Annak ellenére, hogy a globális kereslet csökkenése és a sokasodó kihívások miatt 2019-ben egyértelművé vált, hogy véget ért a hagyományos autógyártás aranykora, összességében jó évet zártak a magyar autógyártók tavaly. Az Audi Hungaria és a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary árbevétele is történelmi csúcsára ugrott, de érdemben növelte árbevételét a Magyar Suzuki is. Mindebben fontos szerepet játszott az a korábbi jelenség, hogy a nagy autógyártók a hatékonyság jegyében a drága nyugat-európai üzemeikben visszafogták a termelést és igyekeztek a jóval olcsóbban gyártó kelet-közép-európai üzemeikben kihasználni a rendelkezésre álló gyártókapacitásaikat. Ezt a stratégiát láthattuk például Győrben is, ahol 2018-ban megkezdődött a Q3, majd 2019-ben a Q3 Sportback gyártása, amelyek a rendkívül népszerű SUV-szegmensben versenyeznek. Legalább ennyire fontos volt az is, hogy olyan modellek készültek idehaza, amelyek rendkívül népszerűek a hazai, valamint a globális autópiacon, elég csak a Suzuki Vitarát, vagy a hazai gyártású kompakt Mercedeseket említeni.
Ezt az idilli állapotot döntötte romba a koronavírus váratlan megjelenése, a járvány terjedésének megakadályozása érdekében hozott szigorú intézkedések, amelyek végső soron a hazai autó- és motorgyárak ideiglenes leállásához vezettek. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) számításai szerint átlagosan 22 napon keresztül szünetelt idehaza a termelés, amelynek hatására mintegy 51 ezer autóval kevesebb készült el a hazai üzemekben. A gyártás ugyan minden hazai üzemben beindult, de ezek felpörgetése erősen függ az autók iránti kereslet alakulásától. Mindez előre vetíti, hogy bár rendkívül sikeres évet zártak tavaly az autószektor szereplői, idén jelentős visszaeséssel kell szembenézniük. Arról egyébként, hogy a hazai szakemberek pontosan mire számítanak, a Járműipar 2020 online konferenciasorozatunk első alkalmát követően írtunk alábbi cikkünkben.
A koronavírus-járvány természetesen nem csak a hazai, hanem az egész globális autóipart borzasztóan nehéz helyzetbe hozta, a likviditás biztosítása kulcsfontosságúvá vált a meghatározó szereplőknél, vélhetően ennek is betudható, hogy a hazai operációk többsége hatalmas osztalékot fizet az anyavállalatának.
A legfontosabb megállapítások
- Az idehaza gyártott modellek népszerűségének köszönhetően rekord árbevételt ért el a győri Audi-gyár és a kecskeméti Mercedes-gyár
- Az esztergomi Suzuki-gyár árbevétele is érdemben növekedett
- A költségek megugrása miatt ugyan több helyen csökkent a profitabilitás, a gyártók többsége érdemi profitot tudott realizálni
- A korábbi évek gyakorlatával ellentétben hatalmas osztalékot fizet az Audi, a Mercedes-Benz és az Opel az anyavállalatának
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!