Felpörögtek itthon az elektromosautó-vásárlások
2024 júniusában összesen 2881 zöld rendszámmal ellátott járművet helyeztek forgalomba Magyarországon, 7,6 százalékkal többet, mint májusban,
és 80,1 százalékkal többet, mint 2023 azonos hónapjában.
![zr1a](https://pcdn.hu/articles/images-xs/z/r/1/zr1a-688885.jpg)
Így változtak Magyarországon havonta a zöld rendszámos forgalomba helyezések 2020 januárja óta az akkumulátoros elektromos (BEV), hibrid elektromos (HEV) és plug-in hibrid (PHEV) járművek esetében.
![cr11ű](https://pcdn.hu/articles/images-xs/c/r/1/cr11u-688955.jpg)
Márciusban 2108 akkumulátoros elektromos járművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ami minden idők legmagasabb száma. A júniusban regisztrált 2072 zöld rendszám a második legmagasabb érték ebben a kategóriában.
![zr3](https://pcdn.hu/articles/images-xs/z/r/3/zr3-688891.jpg)
A hibrid elektromos járművek a második legnépszerűbb típus az elektromos járművek között Magyarországon, de jóval kevesebbet regisztráltak belőlük, mint teljesen elektromosból. Február volt a legjobb hónap mind idén, mind pedig a rendelkezésünkre álló adatok szerint (2020. januárig visszamenőleg), 744 hibrid elektromos autó kapott ekkor zöld rendszámot, majd szinte folyamatos csökkenés következett júniusig, amikor is 675 darab ilyen típusú zöld rendszámos autó került forgalomba.
![zr3a](https://pcdn.hu/articles/images-xs/z/r/3/zr3a-688895.jpg)
A plug-in hibrideknél a regisztrációk hullámzóak, és enyhén csökkenő tendenciát mutatnak. Júniusban összesen 111 PHEV kapott zöld rendszámot, szemben a májusi 91-gyel. 2020 óta gyakorlatilag néhány hónap kivételével minden hónapban jóval magasabb számokat láttunk.
![zr4](https://pcdn.hu/articles/images-xs/z/r/4/zr4-688899.jpg)
100 ezer felett a zöld rendszámos autók száma Magyarországon
A zöld rendszámos járművek forgalomba helyezésének fellendülése a nemrég 30 milliárd forintos keretösszeggel meghirdetett elektromos autós támogatási programnak köszönhető. A hazai vállalkozások járművenként akár 4 millió forint állami hozzájárulást is kaphatnak tisztán elektromos személygépkocsi vagy haszongépjármű vásárlásához. Az energiaügyi tárca csütörtöki közlése szerint június végéig mintegy 3300 cég igényelt összesen több mint 15 milliárd forintot klímabarát járművek vásárlására, ennek mintegy 75 százaléka személyautó. Eddig több mint 2000 kérelmet hagytak jóvá összesen 9 milliárd forint értékben.
Jelenleg már több mint 100 ezer zöld rendszámos autó járja a magyar utakat,
a számuk egészen pontosan 101 840 darab.
A június végi adat havi szinten 2,9 százalékos, éves szinten pedig 36,7 százalékos növekedést jelent. A zöld rendszámtáblák száma 2020 januárja óta hatszorosára nőtt.
Érdemes megjegyezni, hogy a KSH adatai szerint 2023 végén összesen 4,2 millió személygépkocsi alkotta a magyarországi futó állományt, viszont buszokkal, motorkerékpárokkal, és tehergépkocsikkal együtt ez a szám az 5 milliót közelíti. Ha tehát ez utóbbihoz viszonyítjuk a 101 840 zöld rendszámot, akkor továbbra is relatíve alacsony arányt, mindössze 2 százalékot kapunk.
![zr5a](https://pcdn.hu/articles/images-xs/z/r/5/zr5a-688901.jpg)
A földrajzi megoszlásból kiderül, hogy míg kezdetben Budapesten közel ugyanannyi zöld rendszámot regisztráltak (48,9%), mint az ország többi részén (51,1%), addig mára az arány jóval egészségesebbé vált: vidéken 61,1 százalékot, míg a fővárosban 38,9 százalékot regisztráltak júniusban.
