Nem az ipar hozza el a felzárkózást - így látja a Harvard professzora
Gazdaság

Nem az ipar hozza el a felzárkózást - így látja a Harvard professzora

A fejlődő országok jövőjét a szolgáltató szektor jelenti. Ez furcsán hangozhat annak fényében, hogy az iparosítás volt a növekedéshez és végső soron a jóléthez vezető hagyományos út, amelyet a jelenlegi fejlett gazdaságok és a közelmúlt sikeres országai, például Dél-Korea, Tajvan és Kína is bejártak. Továbbá amiatt is hangozhat furcsán ez az állítás, mert a feldolgozóipari gyártás jelenleg fontosabbnak tűnik, mivel az annak újjáélesztését célzó iparpolitika újra divatba jött az USA-ban és Európában.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata. A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

Napjaink feldolgozóipara azonban különbözik a korábbitól. A gyártásban megjelent innovációk túlnyomórészt képzettségi szinthez kötődnek, csökkentve a viszonylag alacsony képzettségű munkavállalók iránti keresletet. Az olyan új technológiák, mint az automatizálás, a robotizálás és a 3D nyomtatás a fizikai tőkével közvetlenül helyettesíti a munkaerőt.

Miközben a fejlődő országok cégei ösztönözve vannak a munkaerő-intenzív megoldások alkalmazására, a globális piacon való versenyben olyan termelési megoldásokat kell alkalmazniuk, amelyek nem különbözhetnek jelentősen a fejlettebb fejlődő gazdaságokban (frontier economies) alkalmazottaktól, mert ellenkező esetben a termelékenységi hátrányuk túl nagy lenne. A globális értékláncok által meghatározott szigorú minőségi előírásoknak megfelelő termelés szükségessége korlátozza, hogy a képzetlen munkaerő mennyire helyettesítheti a fizikai tőkét és a szakképzett munkaerőt.

A gyártási folyamatok növekvő képzettség- és tőkeintenzitása így azt jelenti, hogy a fejlődő országokban a feldolgozóipar globálisan versenyképes, formális szegmensei elvesztették azt a képességüket, hogy jelentős mennyiségű munkaerőt tudjanak felszívni. Gyakorlatilag "enklávé" szektorokká váltak, amelyek nem sokban különböznek a bányászattól, miközben korlátozott növekedési potenciál jellemzi ezeket, és kevés pozitív hatást fejtenek ki a gazdaság többi részének kínálati oldalára.

Ez azt jelenti, hogy a termelékenység növelése a munkaerő-felszívó szolgáltatásokban alapvető prioritássá vált, mind a növekedés, mind a társadalmi méltányosság szempontjából. Mivel a munkahelyek nagy része a szolgáltató szektorban fog létesülni, ezeknek a munkahelyeknek elég termelékenynek kell lenniük ahhoz, hogy támogathassák a jövedelemnövekedést.

A rejtély az, hogy nem sokat tudunk arról, hogyan lehet növelni a termelékenységet a munkaerő-felszívó szolgáltatásoknál.

Noha egyes szolgáltatások, mint például a banki, az informatikai szolgáltatások és az üzleti folyamatok kiszervezése (BPO) termelékenyek, illetve szolgáltatásaik bekerülnek a nemzetközi kereskedelembe (tradable), ezek nem lesznek munkaerő-felszívó hatásúak ugyanazon ok miatt, mint a feldolgozóipar esetében. Ezek a viszonylag magas képzettségigényű szolgáltatások még a legjobb körülmények között sem jelentenek majd a választ a produktív munkahelyteremtés kihívására.

A megoldandó kérdést az jelenti, hogy a termelékenységet olyan munkaerő-felszívó szolgáltatásokban kellene növelni, mint a kiskereskedelem, az ápolás/gondozás, valamint a magán- és közszolgáltatások, ahol eddig korlátozott sikereket értünk el, részben azért, mert ezek a szolgáltatások soha nem voltak a produktív fejlesztési politikák kifejezett célpontjai.

Egy új tanulmányban négy stratégiát vázoltunk fel a produktív foglalkoztatás bővítésére azon szolgáltatások területén, amelyek a legtöbb munkahelyet teremtik a fejlődő országokban.

