jelentős. Ha 7 és 12 százalékos növekedés között sikerül teljesítenünk, az már hatalmas eredmény Budapest és az egész ország számára. A mi dolgunk, hogy egy nagyon kompetitív globális piacon képesek legyünk bevonzani az egyre növekvő számú turistát. Azt is fontos tudni ezzel kapcsolatban, hogy az utazási desztinációk nagyon kevés helyre koncentrálódnak a világon.

Hogyan lehet Budapestet a nemzetközi piacon pozicionálni?

MC: A kutatásunk során megállapítottuk, hogy a legnépszerűbb turisztikai weboldalakon a fürdők és a romkocsmák dominálnak Budapesttel összefüggésben, ugyanakkor a magyar főváros rengeteg történelmi, kulturális és gasztronómiai értéket kínál, amelyet sokkal jobban előtérbe kellene helyezni. Ide tartoznak a Michelin-csillagos éttermek, a sétálóutcák, vagy a Duna-part. Kevesen gondolják, de egy ország vonzerejét növelhetik a világszerte ismert feltalálók, olyanok mint Rubik Ernő, hiszen a Rubik-kockát mindenhol ismerik a világon.

Milyen kihívásokkal kell szembenézni Budapest turizmusának növelésével összefüggésben?

HA: Elemzéseink során több jelentős kihívást azonosítottunk, amelyek lassíthatják ezt a növekedést. Először is, a légi összeköttetés terén lemaradásban vagyunk, különösen a hosszú távú járatok tekintetében Észak-Amerika és a Távol-Kelet irányába. Ez jelentős hátrány a nemzetközi turisták bevonzása szempontjából.

Másodszor, a konferenciaturizmus terén is versenyhátrányban vagyunk. A környező országok nagy városaihoz képest kevesebb konferenciát és eseményt szervezünk, bár az alapvető infrastruktúra hasonló.  Harmadszor, a szállodai kapacitás tekintetében elmaradunk Bécs, Prága és más európai nagyvárosok mögött. Különösen a prémium kategóriás, illetve a nagy méretű szállodák hiánya okoz problémát, amelyek több mint 500 szobát tudnának biztosítani a nagyobb csoportok számára.

Ezek a kihívások összefüggnek egymással: a jobb légi és vasúti összeköttetés növelné az üzleti utazások számát, ami viszont nagyobb szállodai kapacitást igényelne, különösen a nagy konferenciák esetében.

E három terület fejlesztése kulcsfontosságú lenne Budapest turizmusának növelése érdekében.

Ezek a kihívások Budapest-specifikusak, vagy jellemzőek a környező fővárosokra is?

MC: A szomszédos országok fővárosaiban is vannak kihívások, de ezek gyakran eltérnek Budapestétől. Például Bécsben és Prágában a nemzetközi vendégéjszakák száma 30-40 százalékkal magasabb, mint Budapesten, annak ellenére, hogy hasonló méretű városokról beszélünk és kulturális kínálatot tekintve sincs elmaradva a magyar főváros. Budapest vendéglátóipara ugyanakkor nagyon erős, a szállodai foglaltsági arányok és az átlagos napi árak nyári csúcsszezonban gyakran magasabbak, mint Bécsben vagy Prágában. A szállodai értékelések is jobbak nálunk, miközben a luxusszobák aránya is magasabb (9 százalék, szemben a 3-6 százalék közötti bécsi és prágai aránnyal)

Hogyan lehet Budapestet vonzóbbá tenni a magasabb költésű turisták körében, hogy ne az jusson eszébe sokaknak a városról, hogy itt olcsó az alkohol és érdemes legénybúcsút szervezni?

MC: Fontos, hogy Budapest vonzerejét növeljük a magasabb költésű, úgynevezett prémium utazók körében, mert ez a szegmens növekszik globálisan a leggyorsabban. Érdekes módon a luxusutazásokra fordított összegek jelentős részét olyan emberek adják, akiknek a nettó vagyona egymillió dollár alatt van, itt főként olyanokról beszélünk, akik arányaiban többet költenek vagyonukból élményekre, és jellemzően fiatalabbak a tipikus luxusutazóknál.