![cr12a](https://pcdn.hu/articles/images-xs/c/r/1/cr12a-688959.jpg)
Ami az egyes kategóriákat illeti, a környezetkímélő motorkerékpárok száma a 2020. januári 66-ról június végére 583-ra nőtt. A teljesen elektromos járművek közül - beleértve a személyautókat, teherautókat, buszokat és traktorokat - 59 209-et regisztráltak Magyarországon, ami 43 százalékos éves növekedést jelent, és 7,7-szer annyi, mint 2020 januárjában.
A hibrid elektromos járművek száma 29 646-ot ér el júniusra, ami 35,5 százalékos éves növekedést jelent, míg a plug-in hibridek száma 14,1 százalékkal, 12 358 fölé emelkedett. Bár az alábbi grafikonon látható adatok a járművek szélesebb körét képviselik (ahogy a grafikonhoz fűzött megjegyzésben látszik), a személygépkocsik a HEV-ek és PHEV-ek gyakorlatilag 100 százalékát, a BEV-ek 93 százalékát tették ki júniusban.
![nstrhsgr](https://pcdn.hu/articles/images-xs/n/s/t/nstrhsgr-688917.jpg)
A zöld rendszámos járművek regisztrációja 2022 első félévében lendült fel a 2021 első félévéhez képest, majd a növekedés tavaly január-júniusban elapadt, hogy aztán az idei év első hat hónapjában ismét megugorjon. Ugyanez a minta érvényes a BEV-ekre, míg a HEV-ek szerényebb, de folyamatos növekedést mutattak, a PHEV-ek népszerűsége pedig valójában visszaesett.
![cr9a](https://pcdn.hu/articles/images-xs/c/r/9/cr9a-688947.jpg)
A három EV-típus arányának változása az összes új regisztráción belül természetesen tükrözi a fenti számokat. A BEV-ek népszerűsége átmenetileg megtorpant a tavalyi első félévben, de idén ismét folytatódik a növekvő trend, miközben a HEV-k és a PHEV-k népszerűsége fokozatosan csökken.
![cr13a](https://pcdn.hu/articles/images-xs/c/r/1/cr13a-688963.jpg)
A kormány szigorítja a zöld rendszámokra vonatkozó szabályokat
Idén ősztől jelentős változások várhatóak a zöld rendszámtáblák szabályozásában, mivel egy friss kormányrendelet-tervezet alapján a plug-in hibridek (külső töltésű és növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsik) 2024. szeptember 1-jétől már nem kaphatnak zöld rendszámtáblát az első belföldi forgalomba helyezéskor. Ezen túlmenően, a már korábban kiadott zöld rendszámtáblákat is le kell cserélni legkésőbb 2026. november 30-ig.
Eltérés az ACEA és az Energiaügyi Minisztérium adatai között
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és a magyar Energiaügyi Minisztérium elektromos járművekre vonatkozó statisztikái között jelentős eltérés tapasztalható, különösen, ha a személygépkocsikra vonatkozó adatokat próbáljuk összehasonlítani.
Az ACEA Európa 15 legnagyobb személygépkocsi-, teherautó-, furgon- és buszgyártóját tömöríti. Mivel a hivatalos engedélyező hatóságok rendszeresen módosítják a nyilvántartási dokumentumokat, az ACEA nyilvántartási adatai is rendszeresen változnak az aktuális és az előző évi adatok tekintetében. Összességében ez egy "sekélyebb adathalmaz", mint a magyar adatbázis.
A magyar Belügyminisztérium adatbázisa minden zöld rendszámmal regisztrált járművet tartalmaz, beleértve a motorkerékpárokat, személygépkocsikat, teherautókat, traktorokat és egyéb zéró emissziós járműveket. Az összetétel azonban csak az egyik tényező az eltérő statisztikák mögött. A másik, hogy az ACEA csak az újonnan regisztrált, új járművekre vonatkozó statisztikákat teszi közzé, míg a magyar hatóságok az importált, azaz használt elektromos járműveket is bevonják a statisztikába.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images