A lendületes, tartós, fenntartható és inkluzív növekedés elengedhetetlenül szükséges egy olyan ország számára, ahol fennáll az a veszély, hogy az idősebb generációk majd azt látják: gyermekeik rosszabbul élnek, mint ők. Ez sok évtizede nem történt meg. Csak a növekedés biztosíthatja az életszínvonal emeléséhez, a közszolgáltatások javításához, a fenntartható energetikai kezdeményezések támogatásához, az általános adóemelések mértékének korlátozásához, valamint a vagyoni, jövedelmi és esélyegyenlőtlenségek leküzdéséhez szükséges forrásokat.
Egyszóval a gazdasági növekedés biztonságos módon történő fokozására van szükség.
A Bank of England előrejelzése szerint a brit gazdaság potenciális növekedésének mértéke akár 1%-ra is csökkenhet.
Ennél a növekedési ütemnél sok probléma, amely az országot sújtja, idővel valószínűleg inkább súlyosbodik, mint rendeződik. Ráadásul ez az amúgy is gyenge növekedési potenciál még tovább romolhat, ha a problémákat hagyjuk elhatalmasodni.
Nincs egy olyan egyszeri, csodafegyvernek számító kezdeményezés, amely megváltoztathatná ezt a jövőképet. Sok brit politikust még mindig kísérti a Truss-saga, amikor a frissen beiktatott miniszterelnök megfelelő finanszírozási háttér hiányában próbálta adócsökkentéssel ösztönözni a gazdaságot, azonban végül csak pénzügyi instabilitást váltott ki, ami a kormány bukását okozta. Ma már széles körben elismerik, hogy oly sok, nem elegendő beruházási szinttel és csökkenő termelékenységgel jellemzett év után a magas színvonalú növekedés eléréséhez olyan átfogó szakpolitikai megközelítésre van szükség, amely számos köztes célkitűzésre épül.
A Munkáspárt tovább ment az ilyen strukturális reformok meghatározásában. Programja javaslatokat tartalmaz a tervezési rendszer átalakítására, az infrastruktúra fellendítésére, a kereskedelmi kapcsolatok javítására, a hazai és külföldi magánbefektetések bevonására (többek között egy megerősített állami vagyonalap révén), az adórendszerben kimutatható torzulások megszüntetésére és ágazatspecifikus kezdeményezésekre. A párt ígéretes PPP-programokat is megnevezett, amelyek a befektethető tőke növelésére irányulnak, miközben ösztönzik az innovációt és a hatékonyságot.
A Munkáspárt jelezte, hogy a meglévő intézmények megerősítésével számos ilyen reformot megpróbálna megvalósítani. Annak biztosítása érdekében, hogy valamennyi szakpolitikai intézkedés összeegyeztethető maradjon a pénzügyi stabilitással, a párt kötelezettséget vállalt arra, hogy ugyanazt az „államadósság-szabályt” fogja betartani, mint most a Konzervatív Párt.
A kihívás most az, hogy egy részletes végrehajtási tervet kell kidolgozni, amely magában foglalja az intézkedések szoros követését biztosító mechanizmust is. Ezzel ugyanis valós idejű visszajelzéseket lehet szerezni az addig megtett lépésekről, és szükség esetén időben korrekciókat lehet végrehajtani. Bármely gazdaságpolitikai ütemtervnek az átfogó reformokat kell előnyben részesítenie a csak egy-egy területre kiterjedő reformokkal szemben. Az ilyen reformokat nem egymás után, hanem egyszerre kell végrehajtani, és inkább előbb, mint utóbb.
Ahogy azt a Munkáspárt 1997-es hatalomra kerülése utáni sikeres cikluskezdésével bebizonyította, az új növekedési fókuszt komoly hitelességnövelő lépésekkel lehetne érvényesíteni. Ezt tette Gordon Brown akkori pénzügyminiszter azzal a meglepő és éleslátó döntésével, hogy átadta a kamatpolitika irányítását az angol jegybanknak, és ezzel megerősítette a jegybanki függetlenség elvét.
Abban kell reménykedni, hogy a jelenlegi munkáspárti vezetés nem zárta ki a túl nagy politikai rugalmasságot az átütő választási győzelemre való törekvése során.
- A párt által javasolt leghatásosabb intézkedések némelyike előre forrásokat igényelne, de ezen intézkedések növekedési és pénzügyi előnyei csak idővel jelentkeznének.
- A következő kormány emellett egy komplikáltabb, egyre inkább széttöredezett nemzetközi rendszerrel is szembesülni fog;
- továbbá a magánszektor következetes támogatását is biztosítania kell, amelynek végső soron a munka nagy részét el kell végeznie.
Egy másik feladat a meglévő növekedési motorok működésének javítása, miközben támogatni kell a növekedés motorjául a jövőben szolgáló ágazatok és iparágak fejlődését is. A megfelelő egyensúly megteremtése bizonyulhat a kihívás legnehezebb részének, tekintettel az ország erőforrás-korlátjaira és arra, hogy egyes kulcsfontosságú kezdeményezések regionális szinten jobban megvalósíthatók. (A mesterséges intelligencia, az élettudományok és a fenntartható energia területén az innováció ösztönzésére irányuló, kellően erőteljes regionális kezdeményezések hiányában az Európai Unió jelenleg hasonló problémával szembesül).
A magas, tartós, fenntartható és inkluzív növekedés előmozdítása sosem könnyű, ha ezt a kérdést ennyi éven át elhanyagolták.
A feladatot még bonyolultabbá teszi, hogy az Egyesült Királyság meglévő növekedési motorjait fel kell újítani, és ezzel egyidejűleg újakat kell beindítani. John F. Kennedy amerikai elnök holdraszállási tervekre vonatkozó híres beszédét idézve a választáson győztes pártnak azonban ezeket és más dolgokat
nem azért kell megtenni, mert könnyűek, hanem mert nehezek.
Copyright: Project Syndicate, 2024.
Mohamed A. El-Erian
A Cambridge-i Egyetemet alkotó egyik kollégium, a Queens’ College elnöke, a Pennsylvania Egyetem professzora. 2014 óta az Allianz vezető gazdasági tanácsadója. 2007 és 2014 között a PIMCO befektetési alapkezelő vezérigazgatója volt, előtte pedig a Nemzetközi Valutaalap (IMF) igazgatóhelyetteseként, illetve a Harvard Egyetem pénzügyi eszközeit kezelő Harvard Management Company elnök-vezérigazgatójaként is dolgozott. Publikációiban elsősorban nemzetközi gazdasági és pénzügyi kérdésekkel foglalkozik.
Címlapkép forrása: Shutterstock