Budapest viszonylag erős a luxusszállások tekintetében, amely aránya magasabb, mint néhány versenytársunknál. Néhány nagy szállodamárka, például a Mandarin Oriental, 2028-ig a harmadával növeli tovább az itteni szobái számát. Ezek a szállodák saját hűséges vendégkörrel rendelkeznek, saját marketinget folytatnak, ami hozzájárulhat Budapest átmárkázásához egy előkelőbb pozíció  felé. Azonban a prémium utazók számára nem elég csak a szállodai élmény. Fejlesztenünk kell a gasztronómiai kínálatunkat, a vásárlási élményeket, a túrákat és idegenvezetéseket, amelyek exkluzív helyszínekhez biztosítanak hozzáférést. Fontos az is, hogy például a luxusutazók 70 százaléka utazási irodákon keresztül foglal, ezért erősítenünk kell az utazási irodai partnerhálózatunkat is.

Mi a véleményük a Budapest által szervezett influencer kirándulásról? Milyen marketingstratégiával lehetne Budapest vonzerejét növelni?

HA: Jelentésünk inkább közép- és hosszú távú perspektívában gondolkodik. A digitális marketing és a közösségi média marketing valóban kulcsfontosságú tényezők a vásárlói döntéshozatal során. Elemzésünk azt mutatja, hogy Bécs és Prága hivatalos városi közösségi média felületein sokkal több kedvelő és követő van, mint Budapestén.

Ez egyértelműen azt jelenti, hogy a digitális csatornákat adatvezérelt megközelítéssel kell kihasználnunk, hogy növeljük Budapest láthatóságát.

MC: A fiatalabb generációk, különösen a Z generáció több mint 90 százaléka a közösségi média alapján hoz utazási döntéseket, főként barátaik posztjai alapján. Ezért kulcsfontosságú, hogy a város látogatói nagyszerű élményeket szerezzenek és ezeket online megosszák.

Mi a gátja annak, hogy Budapesten erősebb legyen a konferencia-turizmus?

MC: Budapest a konferenciák tekintetében csak 10-11 százalékos arányt ér el a teljes turisztikai piacon, versenytársai 20-25 százalék körül teljesítenek. A városban nincs annyi nagy konferencia- és kiállítási létesítmény, mint más hasonló városokban, ami hátráltatja a nagyobb rendezvények megrendezésének elnyerését. Bár az újonnan megnyíló ötcsillagos luxusszállodák saját konferenciatermekkel rendelkeznek, ezek csak kis és közepes méretű rendezvényekre alkalmasak.

Nagyobb események vonzásához komoly infrastrukturális beruházásokra lenne szükség. A létesítmények mellett azonban talán még fontosabb, hogy a konferenciaszegmensben mennyire vagyunk proaktívak, hogyan és milyen értékajánlattal próbáljuk a rendezvények szervezőit meggyőzni, hogy Budapestre hozzanak eseményeket.

Mi a véleményük a budapesti tömegközlekedésről, elég jó-e ahhoz, hogy kiszolgálja a turizmust?

HA: Ez egy szubjektív kérdés, de az interjúink alapján, amelyek során több iparági szakértővel beszéltünk, a tömegközlekedési rendszert a turisták általában jól működőnek és jól érthetőnek tekintik. A rendszer elég jó összeköttetést kínál, figyelembe véve, hogy a legtöbb turista nagy koncentrációban a belső kerületekben, azaz az 5., 6., és 7. kerületben száll meg.

A fő látnivalók szinte egy vonalban helyezkednek el a Budai Vár és a Hősök tere között, beleértve a Bazilikát, a Dohány utcai Zsinagógát, és a Lánchidat. Ezen a területen belül a legtöbb helyszín gyalogosan is könnyen elérhető.

Hogy állunk a vasúti összeköttetésekkel a szomszédos városokkal?

