Portfolio signature

Hatalomra tör a Lidl és az Aldi Magyarországon a multik elleni háború közepette

A diszkontok 30% körüli mértékben növelték a forgalmukat tavaly, miközben a hiper- és szupermarketek fele ekkora bővülést sem tudtak elérni. Van olyan külföldi lánc, amelyiknek csak nagyon szerény mértékben emelkedett az árbevétele, ami azt jelenti, hogy volumenben (eladott mennyiségben) náluk drasztikus a visszaesés. A hazai cégek kifejezetten gyenge évet zártak, ami nem csoda a kevéssé mérethatékony működés és a magas árak miatt. Az évtizedek óta nem látott infláció közepette olyan gyorsan alakulnak át a fogyasztói szokások, amit még a Covid-válságot a hátunk mögött hagyva is nehéz volt elképzelni. Mostanra az is világossá vált, hogy egyrészt a kiskereskedelmi láncok nem emeltek szükségtelenül árakat (nincs "profitinfláció" a kereskedelemben), másrészt az előbbi következményeképp nem volt "extrapofit" sem a rendszerben, amire hivatkozva a kabinet megemelte tavaly a különadót. Az évtizedek óta nem látott drágulás okai sokkal mélyebben gyökereznek: az ár-bér spirálban, a forint vesszőfutásában, a megemelt különadókban, az energiaválságban, a magyar gazdaság és az élelmiszeripar versenyképtelenségében, amit egyáltalán nem fog javítani, ha a kormány kiszorítósdija sikerrel jár. Sőt, attól függően, hogy melyik lánc dobja be a törölközőt, még egy árrobbanás áll előttünk.

Elementáris változások zajlanak a kiskereskedelemben, amit a legjobban az egyik olvasónk meglátása ír le, aki az egyik diszkontban vásárolt:

Attól féltem, hogy nehogy megromoljon fagyasztott, hűtött termék a kosaramba, mire sorra kerülök.

Nem egyszer ugyanis akkora sorok alakulnak ki a - főképp frekventált helyeken lévő - diszkontokban, hogy annyi időbe telik várni, mint amennyi ideig a bevásárlás tartott. Ha egy hiper- vagy szupermarketbe megyünk be, akkor ilyen problémával bizonyára nem szembesülünk. Mindez abból fakad, hogy senki sem számított arra, hogy teljesen szétszakad a magyar kiskereskedelem, így a diszkontok sokszor azzal szembesülnek, hogy csúcsidőben akkor is jelentős a torlódás, ha az összes kasszát megnyitják. Az évtizedes rekordokat döntő infláció miatt ugyanis a vásárlók gyorsan változtattak a szokásaikon.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés