Új cég jöhet a magyar tőzsdére - Mit kell tudni a Gránit Bankról?
Hegedüs Éva, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója tartott előadást a Portfolio Investment Day konferencián. A vezető elmondta, hogy
ilyen közel soha nem volt a Gránit Bank a tőzsdére lépéshez,
bár pontos dátumot nem tudott mondani a vezető, azt viszont lehet tudni, hogy a Concorde lesz az árjegyző a bevezetés során. A pénzintézet üzleti stratégiájáról beszélt, többek között a technológiai fejlődésen alapuló digitális innovációkat és az ökológiai lábnyom csökkentését emelte ki.
A Gránit Bankcsoport ma már közel 3000 milliárd forint vagyont kezel, hangsúlyozza a vezető, a mérlegfőösszege pedig folyamatosan és fenntarthatóan növekszik, jelenleg 1400 milliárd forinton áll, a bank 2014 óta folyamatosan nyereséget termel, a hazai pénzintézetek közül jelenleg a legprofitálisabb bankról beszélünk, ha a tőkearányos megtérülést (ROE) tekintjük. A költség-bevétel aránya eközben rendkívül alacsony a banknak (34,5%), többek között ez is jelentősen növeli a vállalat fontosságát, de a működési költség és a mérlegfőösszeg aránya is kiemelkedően alacsony, ez a két mutató azt reprezentálja, hogy rendkívül nagy a bank hatékonysága.
A vezető ezt követően arról beszélt, hogy milyen receptre van ma szüksége egy pénzintézetnek, előadásában nagy fókuszt fektetett a digitális megoldásokra, mind az ügyfélszerzés, mind az ügyfélkiszolgálás terén.
A jövővel kapcsolatban így fogalmazott Hegedüs:
a Gránit bank a jövőben gyorsabban nőhet, mint a szektortársak.
A tőkearányos profit az elkövetkező időszakban a 30 százalékot közelítheti, az eredménytermelés tekintetében pedig 2033-ra 120 milliárd forintra lehet kilátás (adózott eredmény). Előadása végén a mesterséges intelligenciára is kitért a vezető, ezzel kapcsolatban osztott meg izgalmas fejleményeket.
Az UBM-sztori
Az UBM Csoport vezérigazgatója, Horváth Péter a Portfolio Investment Day 2024 konferencián ismertette a vállalat jelenlegi helyzetét és jövőbeli terveit. Az agrárszektorban tevékenykedő cég jelentős növekedést és nemzetközi terjeszkedést tűzött ki célul.
A vezérigazgató kiemelte:
Az UBM története hihetetlenül izgalmas, és a legnagyobb kalandok még előttünk állnak.
Az UBM Csoport főbb mutatói:
- Éves árbevétel: 200 milliárd forint
- Megmozgatott termény: 1,7 millió tonna évente
- Gyártott mennyiség: 450-500 ezer tonna évente
- Exportpiacok száma: 15 ország
- Alkalmazottak száma: közel 400 fő
A cég jelen van Magyarországon kívül Szlovákiában, Romániában, Szerbiában, Ausztriában és Olaszországban is. Bár tőzsdei cég, tulajdonosai túlnyomórészt magyarok.
Az UBM stratégiájának fő elemei:
- Nemzetközi terjeszkedés
- Új piaci szegmensek felé nyitás
- Aktív beruházási és akvizíciós politika
- A működési vertikum növelése
- Belső folyamatok folyamatos finomhangolása
Horváth Péter hangsúlyozta a mezőgazdaság innovatív jellegét, példaként említve a precíziós gazdálkodást és az állattenyésztésben elért fejlődést. Kiemelte, hogy az UBM az egyetlen aktív agrárszereplő a magyar tőzsdén.
A cég jelentős kutatás-fejlesztési tevékenységet folytat, együttműködve hazai és nemzetközi egyetemekkel. Az UBM célja, hogy megkerülhetetlen piaci szereplővé váljon nemcsak Magyarországon,
hanem regionális szinten is.