HA: Eddig főként a légi összeköttetésekre koncentráltunk, de valóban, a vasúti kapcsolatok is komoly lehetőséget kínálnak Budapest számára. Ha összehasonlítást végzünk néhány más európai várossal, például Béccsel, láthatjuk, hogy ott kiemelkedően jó a vasúti összeköttetés Nyugat-Európával. Budapest nagyon közel van Bécshez, így számunkra is fontos lenne, hogy javítsuk ezeket az összeköttetéseket.

Jelenleg a vasút szerepe alacsony a turizmusban, de hosszú távon fontos a fejlesztése, egyebek mellett a környezettudatosság miatt is.

MC: Van két fontos dolog, amit érdemes még figyelembe venni a vasúti fejlesztésekkel kapcsolatban. Az egyik az, hogy sok turista hosszabb ideig tartózkodik Európában, például körutazáson vesz részt, számukra mindenképpen kényelmesek a jó vasúti összeköttetések. A másik fontos szempont az, hogy Európa-szerte növekszik a luxus utazóvonatok népszerűsége, és ezáltal új lehetőségek nyílnak meg.

Van-e elég munkavállaló Budapesten a turisztikai ágazatban? A Balatonnál ez nyaranként probléma.

MC: Bár a munkaerőhiány szerkezetileg nem annyira jelentős Budapesten, mint a Balatonnál, ahol szezonálisan valóban sokszor előfordul, hogy nincs elég dolgos kéz, de ez valóban egy nagyon fontos kérdéskör. Budapesten egész évben jelentős a turizmus, így a munkaerőpiac is stabilabb, erre lehet építeni. Ugyanakkor az iparág különböző területeken kínál munkahelyeket, nem csak a szigorúan vett vendéglátásban, hanem az ehhez a területhez kapcsolódó területeken. A marketingről már korábban is beszéltünk például.

HA: A hosszú távú munkahelyteremtés szempontjából fontos, hogy beágyazzuk a szakképzést az oktatási rendszerbe, hogy a jövő munkavállalói megfelelően képzettek legyenek. Sok magyar vendéglátóipari dolgozó külföldön dolgozik. Ha sikerül javítani a termelékenységet, akkor lehet esély arra, hogy hazatérjenek.

Hogyan lehet bevonni a lakosokat a turisztikai fejlesztésekbe?

MC: Ezt két részre bontanám. Egyrészt a helyi lakosok bevonhatók kisebb túrák, kulturális programok szervezésébe, amely igazán autentikus élményt jelent a külföldiek számára. Ez azonban csak az egyik oldal, ugyanis megfigyelhető az a tendencia, hogy például a szállodák egyre nyitottabbá válnak a helyiek fogadására is. Itt természetesen nem szobakiadásról van szó, hanem a külső vendégek előtt is nyitott éttermekről, wellnessről.

A rendezvények és turisztikai látványosságok szintén nagy hatással lehetnek a helyi lakosokra. Az Egyesült Királyságban például a rendezvények látogatottságának 90 százalékát a helyiek adják még akkor is, ha ezeket kifejezetten a turisták igényeire szabták. A turisták olyan helyekre szeretnek menni, ahol a helyiek is jelen vannak.

Hogyan tudjuk bevonni a környező régiókat és falvakat a fővárosi turizmus fejlesztésébe? Ezek a falvak is részt vehetnek ezekben a tervekben?

HA: Azok a Budapestre érkező turisták, akik 2-3 napnál több időt töltenek el itt, jellemzően további programokat keresnek. Ott a Skanzen Szentendrén, de lehet kirándulni a budai hegyekben is. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a környező településeket is bevonjuk a turisztikai tervezésbe, hiszen számukra ebben komoly üzleti lehetőségek rejlenek, nem beszélve az infrastrukturális fejlesztésekről.

MC: Jó példa erre Amszterdam, ahol sok látogató van a történelmi negyedekben. Az amszterdamiak ugyanakkor arra ösztönzik a turistákat, hogy látogassák meg a környéket is. Például az egyik strandjukat „Amsterdam Beach”-nek nevezték el, ami segít a marketingben és a promócióban, különösen azok számára, akik kevésbé ismerik Hollandiát.

