A kritikák középpontjában Bernard Arnault, az LVMH vezérigazgatója áll, aki az Egyesült Államok vonzóbb gazdasági környezetét méltatta. Kiemelte, hogy az USA-ban az adók 15%-ra csökkennek, míg Franciaországban a tervezett intézkedés 40%-kal növeli az ipari vállalatok terheit. Szerinte ez a „made in France” termékek megadóztatását jelenti, ami egyértelmű ösztönzést ad a cégeknek a külföldre költözésrev – írja a L'Express francia lap.
A francia iparági szervezetek szerint az adóemelés nemcsak a gazdaság növekedését veszélyezteti, hanem a vállalatok versenyképességét is csökkenti.
Patrick Martin, a Medef elnöke úgy fogalmazott, hogy a nagyvállalatok dühösek, és ha van lehetőségük, elhagyják az országot. A Michelin és az Airbus vezetői is hasonló véleményen vannak, hangsúlyozva az európai versenyképesség csökkenését az amerikai kedvezményekkel szemben.
A francia kormány azonban elutasítja a kritikákat, és az adóintézkedést átmenetinek nevezi. Sophie Primas kormányszóvivő szerint minden érintettnek részt kell vennie a költségvetési egyensúly helyreállításában.
A baloldali és zöldpárti politikusok szintén bírálják a nagyvállalatokat, rámutatva, hogy az LVMH éves nyeresége 17 milliárd euró, míg a CAC40 cégei összesen 100 milliárd eurót osztottak szét osztalékként. Az ellenzők szerint a nagyvállalatoknak jobban ki kellene venniük a részüket a közteherviselésből.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