Nagy Márton rendkívüli bejelentésre készül
Gazdaság

Nagy Márton rendkívüli bejelentésre készül

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán délután 3 órakor doorstep sajtótájékoztatót tart a hazai üzemanyagárakat érintő kormányzati döntésekről - derül ki a szerkesztőségünknek küldött meghívóból. Most fog eldőlni, hogy a kormány értékelése szerint megfelelő mértékben csökkentették-e a kiskereskedelmi áraikat a benzinkút-üzemeltetők.

Az eseményről élőben a helyszínről tudósítunk.

Nem kizárt a meghívó témája alapján, hogy a kormány már döntött az üzemanyagárakkal kapcsolatos intézkedéséről, amelyet már korábban többször előrevetített Nagy Márton miniszter.

Emlékezetes, a kormány legutóbb két héttel ezelőtt döntött az üzemanyagpiacot érintő szabályozásról. Akkor Nagy Márton azt jelentette be, hogy két hetet adott még a piaci szereplőknek az önkéntes árcsökkentésre, lényegében ez a két hét jár most le a holnapi nappal. Másnap a piaci szereplők képviselőivel egyeztetve személyesen is átadta ezt az ultimátumot a miniszter. Akkor azt mondta a miniszter: a kormány felszólítja az üzemanyagkereskedőket, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a KSH által objektív módszertannal meghatározott, minden pénteken megjelenő régiós átlaghoz.

Azóta viszont a Mol több lépésben is döntött rendkívüli árcsökkentésről.

Mindeközben a piaci folyamatok tekintetében is kedvezően alakult a helyzet (azaz esett az olajár és erősödött a forint a dollárral szemben), ezeknek, illetve a Mol lépésének hatására a KSH által számolt régiók középmezőnyből sem lógott már ki annyira a magyar benzin és a dízel. A hivatal minden pénteken hozza nyilvánosságra az ezzel kapcsolatos statisztikáját, a legfrissebb árak itt láthatóak.

Holnap délután tehát eldől, hogy az elmúlt két hét árcsökkentéseit megfelelő mértékűnek tartja-e a kormány, megítélése szerint kellően megközelítették-e már a régiós üzemanyagárakat a hazai árak. Ennek fényében születhet ugyanis döntés arról, hogy kell-e plusz beavatkozás a piacba. Ez a beavatkozás lehet akár egy dinamikus árplafon, vagy egy árstop jellegű intézkedés is, korábban ugyanis Nagy Márton ez utóbbi lehetőségét sem vetette el.
Április 24-én, a legutóbbi, üzemanyagárak kérdésével is foglalkozó kormányülés napján 650 forint volt a benzin literje, és 639 forint volt a dízel literje (ezek piaci átlagárak). Május 8-ától ezek az árak rendre 624 és 612 forinton alakulnak. Vagyis a benzin esetében átlagosan 26, a dízel esetében átlagosan 27 forintos árcsökkentés valósult meg két hét leforgása alatt. A KSH és a kormány által is figyelt uniós, összehasonlítható adatsor minden csütörtök reggel jelenik meg. A múlt heti árak alapján 635 és 627 forint volt a régiós átlag, a magyar árak már ez alatt tartózkodnak azóta, kérdés ugyanakkor, hogy a régiós országokban hogyan változott az ár az elmúlt napokban.
Azt is érdekes lesz látni, hogy a kormány az elmúlt két hét árcsökkentéseiből, valamint az azt ösztönző kormányzati felhívásból, valamint a kettő kapcsolatából milyen következtetéseket von le. Előállhat az a forgatókönyv, hogy az akciót sikeresnek értékeli és lezártnak jelenti az ügyet, de fennáll az a forgatókönyv is, hogy úgy értékeli: a régiós árakhoz való kötés hatásos eszköz, ezért a jövőben ezt írja elő, vagyis megvalósul egy dinamikus árplafon (hogy mekkora árnál nem lehet magasabb a benzin, illetve a dízel ára). Ezt a lehetőséget mi is felvetettük, a dinamikus árképzés előnyeiről itt írtunk.

mai-benzin-674949

Miért ennyire fontos az üzemanyagok ára?

