Portfolio signature

Kötelező akciók: egyelőre kudarc a kormány által használt sorvezető

A magyar kötelező akciózás mintapéldájaként említette a kormány a franciaországi, "inflációellenes negyedév" névre hallgató programot, melynek lényege, hogy a hiper- és szupermarketekkel megállapodtak, hogy bizonyos alaptermékeknél mindig elérhetővé tesznek akciós árukat is. Augusztusra viszont az látszik, hogy az élelmiszerinfláció ellen hatástalan volt a lépés, cserébe a dömpingáruk és a sajátmárkás termékek töltik meg a bevásárlókosarakat, nehéz helyzetbe hozva ezzel a francia élelmiszerfeldolgozóipart. Magyarország számára tanulságos lehet a történet.

Augusztustól él, de már márciusban bejelentette az Orbán Viktor vezette magyar kormány, hogy kötelező akciózásra kötelezi a boltokat, amely mintegy 20 termékkategóriában írja elő a legnagyobb üzletláncoknak, hogy legalább egy terméket akciósan kínáljanak minden héten. A kabinet akkor azt közölte, hogy a lépést francia és görög intézkedések mintájára hozták meg, azonban már akkor látszott, hogy alapvető különbségek vannak a kormányzati programok között.

Franciaországban ugyanis a Bruno Le Maire vezette gazdasági kormányzat nem tette kötelezővé az akciózást, hanem megállapodtak az ország legnagyobb boltláncaival - például a Carrefourral, az Intermarchéval és az Auchannal -, hogy 50 termékkategóriában tartanak majd olcsóbb, akciós árut.

A kritikusok már akkor jelezték, hogy az intézkedésnek érdemi hatása nem lesz a pénzromlás megfékezésében, még ha az inflációellenes negyedév (trimestre anti-inflation) feliratot ki is kell helyeznie a boltoknak: a beszállítók ugyanis azonnal megemelték több árucikk árát. Erre válaszul a nagy boltláncok a sajátmárkás termékeiket kezdték el akciózni.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés