Miként lehet elkerülni egy újabb Hableány-katasztrófát? A belvárosból kikerülhetnek a nagy kikötők
Gazdaság

Miként lehet elkerülni egy újabb Hableány-katasztrófát? A belvárosból kikerülhetnek a nagy kikötők

A budapesti dunai hajóforgalom a benyomások ellenére még messze nem annyira zsúfolt, mint akár a bécsi vagy a pozsonyi. Ettől függetlenül szakértők szerint jó lenne rendet tenni a kérdésben, főleg azért, mert kisebb-nagyobb „koccanások” most is előfordulnak hajók között. A koronavírus-járvány okozta leállás már rég a múlté: a Budapestre érkező turisták közül sokan kipróbálják a dunai hajózást is. Ennek biztonságosabbá tételéhez olyan fővárosi tervek valósulhatnak meg, amelyek a belvárosban a kikötők számának csökkentésére, míg a külvárosi részeken új kikötők kialakítására vonatkoznak.

Kisebb koccanások időnként történnek most is, nem érzem úgy, hogy teljesen más lenne a vízi közlekedés, vagyis szigorodott volna a 2019-es Hableány-katasztrófa óta

– nyilatkozta a Portfolio megkeresésére Szalma Botond hajóskapitány, a Mahart korábbi vezérigazgatója, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) volt elnöke, jelenleg az áru- és teherfuvarozással foglalkozó a Plimsoll Zrt. vezére.

Máshová kerülhetnek a kikötők

Elméletileg szigorították a szabályokat a dunai hajózással kapcsolatban a budapesti szakaszon, a szállodahajók azonban ezeket gyakran nem tartják be. Pedig a pozsonyi vagy bécsi Duna-szakaszon is erőteljesebb a személyi hajóforgalom a budapestihez képest, még sincs akkor vita, mint idehaza jelenleg.

Jó lenne, ha a nagy szállodahajókat levinnénk az Újpesti-öbölbe vagy a Csepel környéki partokhoz, és ott köthetnének csak ki. Onnan pedig kisebb, jellemzően magyar üzemeltetésű hajókkal kellene vinni a sétahajózásra vágyó turistákat

– véli Szalma Botond, aki szerint így elkerülhetők lennének a tumultusok, és persze a nagy hajók hirtelen manővereiből eredő kockázatok is.

A Mahart korábbi vezére megjegyezte: a Mahart éves szinten 3 milliárd forint osztalékot vesz ki a kikötők bérbeadása után. „Ebből talán lehetne új kikötőket építeni a Duna budapesti részének déli és északi szakaszán. 10-15 ilyen kikötő építése megoldhatná a gondokat. A beruházások két év alatt megtérülhetnek” – emelte ki Szalma Botond.

A fővárosi önkormányzat mindenesetre jelentős változásokat tervez a személyhajózásban.

A közgyűlés már elfogadta az úgynevezett Duna‐parti Építési Szabályzat módosítására vonatkozó terveket, amely szerint

a belvárosból, jobbára a XIII. kerület rakpartjától szinte teljesen kitiltanák a hajókat.

  • Az újlipótvárosi partszakaszon a tartós várakozásra is alkalmas 24 kikötőből mindössze 9 maradna, ezeket pedig csak ki-, illetve beszállásra lehetne használni.
  • A megszűnő kikötők helyett az újpesti és a csepeli partszakaszon alakítanának ki újakat.
  • Az új szabályok 2025. január 1-től lépnének életbe.

Az új szabályozás annyira képlékeny, hogy maga a fővárosi közgyűlés döntése is a főpolgármester felkéréséről szól, hogy az érintett kerületi önkormányzatok, hajózási társaságok és állami szervek képviselőiből álló munkacsoport keretében vizsgálják meg a főváros gazdasága szempontjából is jelentős turisztikai, közlekedési és egyéb célú használatok miatti további intézkedések szükségességét, ideértve különösen a kialakítható új kikötők kiépítésének lehetőségeit.

A munkacsoportot már május 31-ig létre kellett hozni, az intézkedéseket pedig november 30-ig meg kellene valósítani. Mindössze 6 hónap alatt tervezik tehát új kikötők építését a szükséges parti infrastruktúra kialakításával együtt.

„Mindent leírtak, csak azt nem, hogy hol legyenek a kikötők. Csak a XIII. kerületi lakosok panaszai alapján vizsgálták a kérdést, miszerint zajjal és környezetterheléssel jár esténként a „bulihajók” megjelenése és kikötése az újlipótvárosi Duna-szakaszon, de azt nem, hogy a változások mit jelentenének a vízi közlekedés számára” – mondta a Portfoliónak Tóth Mihály, a MAHOSZ társadalmi kapcsolatok titkára.

