A Fitch Ratings a múlt héten megerősítette Magyarország államadós-besorolását BBB szinten, negatív kilátással. A hitelminősítő egy keddi szemináriumon arról beszélt, hogy a hitelosztályzatot olyan erős strukturális mutatókra alapozták, mint az egy főre jutó magas GDP, a beruházások által táplált növekedés és a szilárd nettó FDI-beáramlás.
Azonban fontos kiemelni, hogy ezt nem más EU-tagállamokkal vagy régiós országokkal szemben kell érteni, hanem a BBB-osztályzattal rendelkező más államok szintjével hasonlították össze a magyar adatokat.
A magyar adósságbesorolást azonban ellensúlyozza a magas államadósságszint és az unortodox politikai intézkedések sora – ismertette a Fitch Rating a keddi háttérbeszélgetésen. A hitelminősítő jelezte, hogy a BBB osztályzat melletti negatív kilátást 2023 januárja óta tartják Magyarországon a politikai környezet és a gyengébb költségvetési pozíció miatti kockázatokra hivatkozva.
A Fitch Ratings szerint a költségvetési hiány 2024-ben várhatóan csökken 2023-hoz képest, amikor messze felülmúlva a kormány hiánycélját 6,7 százalékra ugrott.
Várakozásaik szerint a költségvetési hiány a GDP 4,9%-ára csökken, ami kissé felülmúlja a kormány 4,5%-os célját.
A költségvetés 2023. évi teljesítményét a gyengébb áfa-bevételek, a magasabb nyugdíj- és kamatkiadások, valamint néhány szezonális tényező befolyásolta. A büdzsé teljesítménye az elmúlt két hónapban javult, de még úgy látják, hogy messze nem állt helyre az egyensúly.
A költségvetés idei teljesítményét a fokozatos gazdasági fellendülés támogatja – az egész évre 2,3 százalékos GDP-bővülést várnak –, de a közszféra béreire és a nyugdíjakra továbbra is nagy kiadási nyomás nehezedik. Emellett kiemelték, hogy a bruttó hazai össztermék 5,1 százalékára rúgnak majd az államadósság-szolgálat kiadásai az idei évben, ami szintén terheli a büdzsét.
A költségvetési pálya újraalakítása a Fitch Ratings várakozásai szerint kihívást jelent majd a kormány számára, hogy egyensúlyt teremtsen a konszolidáció szükségessége, a szociális kiadások iránti elkötelezettség és a gazdaság stimulálása között.
Azt nem tartják valószínűnek, hogy az ágazati különadókat a következő évben kivezetné a kormány, mert az megborítaná a költségvetést.
A Fitch ugyanis azzal számol, hogy a héten az EU megindítja Magyarország ellen a túlzottdeficit-eljárást, és ennek mielőbbi lezárásához, valamint a költségvetési egyensúly helyreállításához egyelőre szükség van a költségvetési bevételekre. Arra számítanak, hogy az extraprofit-adók kivezetése előtt azokat finomhangolja majd a kormány, ahogy azt már többször megtette eddig is. A végleges kivezetést úgy sem tartják ezt reális forgatókönyvnek, hogy arra már 2025-re kötelezettséget vállalt a kormány Európai Bizottság felé.
Az államadósság szintje 2024-ben várhatóan enyhén emelkedik majd, 74,1 százalékra, majd 2024 után ismét szerényen csökkenő pályára áll vissza. A magas államadósság azonban továbbra is Magyarország egyik fő gyenge pontja, ami kockázatot jelent a hitelminősítésben – közölte a cég.
Baj van a kormányzással, elveszhetnek az EU-pénzek
A kormányzási minőséggel kapcsolatos mutatók az elmúlt években romlottak, de még mindig a BBB medián felett maradnak. Ugyanakkor az ezt mérő átlagos indexhez gyorsan közelít Magyarország a Fitch Ratings szerint, amely ebben a Világbank adataira támaszkodik. E kihívások némelyikére rávilágít a Magyarország és az EU közötti feszült viszony. Bár történt némi előrelépés, az új hétéves keretből tavaly december óta már 12,5 milliárd eurónyi forrás elérhető vált, de a kohéziós alapok fennmaradó része, valamint a helyreállítás és ellenállóképességi eszköz (RRF) keretében rendelkezésre álló források továbbra is zárolva vannak.