  • Az első stratégia a már meglévő, nagy és viszonylag termelékeny vállalatokra összpontosít, és arra ösztönzi őket, hogy közvetlenül vagy helyi ellátási láncokon keresztül bővítsék a foglalkoztatást. Ezek a cégek lehetnek nagy kiskereskedelmi vállalatok, platformok, mint például a fuvarmegosztó szolgáltatások, vagy akár feldolgozóipari exportőrök (amelyek potenciálisan létrehozhatnak beszállítói kapcsolatokat a szolgáltató cégekkel).
  • A második stratégia a kisvállalkozásokra fókuszál (amelyek a fejlődő országokban a cégek többségét alkotják), és célja, hogy konkrét állami inputok biztosításával növelje termelési képességeiket. Ezen inputok között szerepelhet a menedzsmentképzés; hitelek, támogatások nyújtása; személyre szabott munkavállalói készségek erősítése, speciális infrastruktúra biztosítása vagy technológiai segítségnyújtás. Tekintettel ezen cégek heterogenitására – amelyek mérete a mikrovállalkozásoktól, egyéni vállalkozásoktól a közepes méretű vállalatokig terjedhet –, a szakpolitikák ezen a területen differenciált megközelítést igényelnek, amely megfelel ezen vállalkozások különböző szükségleteiknek. Ezen túlmenően, tekintettel az érintett vállalkozások számára, a szakpolitikák gyakran a legígéretesebb cégek kiválasztására szolgáló mechanizmust is megkövetelik, mivel a legtöbb ilyen vállalkozás valószínűleg nem lesz dinamikus és sikeres.
  • A harmadik stratégia a közvetlenül a munkavállalók vagy a cégek számára biztosított olyan digitális eszközök vagy egyéb új technológiák nyújtására irányul, amelyek kifejezetten az alacsony képzettségű munkaerőt egészítik ki. Ennek az a célja, hogy a kevésbé képzett munkavállalók számára lehetővé tegyék a hagyományosan képzettebb szakemberek számára fenntartott munkák (vagy azok egy részének) elvégzését, és növeljék az általuk elvégezhető feladatok körét.
  • A negyedik stratégia szintén a kevésbé képzett munkavállalókra összpontosít, és a szakképzést kombinálja az álláskeresőket támogató programok sorával, amelyek célja a foglalkoztathatóság, a munkaerő-megtartás és az esetleges előléptetés erősítése. A Project Quest amerikai kezdeményezés és más hasonló ágazati munkaerő-fejlesztési programok mintájára ezek a képzési programok jellemzően szorosan együttműködhetnek a munkaadókkal, hogy megértsék a munkáltatók igényeit és átalakítsák humánerőforrás-gyakorlataikat a foglalkoztatási lehetőségek maximalizálása érdekében.

Az ilyen jellegű kezdeményezésekre világszerte vannak példák, amelyek közül sokat alaposan elemeztek, és amelyeket tanulmányunkban ismertetünk. Már létezik egy olyan gyakorlati alap, amelyet a „szolgáltatásokat támogató iparpolitikának” nevezhetnénk, és amelyre a jövőbeni erőfeszítések épülhetnek.

Függetlenül az egyes programok sikerétől, fontos szem előtt tartani, hogy a szolgáltatásorientált fejlesztési stratégia milyen nagymértékű kihívással néz szembe. Egy olyan szakpolitikai beavatkozás, amely az alacsony jövedelmű munkavállalók keresetét mondjuk 20%-kal növeli, általában nagy sikernek számítana (ésszerű programköltségeket feltételezve). De még ha sikerülne is ezt a gazdaság egészére kiterjeszteni, ez a nyereség egy Etiópiához hasonló ország és az USA között jelenleg fennálló jövedelemkülönbség 1%-át sem tenné ki. A valódi sikerhez nagyobb ambícióra, folyamatos kísérletezésre és a programok nagyon széles körének végrehajtására lesz szükség.

Ez a cikk a szerzők Servicing Development Productive Upgrading of Labor-Absorbing Services in Developing Countries című, májusban megjelent tanulmányán alapul.

Copyright: Project Syndicate, 2024.

www.project-syndicate.org

Dani Rodrik
A Harvard Egyetem Kennedy School of Government közpolitikai iskolájának nemzetközi politikai gazdaságtan professzora. A Nemzetközi Közgazdasági Társaság (IEA) elnöke volt 2021 és 2023 között. Fő kutatási területei közé a globalizáció, a gazdasági növekedés és a foglalkoztatás kérdése, valamint a nemzetközi gazdaságtan, illetve a politikai gazdaságtan tartozik. Kiemelten foglalkozik az inkluzív gazdaság kialakításának kérdéseivel mind a fejlett, mind a fejlődő országok vonatkozásában.

Rohan Sandhu
A Harvard Egyetem Kennedy School of Government közpolitikai iskolája keretében működő Reimagining the Economy kezdeményezés társalapítója és társigazgatója. Korábban az International Innovation Corps társigazgatója volt, a szervezet indiai tevékenységeit vezette.

Címlapkép forrása: Getty Images

Kiszámoló

Ingyen wifi az Unió területén

Az itbusiness írt az Unióban elérhető ingyen wifiről, amit már öt éve építgetnek az egész Unióban. Az önkormányzatok pályázhatnak pénzre (itt), amit  a wifi kiépítésére és üzemeltet

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Eb 2024: itt egy rossz hír a magyar válogatott továbbjutási esélyeiről

Könyvelő

Könyvelő
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
ivóvíz kút