Kevesebb kikötő helyett inkább többre lenne szükség. Ha a jelenlegi tervezet valósul meg, az nem kevesebb, hanem több környezetszennyezéssel is járhat, mert a kikötők környékén dugó alakulhat ki a Dunán a várakozások miatt

– tette hozzá.

Új kikötők építése vagy akár a régiek máshová helyezése amúgy nem lenne olcsó mulatság. 50-100 millió forint közötti összeg lehet egy új kikötő kialakítása, mert nemcsak egy úszóművet kell elhelyezni, hanem a parti áram felvételére alkalmassá kell tenni, hogy a kikötő hajók azt tudják használni, ne a saját, aggregátorra épülő áramforrásaikat.

Többéves engedélyek kellenének

Tóth Mihály szerint módosítani kellene azon is, hogy csak egy évre adnak a vállalkozásoknak engedélyt a kikötők üzemeltetésére. „Ez alatt egy 50-100 millió forintos beruházás nem térül meg, így kétséges, hogy az új úszóművek létesítéséhez egyáltalán lehet-e vállalkozókat találni. Szóbeli ígéretek vannak arra, hogy akár 10 évre is emelkedhet az új kikötők parthasználati engedélye, de jó lenne ezt jogszabályban is meghatározni” – hangsúlyozta.

Szerinte fontos lenne a külső kerületi helyszínek meghatározása azért is, mert nem mindenhol egységes a Duna medre, így lehet, hogy a kikötők part menti régióiban a folyó mederkotrására lesz szükség. „Nem beszélve arról, hogy vajon a parton az odavezető utak és parkolók lehetővé teszik-e a buszforgalmat, hogy a turisták el tudjanak menni városnéző körútra” – említett egy újabb megoldandó kérdést Tóth Mihály.

Mi lesz a bulihajókkal?

A fővárosi közgyűlés egyébként felkérte a főpolgármestert, hogy a XIII. kerületi partszakaszon a továbbiakban „bulihajók” üzemeltetéséhez szükséges vagy azt megengedő közterület-használati engedélyt ne adjanak ki. Sőt, a zajvédelmi előírások megsértése esetén a kikötési lehetőséget is megszüntetnék ezeknek a hajóknak.

Tóth Mihály ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a Greenpeace-szel és a Levegő Munkacsoporttal közösen többször mérték a levegőszennyezettséget, és mindig arra jutottak, hogy reggel 7 és 10 óra között ugrik meg a zaj- és szennyezettség mértéke a rakparton, olyankor, amikor nincs is hajósforgalom. Azt ugyanakkor elismerte, hogy az esti turistahajó-forgalom valóban több ember megjelenésével járhat a partszakaszokon, de erre szerinte nem az lehet a megoldás, hogy kitiltják onnan a látogatókat.

Évente 5 millió turista jön Budapestre, közülük 4 millió hajózik a Dunán rövidebb-hosszabb ideig, ami jelentős bevételt hoz a fővárosnak

– érvelt Tóth Mihály.

Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

VIDA - egyelőre nincs megállapodás

A ViDA csomag (VAT in the Digital Age, azaz Áfa a Digitális Korban) tárgyalásának legfrissebb fejleménye, hogy az ECOFIN 2024. június 21-i ülésén Észtország nem értett egyet a Digitális Kor H

Holdblog

HOLD After Hours: Best of 2021

A nyári szünetet enyhítendő, itt egy válogatás a 2020-21-es szezonunkból. Leginkább azoknak ajánljuk, akik később kapcsolódtak be a HAH-ba, vagy csak megismerkedni szeretnének az adásainkkal,

Kiszámoló

Új vállalkozói számla: Binx

A Számlázz.hu csapata egy új pénzügyi szolgáltatást indított vállalkozásoknak. Online nyithatsz vállalkozói bankszámlát, indulásnak szinte költségmentesen, egyedül a Binxen kívüli utal

Holdblog

Hová tegyük a pénzt a szocho elől?

Tartós marad az átmenetiként bevezetett 13 százalékos szocho a kamatjövedelmekre. Persze mint minden alól, ez alól is létezik kivétel, erről kérdezték a HOLD szakemberét. A... The post Hová

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Lehangoló adatok jöttek, gyorsulva terjed a rendkívül fertőző betegség Magyarországon

Könyvelő

Könyvelő
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
napsütés tavasz meleg időjárás időjáráselőrejelzés