Michelangelotól a geometrikus absztrakcióig - ezeket az európai kiállításokat érdemes megnézni
Befektetés

Michelangelotól a geometrikus absztrakcióig - ezeket az európai kiállításokat érdemes megnézni

műtárgy.com
Egy hónapja már felhívtuk a figyelmet néhány fontos és izgalmas tavaszi kiállításra a nagyvilágban; most újra szétnéztünk, de ezúttal maradunk Európában. A műtárgy.com kiállításajánlója.

A COVID-járvány óta valamelyest megcsappant a blockbuster kiállítások száma. E tendenciát a költségek csökkentésének szükséglete indította el, de más okai is vannak. Egyfelől környezetvédelmi megfontolások, hiszen a megatárlatokra a világ szinte minden sarkából érkező művek szállítási és csomagolási igényei az átlagosnál jobban megterhelik a környezetet, másfelől pedig szakmai megfontolások is, hiszen ezek a tárlatok sokszor elvonták a figyelmet a múzeumok saját állományának feldolgozásától és bemutatásától. Az elmúlt 2-3 évben változott a helyzet, így a blockbusterek mellett mi is felhívjuk a figyelmet néhány, talán kevésbé látványos, de szakmailag nagyon értékes és izgalmas kiállításra is.

Kandinsky kozmosza – geometrikus absztrakció a XX. században, Museum Barberini, Potsdam, május 18-ig

A német milliárdos műgyűjtő, Hasso Plattner múzeuma még csak nyolcéves az idén, de rangos gyűjteményével és időszaki tárlataival máris a legfontosabb európai kiállítóhelyek közé nőtte ki magát. Ezt a pozíciót minden bizonnyal tovább erősíti a legújabb kiállítás, mely több mint 70 művész közel kétszer annyi munkáját felvonultatva mutatja be a „tárgy nélküli művészet” fejlődését a múlt században. Nem véletlenül szerepel a tárlat címében Kandinsky neve, hiszen, bár csak tucatnyi munkával van jelen Potsdamban, ezek – köztük több főmű – az adott irányzat kialakulásának és fejlődésének mérföldkövei voltak és Kandinsky kortársaira éppúgy rendkívüli hatást gyakoroltak, mint a geometrikus absztrakció jegyében alkotó művészek későbbi nemzedékeire. A „kozmosz” szó beemelése sem véletlen a címbe, hiszen ez az irányzat, köszönhetően annak is, hogy első jeles képviselői a nagy történelmi sorsfordulók idején szétszóródtak a világban, valóban globálissá vált – miközben a kiállított művek jól dokumentálják a „nyugati” és a „keleti” absztrakció közös örökségét. Leginkább talán azoknak ajánlható a kiállítás, akik mindmáig hűvös, érzelemmentes irányzatnak gondolták a geometrikus absztrakciót – a tárlat kiválóan alkalmas arra, hogy meggyőzzön ennek ellenkezőjéről. Az irányzat nagyjai közül szinte senki sem hiányzik – miközben szélesebb körben kevésbé ismert alkotók munkáira is rá lehet csodálkozni –, s a magyarországi látogató a jeles névsorban örömmel fedezheti fel – többek között Piet Mondrian, Kazimir Malevich, Sonia Delaunay, Josef Albers és Frank Stella mellett – Moholy-Nagy László és Victor Vasarely nevét is. A kiállított művek 11 ország 43 múzeumából és magángyűjteményéből érkeztek a tárlatra.

Kandinsky_White_Cross
Wassily Kandinsky: Fehér kereszt, 1922, olaj, vászon, 100,5 × 110,6 cm, Peggy Guggenheim Gyűjtemény, Velence (Solomon R. Guggenheim Foundation, New York)

Az álmok kulcsa. Szürrealista remekművek a Hersaint Gyűjteményből, Beyeler Alapítvány, Bázel-Riehen, május 4-ig

