Az ipar lagymatag teljesítményének elsődleges oka a gyenge külső kereslet, ami ráadásul a járműgyártást kiemelten érinti, ez pedig a hazai gazdaságszerkezet miatt fokozottan terhelő hatású. Az ágazat lejtmenete immár másfél éve tart, és a termelés volumene már elmarad a Covid előtti, 2019-es csúcsától.
Az ipar gyengélkedése az egyik fontos oka annak, hogy a magyar gazdaság a vártnál jóval lassabban jött ki a recesszióból. A mai adattal az is elég biztosnak látszik, hogy a második negyedévi GDP-növekedéshez a szektornak negatív hozzájárulása lesz - legalábbis óriási javulást kellene bemutatnia júniusra ahhoz, hogy ne így legyen. A negyedéves GDP-növekedési indexhez akár -0,5 százalékpont körüli hozzájárulása is lehet.
A kilátásokat alapvetően a nemzetközi környezet határozza meg. A hazai iparnak lenne tere a növekedésre, hiszen az elmúlt évek beruházásai bőven teremtettek új kapacitásokat. Erre jó példa az akkumulátorgyártás, ami egy év alatt 25%-kal csökkent úgy, hogy közben egyre többet tudna termelni az ország. E szempontból különösen kedvezőtlen, hogy a gyenge autópiaci konjunktúra mellett az elektromos autózásra való átállás is sokkal lassabb, mint ahogy arra számítani lehetett.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!