Magyarország már felhasználta az új keretből származó kohéziós források egy részét, valamint a RePowerEU előfinanszírozását (0,9 milliárd eurót). Megjegyzik, hogy továbbra is fennáll a kockázata annak, hogy
az RRF-pénzek egy részét elveszíti a 2026-os felhasználási végdátum előtt a magyar költségvetés.
A Fitch Ratings a pozitív tényezők között megjegyezte, hogy a folyó fizetési mérleg jelentősen – és a vártnál sokkal gyorsabban – javult, a 2022-es 8,2%-os hiányról 2023-ban kis, 0,3%-os többletre váltva. A javulást a termék-külkereskedelem javulása okozta, miközben a magasabb kamatkiáramlást a magasabb nettó szolgáltatási beáramlás ellensúlyozta. A jövőben a folyó fizetési mérleg várhatóan tovább javul, ami a kereskedelmi mérleg további javulásának köszönhető, és amit az elkövetkező években üzembe helyezett új exportkapacitások is támogatnak.
A nettó közvetlen külföldi tőkebefektetések beáramlása (FDI-flow) továbbra is igen jelentős és fontos Magyarország számára. A rendelkezésre álló információk szerint az új beruházási kötelezettségvállalások 2023-ban 13 milliárd eurót tettek ki, amelynek fele Kínából származik. Ez azonban rávilágít a nettó FDI-beáramlások körüli kockázatokra, amelyek mind földrajzi, mind ágazati koncentrációhoz kapcsolódnak.
Kiemelték, hogy az ipari koncentráció kockázata különösen az e-autókban használt akkumulátorok gyártása esetében releváns, ahol az új beruházások jelentős része koncentrálódik.
Azonban kockázatot jelenthet, hogy egyelőre nagyon visszaesett a kereslet a járműakkumulátorok iránt, ami a 2025-2026-os évek növekedési kilátásait jelentősen ronthatja, ha tartós marad.
Magyarország és Kína kapcsolata az elmúlt években vita tárgyát képezte, és ez még feszültebbé válhat a Fitch Ratings szerint. Megjegyzik, hogy Kína egyre fontosabbá vált a közvetlen külföldi tőkebefektetések forrása Magyarország számára, különösen az autóiparban és a technológiai szektorban. Miközben ez olyan előnyökkel járt, mint a beruházások növekedése és a munkahelyteremtés, aggodalmakat is felvetett az egyetlen országtól való túlzott függés lehetőségével és az ipari koncentrációval kapcsolatos kockázatokkal kapcsolatban.
Emellett az EU és Magyarország között is nőhet a feszültség miután az államszövetség már büntetővámok kivetését jelentette be a kínai e-autók importjára.
A Fitch Ratings várakozásai szerint a növekedés várhatóan idén helyreáll, elsősorban a magánfogyasztás élénkülésének köszönhetően. A reál-GDP növekedése a 2023-as -0,7 %-ról idén várhatóan 2,3 % lesz, és 2025-re 3,8 % felé gyorsul, amit az autóipar és az akkumulátoripar új exportkapacitásai támogatnak (ha csak a már említett keresletvisszaesés nem válik tartóssá).
Az infláció gyorsan csökkent az elmúlt évben, de úgy látják, hogy az év második felében továbbra is korlátozott a mozgástér további kamatcsökkentésekre. Sőt, a hitelminősítő azzal számol, hogy 4,4 százalék lehet az éves átlagos fogyasztói árindex.
Az esetleges leminősítéshez a kormány politikai hitelességével kapcsolatos aggodalmak, a rossz kormányzással kapcsolatos kockázatok kezelésének elmulasztása vagy a tartósan laza költségvetési irányvonal vezethet. A Fitch Ratings szerint utóbbi megakadályozná a GDP-arányos államadósság csökkenését is. Másrészt a kormányzás és a gazdaságpolitika javulása, valamint
a kormányzatba vetett bizalom, hogy képes lesz a GDP-arányos államadósságot határozottan csökkenő pályára állítani, elegendő lenne a kilátások stabilizálásához.
A Fitch magarázata szerint a negatív kilátás megtartásának hátterében a politikai környezet és a gyengébb költségvetési pozíció körüli kockázatok állnak. A költségvetési pálya tartása várhatóan kihívást jelent majd, és az államadósság szintje továbbra is a minősítés egyik fő gyenge pontja marad.
Címlapkép forrása: Getty Images