Az üzemanyagárak kérdése már régóta a kormány célkeresztjében van, a mögöttünk álló hónapokban számos fejlemény történt az ügyben:

  • 2023 szeptemberében hangzott el először a kormányzat irányából az a célkitűzés, hogy a hazai üzemanyagáraknak a régiós közpmezőnyben kell lenniük, ezzel kapcsolatban és az erre való törekvésről egy „megállapodást is kötött" a kormányzat az üzemanyagpiaci szereplőkkel.
  • Január közepén meredek emelkedésnek indultak az üzemanyagárak, ezt részben piaci, részben magyar-specifikus tényezőkkel is lehet magyarázni: előbbihez tartozik, hogy a közel-keleti konfliktus eszkalálódásának és az OPEC-országok kitermelési döntéseinek a hatására megugrott a nyersolaj vlágpiaci ára, de a benzin finomítói prémiuma is elszállt, ez ugyancsak emelte a benzin nagykereskedelmi árát, végérvényesen pedig a fogyasztói árat is.
  • Ezeken felül „magyar-specifikus” tényezőknek is hozzájárultak a benzinár emelkedéséhez: január elején, két lépcsőben megemelték a jövedéki adószintet, ami miatt 42 forintos drágulás következett be a benzinkutakon (vélhetően a 42 forint egy részét a benzinkutak „nyelték le”, azaz a kutakon kisebb drágulást láthattak az autósok a kiskereskedelmi árrés beszűkülése mellett). Magára az adóemelésre egyébként szükség volt, annak mértéke azonban lehetett volna alacsonyabb is: az emelés olyan mértékben lett meghatározva, ami a 420-as euró-árfolyamig elegendő, ebben a tekintetben tehát lehetett volna némi mozgástér a teher csökkentésére (jelenleg xxx forintot kell adni egy euróért). Mindeközben idén nagyot gyengült a forint a dollárral szemben, ami szintén kedvezőtlen fejlemény a hazai üzemanyagpiac számára.
  • Hiába volt tehát érvényben már tavaly október óta egy megállapodás a hazai üzemanyagszereplők (elsősorban a MÁSZ és a Mol) és a kormányzat között, az érak a fenti tényezőknek köszönhetően mégis az egekbe szöktek, ráadásul a régiós mezőnyben rendre a legdrágábbak között szerepelt a magyar benzin és a dízel is. Március közepén szólalt fel ismét az ügyben Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter ekkor jelezte: „Ha a megállapodás (az üzemanyagpiaci szereplőkkel) megtörik, akkor be kell avatkozni az üzemanyagárakba”
  • Ezt követően április elején, Nagy Márton kommunikációja alapján egyre valószínűbbé vált a kormányzati beavatkozás, amit a KSH régiós üzemanyagár-összehasonlító rendszerének a megszületése követett április 19-én – a nemzetgazdasági miniszter jelezte, hogy ez a statisztika fogja az alapját adni egy esetleges beavatkozásnak az üzemanyagpiacon (a statisztika torzító hatásaival itt foglalkoztunk).
  • Lantos Csaba energiaügyi miniszter a KSH kimutatása kapcsán április 24-én jelezte: ha szükség lesz beavatkozásra, akkor vélhetően egyfajta dinamikus árplafonra lehet számítani, ami a régiós átlagárat veszi alapul a hazai üzemanyagárak meghatározásánál. Ennek a megoldásnak az előnyeiről itt írtunk.
  • Ezt követően érkezett a kormány önkéntes árcsökkentésre való felhívása.
  • Május 3-i fejlemény a témában, hogy a Mol átalakította az árazását: innentől kezdve az addigi két alkalom helyett akár többször is dönthet az üzemanyagok nagykereskedelmi áráról a társaság, a cél ezzel az, hogy rugalmasabban tudjon alkalmazkodni a folyamatosan változó világpiaci helyzethez.

Címlapkép forrása: MTI Fotó/Balogh Zoltán

Holdblog

Ezek a világ legfejlettebb startupvárosai

Alig van európai szereplő a világ legfejlettebb startupvárosai közt, de legalább a leggyorsabban fejlődő ökoszisztémák terén előkelő helyen van a kontinens. Ezek a világ vezető... The post

Ricardo

Öröm van

Megjelent idehaza Carl Menger A közgazdaságtan alapelvei című 1871-es klasszikus műve. Tolle, lege!

Kasza Elliott-tal

3M Company

Nemrég írtam a Solventumról, levált az MMM-ről és áprilisban a tőzsdére ment. Minden MMM részvényes a 4 részvénye után kapott egy SOLV részvényt. Ez eddig nagyon szép, azonban 05.14-én MM

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
európai unió bírósága