Az általános célok a legjellemzőbbek a magyar lakosság megtakarításainál: a felnőtt lakosság 57 százaléka biztonsági tartalék képzése, 48 százaléka pedig nagyobb kiadásokra való felkészülés érdekében tesz félre pénzt – derül ki a CIB Bank megbízásából készült felmérésből.
A célok között viszonylag előkelő helyen szerepel a nyugdíjra való felkészülés (ezt a megtakarítással rendelkező válaszadók 23 százaléka említette), illetve az egészségügyi kiadások fedezése (28 százalék) is.
A felmérés szerint a felnőtt lakosság 53 százaléka rendelkezik megtakarítással.
Ezen belül a legtöbben bankbetétben tartják a pénzüket – ezt a válaszadók 17 százaléka említette –, míg kötvénybe, állampapírba 12 százalék, egyéb értékpapírba pedig további 10 százalék fektet pénzt. Kifejezetten nyugdíjcélú megtakarítással a magyarok 12 százaléka rendelkezik.
Az emberek átlagosan mindössze 1,4 megtakarítási formában tartják a pénzüket, vagyis viszonylag magas azoknak az aránya, akik egyetlen terméket vesznek igénybe. Az egyes pénzügyi termékek kiválasztása viszont nagyban függ a társadalmi, demográfiai helyzettől:
az értékpapír-megtakarítások megléte elsősorban a diplomásokra és a fővárosban, a vármegyeszékhelyeken élőkre jellemző.
A felmérés egyik megállapítása emellett, hogy a válaszadók többsége – 62 százaléka – senkitől sem kér tanácsot a megtakarításait illetően; a rendszeresen pénzt félretevők körében viszont már jóval alacsonyabb, 41 százalékos ez az arány. Azok körében, akik külső forrásból is tájékozódnak előzetesen, az egyik jellemző csatorna az internet (ezt a válaszadók 11 százaléka említette), de jellemző a családtagok megkérdezése is (10 százalék). A bankjához a válaszadók 6 százaléka szokott fordulni, és további 3 százalék saját pénzügyi tanácsadóval is konzultál.
A megtakarítás két legfőbb motivációja a biztonságérzet (ez a válaszadók 42 százalékának fontos mozgatórugó) és valamilyen konkrét cél elérése (ezt 31 százalék választotta). Ezeknél jóval kevésbé fontos, de a lakosság 12 százalékát érintő hívószó a nyugdíjcélú megtakarítás.
A reprezentatív felmérést a CIB Bank megbízásából a Magyar Target Pulzus Média Kutató Kft. 2024 novemberében készítette 1000 fő részvételével.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