Már az jelentős és meglepő fejlemény volt, hogy az Európai Bizottság 2023. szeptember 13-án bejelentette, hogy az uniós kereskedelmi szabályokra hivatkozva szubvencióellenes vizsgálatot indít a kínai elektromosjármű-gyártóknak Kínában nyújtott kínai támogatásokkal kapcsolatban. Ursula von der Leyen, az uniós végrehajtó testület elnöke azt mondta, hogy a vizsgálatot elsősorban az indokolja, hogy a világpiacokat állítólag "elárasztják" az olcsóbb elektromos autók, amelyek árát a jelentős kínai állami támogatások révén mesterségesen alacsonyan tartják.
Bár lobbiszervezetek az EU-n kívüli és belüli kínai anyacégek alá tartozó leányvállalatokra is kiterjesztenék az eljárást, ráadásul a magyar akkumulátorgyárak számára fenyegető módon a teljes ellátási láncot is bevonnák a vizsgálat alá, egyelőre az csak a Kínából származó akkumulátoros elektromos autókra összpontosít. Viszont a német autóipar azért is került bajba, mert az ázsiai országban gyártott járművekre vonatkozik majd az uniós lépés, ahonnan olyan gyártók is behoznak e-autókat, mint a Volkswagen vagy a Mercedes.
Amennyiben a vizsgálat megállapítja, hogy a pekingi állami támogatások kárt okoztak az uniós gazdasági ágazatnak, a Bizottság kiegyenlítő intézkedéseket vezet be. Ezek az intézkedések kiegészítő importvámok formájában valósulnak meg, hogy ellensúlyozzák a támogatások káros hatásait és helyreállítsák a tisztességes versenyt az EU piacán. Ezek a rendelkezések általában ötéves kezdeti időszakra szólnak, és további öt évvel meghosszabbíthatók.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!