Túl azon, hogy a szürrealista művészet népszerűsége napjainkban újra felfelé ível, ez a kiállítás azért is számíthat nagy érdeklődésre, mert az egyik legfontosabb szürrealista magángyűjteményt mutatja be, melynek a nagyközönség korábban legfeljebb egy-egy darabjával találkozhatott különböző tárlatokon. A gyűjtemény létrehozója Claude Hersaint, egy Elzász-Lotharingiából Brazíliába kivándorolt család São Pauloban született, később többnyire Franciaországban és Svájcban élt bankár sarja volt, aki a kollekciójába emelt művészek többségével személyes, sokszor baráti kapcsolatot ápolt; hagyatékát ma lánya gondozza. Olyan kincsek vannak a birtokában, mint Max Ernst Az otthon angyala vagy a szürrealizmus diadala című ikonikus alkotása vagy Magritte-nek a kiállítás címébe emelt remekműve, Az álmok kulcsa. Ezek a munkák most először kerülnek együtt közönség elé, ráadásul kiegészítve a kiállításnak otthont adó Beyeler-alapítvány gyűjteményének szürrealista darabjaival. Ez az összekapcsolás azért is indokolt, mert a Hersaint-család szoros kapcsolatot ápolt a neves svájci műkereskedővel és annak családjával, s gyakran megosztották egymással gyűjtői tapasztalataikat. A kiállított művészek impozáns listájáról Magritte és Ernst mellett kedvcsinálónak Dali, Picasso, Man Ray, Miró, Balthus és Dubuffet nevét említjük.

Hersaint_Max_Ernst_ külföldi kiállítások
Max Ernst: Az otthon angyala vagy a szürrealizmus diadala, 1937, olaj, vászon, 114 x 146 cm, Hersaint Gyűjtemény, © 2024, ProLitteris, Zürich, fotó: Peter Schälchli, Zürich

Anselm Kiefer - Sag mir, wo die Blumen sind, Van Gogh Museum és Stedelijk Museum, Amszterdam, március 7 - június 9. között

Amszterdam három nagy múzeuma közül kettő most – történetük során először -egyesítette erejét és közösen, két helyszínen hozott létre egy nagyszabású kiállítást. Ez a megtiszteltetés a kortárs német festészet egyik nagy öregjének, Anselm Kiefernek jutott osztályrészül – nem véletlenül, hiszen a művészt szoros szálak fűzik Amszterdamhoz. Nem egyszerűen arról van szó, hogy a művész munkáit megosztják a két múzeum között. A Stedelijk Múzeum évtizedek óta részese volt Kiefer „felépítésének”; korszakos jelentőségét felismerve már régóta vásárolja munkáit és most először fogja valamennyit együtt kiállítani. Más a helyzet a Van Gogh Múzeumban: itt Kiefer válogatott művei együtt szerepelnek a számára örök példaképül szolgáló Van Gogh azon műveivel, melyek a legnagyobb hatással voltak munkásságára. A bemutatott művek jól tükrözik Kiefer művészetének tematikai sokszínűségét; történelmi vagy mitológiai vonatkozású festményeivel éppúgy találkozhatunk, mint irodalmi kötődésű munkáival vagy épp tájképeivel. És bizonyára nem véletlen, hogy a hazája múltjával mindig következetesen szembenéző művész egy legendás háborúellenes dal közismert első sorát választotta kiállításának címéül. 

Anselm Kiefer Van gogh Museum külföldi kiállítások
Anselm Kiefer: 'Sag mir wo die Blumen sind' (részlet), 2024, olaj, akril, sellak, aranylemez, elektrolízis üledéke, agyag, szárított virágok, szalma, szövet, acél, szén, vászonkollázs, vászon. © Anselm Kiefer, fotó: Atelier Anselm Kiefer

Artemisia Gentileschi. Artemisia, a művészet hősnője, Musée Jacquemart-André, Párizs, március 19 – augusztus 3. között