A vezérigazgató kitért az európai agrárszabályozás hatásaira is, amely lehetőséget teremt a kelet-közép-európai régió, különösen a Kárpát-medence és a Nyugat-Balkán számára az állattenyésztés és takarmányozás területén.
Az UBM jövőbeli tervei között szerepel a kazahsztáni terjeszkedés.
A cég november 26-án webináriumot tart, ahol részletesebben bemutatja terveit és lehetőségeit a potenciális befektetőknek.
Nagy izgalmak a magyar tőzsdén
A hazai részvénypiaci lehetőségekkel folytatódott a konferencia, egy panelbeszélgetés során keresték a legizgalmasabb sztorikat a vezetők.
Hadházy Tamás, a Pensum Group alapítója és igazgatóság tagja a vállalatával kapcsolatban kiemelte, hogy idén először fizetett osztalékot a Pensum, a legfrissebb gyorsjelentésből pedig kiderült, hogy az árbevétel és az üzemi eredmény is nagyot ugrott, részben a vendégmunkások nagy arányú beérkezésének köszönhetően. A tervekkel kapcsolatban a vezető elmondta, hogy továbbra is folytatják a nemzetközi terjeszkedést, terveznek új európai piacokon megjelenni, elsősorban akvizíciós stratégián keresztül, előbb-utóbb az Egyesült Királyságban is. Ehhez tőkebevonásra lesz szüksége a vállalatnak nagy valószínűséggel a jövőben, mind lakossági, mind intézményi befektetők szóba kerülhetnek.
Az éves osztalékfizetést meg szeretné tartani a cég, lehetőség szerint növelni is szeretnék ennek a mértékét.
Hankiss László, a Gránit Bank vezérigazgató-helyettese a tőzsdére lépéssel kapcsolatban nem árult el konkrétumot, a növekedés motorja a vállalatnál a digitalizáció, többek között ennek is köszönhetően a Gránit most az egyik leghatékonyabb bank Magyarországon. Ilyen közel még nem volt a bank a tőzsdéhez, az MNB-n is múlik persze, hogy mikor ad engedélyt; lakossági és intézményi vonalon is várnak új befektetőket a Gránitnál. A bank egy növekedési történet, de
2025-től akár osztalékfizetésre is sor kerülhet már,
hangsúlyozza Hankiss. Ami az árazást illeti: egy neobank számára rendkívül nagy növekedési és hatékonyságjavulási lehetőségek vannak, amik magasabb árazást is indokolhatnak majd a jövőben.
Janositz Balázs, az UBM vezérigazgató-helyettese rámutatott, hogy
a vállalat bevételének nagyobb része már exportból származik,
a nemzetközi jelenlét tehát nagyon hangsúlyos a cég számára, ráadásul az eladósodottsága is kifejezetten alacsony az UBM-nek. Akvizíciós folyamat indult nemrég Szerbiában, ez közel 10 százalékkal növelheti az országban a takarmány-kibocsátást, emeli ki a vezető. A cég sokat szeretne tenni a közkézhányad növelése érdekében, az expanzív növekedést ugyanis tőkével is kell támogatni, részvény-kötvénykibocsátást azonban most nem tervez az UBM.
Majzik Viktor, a Waberer's befektetői kapcsolattartója a céggel kapcsolatban elmondta, a vállalat egyre inkább régiós szinten gondolkozik, fontos megtalálni az együttműködést a szereplőkkel. Az elmúlt hónapokban aktívan fektetett be a Waberer’s, logisztikában és a biztosítások terén is. Előbbivel kapcsolatban kiemelte, hogy a vidéki Magyarországon nagyon komoly logisztikai központok alakulnak ki, amihez még nem épült ki az infrastruktúra,
ebben szeretne elsőként jelen lenni a Waberer’s, itt van komoly növekedési lehetőség (pl vasúti logisztika).
A lengyel, a szlovák és a cseh piacok lehetnek izgalmasak a jövőben, teszi hozzá az akvizíciós célokkal kapcsolatban Majzik. A következő 12 hónapban nem várható új tőkebevonás a Waberer’s-nél, teszi hozzá a szakember.
Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