Kilőttek az utazási és szabadidős szektor részvényei
A 2024-es ősz egyik legerősebb szektora az amerikai részvénypiacon az utazás és szabadidő szegmens volt. A következő ábrán a Dow Jones US Travel & Leisure index látható 2024. január 2. és 2024. november 22. között:
Kék téglalap mutatja az elmúlt szűk három hónapot szeptember 2-a óta. Az augusztus 30-i záróértékhez képest az utazási és szabadidős index értéke 15,9 százalékot emelkedett, miközben azonos időhorizonton az S&P 500 index 5,7 százalékkal került feljebb.
Az élménygazdaság két ikonikus zászlóshajója még ennél is nagyobbat alakított az őszi hónapokban. Az utazási szegmens egyik legmeghatározóbb vállalata, a Booking Holdings idei napi gyertyás grafikonja így mutat 2024. január 2. és 2024. november 22. között:
Augusztus 30. óta (halvány zöld téglalap) kvázi korrekció nélkül emelkedett 32,7 százalékot az online szállások (és sok más utazási szolgáltatás) foglalására szakosodott oldal részvényeinek az árfolyama.
És ennél is nagyobb szárnyalásban vannak a szabadidős gazdaság egyik legjobb szegmensében operáló Live Nation Entertainment részvényei. A világ vezető koncertszervezőjének 2024. január 2. és 2024. november 22. közötti napi gyertyás grafikonja az alábbi módon mutat:
Az eddig ebben az írásban referenciapontként szolgáló augusztus 30-hoz képest 43,6 százalékos emelkedés következett be (halvány zöld téglalap). Itt tényleg nem volt semmilyen korrekció az ősz folyamán.
Egyre erősebbek a fundamentumok
Látva ezeket az emelkedéseket, érdemes megvizsgálnunk, hogy az imént bemutatott két iparági vezető árbevétele hogyan áll a Covid előtti időszakhoz képest. Először nézzük a Booking Holding gördülő 12 havi árbevétel alakulását 2018 első negyedéve és 2024 harmadik negyedéve között:
Az utolsó aktuális gyorsjelentésben a megelőző 12 hónapra 23,1 milliárd dolláros árbevételről számolnak be, ami 53 százalékos növekedés az utolsó Covid által nem érintett 2019 első és utolsó negyedéve közötti 12 hónaphoz képest. (Ebben az időszakban a kumulált infláció 22 százalékos volt.) Itt már nem a Covid kiheveréséről beszélünk csupán, hanem egy impresszív és sok negyedévben gyorsuló növekedési ütemről.
Egy új éráról, ami sokkal jobb képet mutat, mint amilyet a 2010-es évek végén bármikor mutathatott.
Ennél is komolyabb az, amit a Live Nations Entertainmentnél látunk. A világjárványban a cég árbevétele összeomlott, csaknem nullára esett vissza 2021 elejére, hogy onnan aztán főnixmadárként támadjon fel. A következő ábrán a Live Nations Entertainment gördülő 12 havi árbevétel alakulása látható 2018 első negyedéve és 2024 harmadik negyedéve között:
Itt a legutolsó 12 hónap árbevétele már 103 százalékkal haladja meg a világjárvány által még nem érintett 2019-es 12 hónapot.
A koncertszervezésben az élménygazdaság úgy hasít, ahogy soha eddig, pedig már a 2019-es időszak sem nézett ki rosszul.
Az árbevétel 2022-ben pattant vissza, majd kezdett elérni soha nem látott szinteket.
Ehhez képest a Booking részvények 2021 elejétől 2023 nyaráig, míg a Live Nations Entertainment papírjai 2024 szeptemberéig nem mentek kvázi sehová. Egy széles sávban történő oldalazás volt megfigyelhető,
miközben már ekkor is hasított a két társaság fundamentális teljesítménye.
Amit tehát most látunk az utazási és a szabadidős részvények szegmensében, az egy hirtelen jött részvénypiaci utolérési folyamat. 2022-ben az általános piaci lefordulás, az infláció és a recessziós félelmek miatt nem tudtak attraktívak lenni ezek a részvények. 2023-ban pedig leginkább a mesterséges intelligencia sztori behemót játékosai vonták el a figyelmet (a Booking azért már kiváló esztendővel örvendeztette meg részvényeseit tavaly).
Most ősszel azonban új időszámítás kezdődött.
A káprázatos hetes bődületes 2023-as és 2024-es árfolyamnyeresége egyfajta malacperselyként funkcionál, a befektetők könnyebben költenek más részvényekre, különösen azokra, amelyek fundamentumai már évek óta a várakozások felett javulnak.
Az utazási és szabadidős ágazatban pedig talán pont a 2024-es esztendő az első igazi normális év 2019 óta. Mintha mostanra ment volna ki mind a fogyasztói, mind a befektetői fejekből a Covid okozta mélyrepülés. Ez pedig segít annak az észrevételében is, hogy az árbevételt tekintve a Booking és a Live Nations már 2022 nyarára meghaladta 2019-es önmagát, és azóta is kiválóan növekszik.
Címlapkép forrása: Paul Hennessy/Anadolu Agency via Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