A XVII. század első felében működött olasz festőművésznő, Artemisia Gentileschi Caravaggio egyik legjobb követője volt és az első nő, aki a firenzei művészeti akadémia tagja lett. A barokk korai szakaszának mestere tehát már életében komoly elismerésben részesült, nevét később hosszú ideig mégis inkább csak szakmai körökben tartották számon. A női alkotók iránt az utóbbi időben felélénkült érdeklődés is kellett ahhoz, hogy a műbarátok és a műgyűjtők figyelmét a régebbi korok női mesterei is újból felkeltsék. Ebből az újkeletű érdeklődésből talán senki sem profitált annyit, mint Gentileschi, akinek apja is a maga korában népszerű festő volt. Sorra bukkantak fel és keltek el csillagászati összegekért a festményei, a legnagyobb múzeumok – 2020-ban például a londoni National Gallery – rendeztek műveiből egyéni kiállításokat. Aki nem jutott el ezekre a tárlatokra, most Párizs egyik kedvelt múzeumában ismerkedhet a festőnő munkásságával – és nem kevés tanulsággal szolgáló életével. Ő volt talán az első festőnő, aki férfi művésztársaihoz hasonló elismertséget vívott ki magának, társaságát – mai szóhasználattal – a társadalmi és gazdasági élet vezető képviselői is keresték és nagyszabású megrendelésekkel látták el. Művein a nőalakok egyenrangúak a férfiakkal, a mitológiai jelenetekben gyakran le is győzik őket. A tárlaton a művész olyan ikonikus alkotásai is szerepelnek, mint az Önarckép lantművészként, vagy a Zsuzsánna és a vének. Akinek „ennyi jó kevés”, június 10-szeptember 14. között egy kicsit távolabb, a Los Angeles-i Getty Centerben is megtekinthet egy Gentileschi-kiállítást.

Gentileschi Susanna
Artemisia Gentileschi: Zsuzsánna és a vének, 1610, olaj, vászon, 170 x 119 cm, Pommersfelden, Graf von Schönborn gyűjtemény, akg-images/MPortfolio

Sosem végleges! Átalakulóban a múzeum, MuMoK, Bécs, március 28-tól 2026. április 12-ig

A kortárs képzőművészet bécsi múzeumi fellegvára, a MuMoK már igen komoly múltra tekint vissza, ami indokolttá, sőt a múzeum felfogása szerint szükségessé is teszi ennek a múltnak, azaz a gyűjtemény kialakításának és bővítésének, valamint az időszaki kiállítások történetének a múzeumlátogatók bevonásával, interaktív kiállítások segítségével történő feldolgozását. Ezt a munkát a MuMok a mostani tárlat címében is szereplő „Sosem végleges” mottó jegyében következetesen végzi. A ház történetét igazgatói regnálásának időszakaira bontva teszi kritikai elemzés tárgyává; a sorozatban most jutottak el a MuMoK harmadik vezetője, Dieter Ronte érájához, aki 1979-1989 között irányította az intézményt. A tárlat külön érdekessége, hogy két kurátorának egyike maga - az immár 83. évét taposó - Dieter Ronte, aki több mint három és fél évtized távlatából veheti szemügyre, mennyire bizonyultak időtállónak az intézmény fejlesztésének általa kitűzött irányai. Az ő idejében vált intenzívvé a gyűjtőkkel való együttműködés, ami aztán tartós letétekben és a múzeum számára ajándékozott értékes művekben öltött testet és ő volt az is, aki a korábbinál nagyobb súlyt helyezett arra, hogy a múzeum ne szakadjon el a valós élettől és aktívan foglaljon állást az égető társadalmi kérdésekben. A tárlaton a múzeum történetének egy izgalmas évtizede elevenedik meg, olyan rangos művészek munkáival, mint – mások mellett – Frantisek Kupka, Paul Klee, Wassily Kandinsky,  Johannes Itten, Helen Frankenthaler, Daniel Spoerri vagy Maria Lassnig.

