Az EU márciusban indított vizsgálatot az Apple, az Alphabet és a Meta ellen a digitális piacokról szóló törvényre (Digital Markets Act, DMA) hivatkozva. A DMA célja a nagy technológiai cégek hatalmának visszaszorítása - a törvény egyik fő fókuszpontja az úgynevezett "kormányzásgátló" szabályok voltak. Ezek értelmében a technológiai cégek
nem akadályozhatják meg, hogy a felhasználóik tájékozódjanak a termékeik olcsóbb alternatíváiról
vagy az alkalmazásbolton kívüli előfizetésekről.
Hétfőn a szabályozók előzetes megállapításaikban kijelentették, hogy az Apple e tekintetben megsértette a DMA-t. Az App Store szabályai ugyanis "megakadályozzák, hogy az alkalmazásfejlesztők szabadon, alternatív csatornákra irányítsák a fogyasztókat a különfére ajánlatok és a tartalmak eléréséhez". Ez azt jelenti, hogy az Apple csak egy olyan rendszeren keresztül engedélyezi ezt, amelyben az alkalmazásfejlesztők olyan linket adhatnak meg, amely egy weboldalra irányítja a felhasználót. Itt vásárolhatnak tartalmat vagy előfizetést - állítja a Bizottság. Ez azonban számos korlátozás alá esik, amelyek végső soron megakadályozzák az alkalmazásfejlesztőket abban, hogy szabadon kommunikáljanak és ajánlatokat népszerűsítsenek.
A szabályozók azt is elmondták, hogy
az Apple által felszámított díjak "meghaladják a feltétlenül szükséges mértéket",
bár pontos összeget nem közöltek arról, mi számít "szigorúan szükséges" díjnak.
Címlapkép forrása: Shutterstock