Nyilvánosságra hozták a 2022. évi PISA-vizsgálat pénzügyi műveltégre vonatkozó nemzetközi jelentését, a hazai eredmények a vizsgálatban részt vevő OECD-országok átlagába illeszkednek - közölte az Oktatási Hivatal (OH) csütörtökön az MTI-vel.
Azt írták, a pénzügyiműveltség-mérés 2012 óta opcionális része a PISA-vizsgálatnak, Magyarország először vett részt benne. A mérés 20 országban, köztük 14 OECD-tagországban vizsgálta a 15 éves tanulók pénzügyi műveltségét: hogy a diákok milyen mértékben rendelkeznek a pénzügyi döntések meghozásához szükséges alapvető tudással és készségekkel.
A magyar tanulók 492 pontos átlageredménye nem tér el szignifikánsan a mérésben részt vevő OECD-országok átlagától (498 pont), meghaladja viszont az összes részt vevő ország átlagát (475 pont).
A 15 éves magyar diákok közel 82%-a a társadalmi szempontból elvárható minimális vagy annál magasabb képességekkel rendelkezik a pénzügyi műveltség területén. A PISA-vizsgálat többi területéhez hasonlóan a részt vevő országok mindegyikében ezúttal is jobban teljesítettek a kedvezőbb családi hátterű tanulók - ismertette a hivatal.
A jelentésből kiderül, hogy a hazai diákok teljesítményében mutatkozó különbségeket több mint 18%-ban az eltérő társadalmi-gazdasági helyzet magyarázza, ami a legmagasabb rátának számít a felmérésbe bevont 14 OECD-tagállam körében (az OECD-átlag mutatója 12%). A magyar mutatónál az összes felmérésben szereplő ország közül csak Peruban volt magasabb (19%) ez a ráta. Ez arra mutat rá, hogy a magyar iskolarendszer esélykiegyenlítő teljesítménye terén komoly problémák mutathatók ki.
![oecd_pisa](https://pcdn.hu/articles/images-xs/o/e/c/oecd-pisa-687089.jpg)
Egy napokban megjelent másik PISA-felmérésből hasonló módon az derült ki, hogy az iskolák eltérő társadalmi és gazdasági háttere az OECD tagállamai közül a leghangsúlyosabban Magyarországon hat ki a diákok kreatív gondolkodás terén mért teljesítményére.
Címlapkép forrása: Getty Images