MuMoK 2025_Don_Eddy
Don Eddy: Cím nélkül (Volkswagen), 1971, akril, vászon, 125.3 x 168.5 x 5 cm, mumok - Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, az Österreichische Ludwig-Stiftung letétje, Don Edd

Michelangelo Imperfect, Dán Nemzeti Galéria, Koppenhága, március 29-augusztus 31. között

Kevés művész neve garantálja önmagában is úgy egy tárlat sikerét, mint Michelangeloé – az itáliai reneszánsz kimagasló mesterének Dániában ráadásul még nem is volt ehhez hasonló méretű tárlata. A múzeum azonban azt szeretné, ha a kiállítás nemcsak a művész személye miatt keltene kiemelt érdeklődést, hanem a bemutatott munkák jellege miatt is. A bronzok, agyagmodellek, gipszöntvények, rajzok mellett ugyanis több mű 3D nyomtatóval készült változatát is kiállítják, előre tudva azt, hogy ez vitákat fog generálni. Ilyen munka lesz többek között A győzelem géniusza, melynek eredetije a firenzei Palazzo Vecchioban van, vagy a sienai dóm oltárának négy szentje. A múzeum szerint a 3D nyomtatás a „hivatalos” másolatok készítésének olyan mai formája, mint amilyennek valaha a gipszöntvények számítottak. Ugyanakkor készülnek a vitákra és bíznak abban, hogy ez a kiállítás segíti majd egy egységes álláspont kialakítását ebben a kérdésben.

Michelangelo Dán Nemzeti Galéria külföldi kiállítások
Michelangelo Buonarotti 1524-26 között készült szobrának 1897-es gipszöntvénye. Királyi öntvénygyűjtemény, SMK – Dán Nemzeti Galéria, fotó: SMK

David Hockney 25, Fondation Louis Vuitton, Párizs, április 9-augusztus 31. között

Napjaink egyik legünnepeltebb festője a 87 éves angol David Hockney, akinek eddigi legátfogóbb, a különböző alkotói korszakokból több mint 400 művet felvonultató kiállítása nyílik meg hamarosan Párizsban, elfoglalva a Louis Vuitton alapítvány teljes kiállítóterét. A legrégebbi kiállított munkák 1955-ben születtek, a legfrissebbek ezekben a napokban nyerik el végleges formájukat a mester műtermében. A műfaji skála az olaj- és akrilfestményektől a tus-, ceruza- és krétarajzokon át az iPhone-nal, iPad-del készült munkákon át az immerzív videóinstallációkig terjed, demonstrálva, hogy Hockney, miközben mindmáig hű maradt a hagyományos műfajokhoz, nagy kedvvel él azokkal az új lehetőségekkel is, melyeket a technikai fejlődés, a digitális technológia elterjedése hozott magával.

Hockney A bigger splash külföldi kiállítások
David Hockney: Egy nagyobb csobbanás, 1967, akril, vászon, 242,5 x 243,9 x 3 cm. © David Hockney. Tate, U.K., a Fondation Louis Vuitton jóvoltából

A címben szereplő 25-ös szám nemcsak az idei esztendőre utal, hanem arra is, hogy a kiállítás súlypontját az elmúlt negyedszázadban született munkák képezik, de mellettük Hockney korábbi korszakainak ikonikus alkotásai is láthatók lesznek. A kiállításnak a művész is rendkívüli jelentőséget tulajdonít, ezért személyesen vesz részt a legapróbb részletek megtervezésében is.

Szerző: Műtárgy.com

Címlapkép forrása: bpk / Nationalgalerie, SMB / Jens Ziehe

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Találd meg a neked való befektetési alapot!
RSM Blog

NIS2- kiberbiztonsági audit rendelet

A NIS2 szabályozás újabb hazai rendelete jelent meg, amely szabályozza a kiberbiztonsági audit módszertanát, illetve a hatósági ársapka mértékét, azaz a kiberbiztonsági auditra kiszabható le

Kiszámoló

Mennyit buksz a Fundamentával?

Már sokat írtam róla, hogy miért nem kötünk Fundamentát. Az ok egyszerű: mióta nincs állami támogatás, nem lehet nyereségesen üzemeltetni a Fundamentát úgy, hogy te is jól járj. Ha nincs

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Bejelentette Donald Trump: indul a kereskedelmi háború az EU-val, súlyos csapással kezd Amerika
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Portfolio Construction Industry 2025
2025. március 27.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!

Ez is érdekelhet
GettyImages-1688767071(1)-ábra-befektetés-elemzés-gazdaság-grafikon-pénzügy-statisztika-teljesítmény