Tényleg jön az inflációs frász?
Gazdaság

Tényleg jön az inflációs frász?

Vége a kötelező akciózásnak a boltokban és sokan attól tartanak, hogy ez majd felgyorsítja az inflációt. Ezek a félelmek azonban nem megalapozottak éppen azért, mert az intézkedésnek az infláció leszorításában sem volt túl nagy jelentősége.

A kormány az elmúlt években több intézkedéssel igyekezett mérsékelni Európa legmagasabb inflációját. Ennek egyik első lépése az árstop bevezetése volt, amely a kristálycukorra, a búzalisztre, a napraforgó-étolajra, a sertéscombra, a csirkemellre, a csirkefarhátra, a 2,8 százalékos UHT tejre, a burgonyára és a tojásra vonatkozott. Ezen termékek árát egy meghatározott időponthoz kötve maximalizálták, biztosítva, hogy ne lehessenek drágábbak a kijelölt árnál. Az intézkedés kapcsán azonban voltak furcsaságok is; például a tojás árát éppen egy olyan időszakban fagyasztották be, amikor az a karácsonyi és húsvéti szezon miatt amúgy is magasan volt.

Az ársapkák arra jók voltak, hogy ezeknek a konkrét alapélelmiszereknek az árát alacsonyan tartották, de senkinek sem lehetett kétsége afelől, hogy hatalmas termékválasztékkal bíró kiskereskedelmi láncok könnyen behozták a veszteségeiket más termékeken.

Az ársapkákat tavaly nyáron kivezették és jött helyette a kötelező akciózás, amely azt jelentette, hogy a nagyobb üzletekben gyakorlatilag minden nagy árucsoportból ki kellett választani egy-egy terméket és abból 15 százalék kedvezményt biztosítani az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árához képest. A volt árstopos termékekre speciális szabályok vonatkoztak, ugyanis azokat nem lehetett a beszerzési árnál drágábban adni, sőt - rotálva az egyes termékeket - ezekből is 15-15 százalék kedvezményt kellett biztosítani.

A kötelező akciók azt mutatták, hogy a kormány tettrekész, de a nagyobb boltok eleve rendszeresen akcióztak termékeket.

Ha nem is olyan szempontok alapján, ahogyan azt az elmúlt hónapokban megszabták nekik, de ebben a tekintetben nem volt nagy különbség a korábbi, kormányzati beavatkozás előtt időszakhoz képest.

Ezeknek az intézkedéseknek volt egy további negatív hatása is, amely különösen azokat a szereplőket érintette, akiket a kormány megkímélni szándékozott.

A kisebb boltoknak ugyan nem volt kötelező az árstopok miatt az indokoltnál olcsóbban adniuk a termékeiket, ám mégis versenyhelyzetbe kerültek a nyomott árakkal operáló diszkontokkal és szupermarketekkel szemben.

A kisebb, főleg kistelepüléseken található vegyesboltok nagy előnye abban rejlik, hogy helyben elérhetők, azonban, mivel a nagyobb üzletekben a kormány által megszabott árstopok miatt számos termék jóval olcsóbb volt, sokan inkább elutazhattak ezekbe a nagyobb áruházakba, hogy kihasználják a kedvezőbb árakat.

Nem állítjuk, hogy a boltbezárási hullámot az árstop pörgette, hiszen számos tényező együttes hatása okozta a gyorsulást, de mégis tény, hogy az élelmiszerboltok száma 33 ezer alá süllyedt tavaly év végére, az 2,6 százalékos csökkenés június végéhez és 5,2 százalékos az egy évvel korábbihoz képest. 

Nincs itt a drágulási frász

Lapunk megnézte néhány volt árstopos termék árát a kivezetés előtt és ma is és egyelőre nem látni, hogy hirtelen megugrottak volna az árak. Van olyan diszkont Budapesten, amely a 2,8 százalékos UHT-tejet 319 forintért adta ma, pár nappal korábban pedig mindössze 4 forinttal volt olcsóbb ez a termék. Ugyanakkor volt olyan bolt, ahol máris érzékelhető volt egy 150 forintos áremelkedés a tej esetében.

Láttuk olyan étolajat, amelynek az ára éppen most lett akciós és még olcsóbb, mint pár napja.

Egy bizonyos M-es méretű tojás esetében az egyik online kiskereskedőnél 700 forintról 800-ra ugrott az ár egyik napról a másikra.

Szintén egy budapesti diszkontban a kristálycukor 460 forintra drágult a korábbi 300 forintról A cukrot kiemeltük a most hétvégén megjelent cikkünkben is, ahol azokat termékeket vettük górcső alá, amelyek ára a legnagyobb mértékben csökkent az elmúlt évben.

Ez persze csak egy pillanatfelvétel, könnyen lehet, hogy a következő hetekben az árak lendületesen kúsznak majd felfele, hiszen nem sok piaci racionalitás van amögött, hogy a magasabb zsírtartalmú (finomabb) 2,8 százalékos tej tartósan olcsóbb legyen mint a 1,5 százalékos.

Korábban az Országos Kereskedelmi Szövetség is azzal érvelt, hogy a kiskereskedők a fogyasztói szokásokhoz, elvárásokhoz még jobban igazodó akciókat tudnak indítani, amelyek tovább erősítik a versenyt. Mindemellett a kiszámíthatóbb piaci környezetben hazai beszállítók is jobb eséllyel tudnak hosszú távú együtt működést kialakítani a kiskereskedőkkel, mivel a termékpályák így stabilizálódhatnak.

Címlapkép forrása: Getty Images

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nemzetgyűlési választások: hatalmas győzelmet aratott Le Pen pártja, Macron súlyos vereséget szenvedett
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
németország-versenyképesség-kiskereskedelem-vasút-mezőgazdaság-infrastruktúra-fejlesztés-élelmiszer-távhő-fűtés-monopólium