Máriás Endre, az OTP Bank bankkapcsolati területének vezetője mutatta be az OTP Öngondoskodási Indexének főbb megállapításait:
- 2011-ben kezdték el az Öngondoskodási Indexet, a kutatást kicsit finomhangoltál, bár a célcsoport nem változott: 18-70 év közötti, bankkapcsolattal rendelkező, reprezentatív mintából dolgoznak. Újítás, hogy a főindex mellett három alindexet is megkülönböztetnek ezentúl. Ennek eredményeképp a korábbi évekkel már csak részben összehasonlíthatóak a mostani eredmények.
- A három új alindex: az attitűd (pénzügyi tudatosság, öngondoskodáshoz való hozzáállás, jövőkép); aktivitás (megszerzett pénzügyi termékek, egészségmegőrzési aktivitások); kommunikáció (mennyire van a köztudatban az öngondoskodás, banki kommunikáció).
Attitűd
Az attitűd alindexben 59 pontot értek el a válaszadók, ami közepes szintű pénzügyi tudatosságot mutat. Alapvetően van egyharmadnyi lakossági szegmens, aki nagyon tudatos a pénzügyekben és az egészsége szempontjából is, 35% viszont kevésbé tudatos, inkább szorong a jövője miatt.
Azt találták, hogy
10-ből 4 magyar szorong a jövője miatt, a bizonytalanság érzés azonban a magasabb iskolai végzettségűek és a jobb anyagi helyzetben lévők között alacsonyabb.
Mindez kihat arra is, hogy milyen időtávra terveznek a magyarok, a jelen megélése fontosabb, mint a jövő céljai.
A felmérés alapján a lakosság nem szívesen foglalkozik a pénzügyekkel és nem is értenek hozzá. A többség úgy látja, hogy a banki ajánlatok bonyolultak, átláthatatlanok, a megkérdezettek 52%-a nem készít kimutatást a pénzügyeiről.
Aktivitás
Az Aktivitás alindex értéke 61 pontot ért el, ami szintén közeped értéknek minősül. A lakosság egyharmada ebben az esetben is tudatos, rendelkeznek nyugdíjcélú megtakarításokkal, járnak egészségügyi szűrésekre. A válaszadók egyharmada a billegő kategóriába esett, a másik egyharmad pedig egyáltalán nem rendelkezik nyugdíjcélú megtakarítással és az egészségével sem foglalkozik kellőképpen.
A válaszok alapján az öngondoskodás jelentése sokrétű, de a pénzügyi és egészség dimenziók a legerősebbek.
10 magyarból 6 mind a három fontos területen (megfelelő egészségügyi ellátás, tisztességes nyugdíj, megfelelő oktatás) az államtól várja a megoldást, ami az idősebbekre még jellemzőbb.
Ennek ellenére a válaszadók 82%-a szerint nem lesz elegendő az állami nyugdíj ahhoz, hogy tisztességesen meg tudjon élni idősebb korában.
Az alacsony nyugdíjra minden második magyarnak (46%) az élethosszig tartó munka a válasza, a megtakarításokban kevesebben látják a megoldást. Csakhogy a munkaerőpiac nem biztos, hogy nyitott és képes lesz erre, ahogy az sem, hogy időskorban mindenki képes lesz a munkavégzésére – emelte ki Máriás Endre.
Kommunikáció
A Kommunikáció alindex 37 pontot ért el az összesítésben, amit szintén a közepes kategóriába sorolnak. Egy átlagos banki ügyfél nem nagyon beszél az öngondoskodásról, de hallott már a témáról és ha kell, tanácsot kér az ügyben.
Bár fontos az öngondoskodás, a válaszadók fele (55%) nem hall, nem lát, nem beszél az öngondoskodásról.
Öngondoskodási Index
Összegezve az Öngondoskodási Index 54 pontot ért el, nagy átlagban ez közepes értéket jelent.
Az index 50 pontja alatt 44% tartózkodik, ők azok, akik nem gondoskodnak magukról. Az 50-60 pont között vannak a billegők, 60 pont felett pedig azok, akiknek fontos az öngondoskodás.
Az OTP új öngondoskodási csomagokat hoz létre, részben a nyugdíjpénztárral karöltve, amelynek célja, hogy leginkább a fiatalok és a nyugdíj előtt állók tudjanak megtakarítani. Többféle csomag közül tudnak választani a megtakarítók, az ide tett pénzek a persely, az egészségpénztár és a nyugdíjpénztár között oszlanak meg (a legnagyobb csomagban a lakástakarék-pénztár is szerepet kap).
Budai József, az OTP Pénztárak ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az OTP nyugdíjpénztárnál igyekeznek majd felhívni az ügyfelek figyelmét az öngondoskodás fontosságára és arra, miért fontos a nyugdíjra félretenni.
Nem gondolják, hogy a kormány terve az önkéntes nyugdíjpénztári pénzek lakáscélra történő felhasználására visszavetné az öngondoskodási hajlandóságot, mivel ez egy egy évre szóló történet. Az a fontos cél, hogy a nyugdíjcélú megtakarításokat megtartsák az ügyfeleik, ezért fognak dolgozni - hangzott el a Portfolio kérdésére.
Még nem tudnak pontos információt, hányan akarják majd kihasználni ezt a lehetőséget, egyelőre nagy számú megkeresés ennek kapcsán nem érkezett be hozzájuk. Vélhetően decemberben már jobban fogják látni és az ügyfelek is, melyek pontosan a részletszabályok - tette hozzá.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