Hogy lehet fenntarthatóvá tenni a turizmust?

MC: A fenntarthatóság valóban kulcsfontosságú kérdés a turizmus fejlesztésében. Globális kutatást végeztünk annak érdekében, hogy jobban megértsük, milyen kockázatokkal kell számolnia egy desztinációnak, és hogyan lehet biztosítani, hogy felkészült legyen ezekre a kihívásokra.  Az egyik legfontosabb tanulság az volt, hogy elkerüljük a túlturizmust. Budapest esetében érdekes volt látni, hogy a látogatók sűrűsége különösen magas a belvárosban, főleg a nem kereskedelmi szálláshelyeken. Ezért elengedhetetlen, hogy a látogatókat jobban eloszlassuk, enyhítsük a központi területekre nehezedő nyomást.

A szezonalitás is komoly kihívás. Budapest turizmusa erősen szezonális, ami megterheli az infrastruktúrát és fenntarthatósági kérdéseket vet fel. Az egyik megoldás, hogy egész évben vonzóvá tesszük a várost, rendezvényekkel, fesztiválokkal. Egy másik kulcsfontosságú szempont a közlekedési infrastruktúra fenntarthatóságának javítása.

Például a kerékpárutak bővítése hozzájárulhat ahhoz, hogy a látogatók fenntarthatóbb módon fedezhessék fel a várost.

A fenntarthatóság témaköréhez tartozik még, hogy a kulturális és történelmi örökséget is ápolni kell, ehhez pedig a turizmus megfelelő anyagi forrást biztosít.

Mi a véleményük az Airbnb-ről? Mekkora probléma ez Budapesten? És kellene-e tenni ellene valamit?

HA: A rövid távú bérbeadás, számos kérdést vet fel, amelyek túlmutatnak a turizmuson. Ide tartoznak például a megfizethető lakhatás problémái és a helyi lakosok életminőségének kérdései is. A kutatásunk során azt találtuk, hogy jelenleg Budapesten a rövid távú bérbeadások aránya a szálláshelyek között magasabb, mint bármely más „versenytárs” városban. Fontos azonban, hogy Budapesten jelentős kereskedelmi szálláshely-fejlesztések zajlanak, amelyek célja, hogy enyhítsék a rövid távú bérbeadások által okozott nyomást. Ezeket a fejlesztéseket fel kell pörgetni és – ahogy korábban is említettük – az üzleti- és konferenciaturizmus részarányának növelése is elsősorban a kereskedelmi szálláshelyek forgalmát növelné, különös tekintettel a prémium szállodákét.

Mekkora problémát jelent a turizmus fejlesztésénél, hogy Budapesten nem szeretik a nagy zajjal és felfordulással járó rendezvényeket? A Red Bull Air Race-nek is menni kellett és olimpiát sem szeretnének rendezni a fővárosiak.

MC: A nagy események segíthetik a turizmust, azonban a turizmusfejlesztés sikere nem csak ezeken múlik, sőt korábban éppen arról beszéltünk, hogy csökkenteni kell a szezonalitást és a turisták „túlcsordulását” egy-egy időszakban.

Kell egy jó eseményagenda, sok, érdekes egymást követő programmal, amelyek segítenek abban, hogy időben minél kiegyensúlyozottabban tudjuk idecsábítani a különböző érdeklődésű nemzetközi utazókat.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images.

A cikk elkészítésében a magyar nyelvre optimalizált Alrite online diktáló és videó feliratozó alkalmazás támogatta a munkánkat.

Holdblog

Lelassult a globális vagyon növekedése

Eléggé lelassult a globális vagyon növekedése az elmúlt évtizedben. A UBS nemrég publikált Global Wealth Report 2024 című jelentése szerint míg 2000 és 2010 között... The post Lelassult a g

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ez aztán a meglepetés! Erre még a kormány sem számított
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Devizakereskedés alapjai, avagy mi lesz veled forint?

Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
el nino szárazság klímaváltozás