A tervezet szerint az országos közutak használatáért fizetendő útdíjak beszedésére alkalmas elektronikus díjszedési rendszer (ED-rendszer) és a Nemzeti tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat (TSM-rendszer) működtetése az állami tulajdonba került vagyonelemek, illetve a TSM-rendszer során beszerzett szoftver- és hardverelemek kezelésére vonatkozna. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) lenne a felelős ezek kezeléséért 2026. október 31-ig.
A kormány tervei szerint az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) fejlesztésével kapcsolatos hálózati infrastruktúrát, valamint a HU-GO hardver alapinfrastruktúra és jármű adatgyűjtő modulok feletti tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket szintén a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. gyakorolná.
A tervezet alapján az EKÁER által használt, de az ED-rendszerrel közös hálózati kommunikációs elemek, kapcsoló eszközök és terheléselosztó tűzfalak kezelésére a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. kapna megbízást 2026. október 31-ig. Az EKÁER különálló hálózati elemeit pedig a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felügyelné ugyaneddig az időpontig.
A július 11-ig társadalmi egyeztetésen levő tervezet szerint az új rendelet a kihirdetését követő napon lépne hatályba. Az érintett szervezeteknek gyorsan kellene alkalmazkodniuk az új szabályozásokhoz, amennyiben a tervezetet jóváhagyják. A kormány érvelése szerint az intézkedés célja az útdíjrendszerek hatékonyabb és átláthatóbb működtetése, valamint az állami vagyonelemek megfelelő kezelése.
Címlapkép forrása: Getty Images