A piaci körülmények és az alapanyagok egységárainak csökkenése miatt az UBM éves árbevétele mérsékelten, 231,61 milliárd forintról 198,66 milliárd forintra csökkent, azonban az adózott eredmény 57%-kal növekedett, elérve az 1,43 milliárd forintot. A vállalat az árbevétel csökkenését kompenzálni tudta a kereskedelmi volumenek növelésével: a gyártott takarmány mennyisége 4%-kal 454 ezer tonnára, a szójadara és szójabab kereskedelme 21%-kal 240 ezer tonnára, míg a szemes termények és olajos magvak volumene 27%-kal, 1,05 millió tonnára nőtt.
A 2023/2024-es év során az UBM árbevételének több mint felét, pontosan 54,3%-át már exportból szerezte, ami történelmi mérföldkő a cég életében.
Az export jelentős része, közel 25,2%-a a régióból, elsősorban a román piacról származik, míg közel 29%-a Nyugat-Európából, főként Olaszországból, Ausztriából és Németországból.
Az európai jelenlét további erősítése érdekében az UBM kereskedelmi irodát nyitott Milánóban, és az olasz piacon mintegy 22 ezer tonna árut értékesített. Az olaszországi forgalom a következő üzleti évben várhatóan eléri a 160 ezer tonnát, ami magában foglalja az olyan fontos takarmány-alapanyagokat, mint a kukorica, búza, árpa, napraforgó-, repce- és szójadara.
Az UBM az elmúlt évben kiemelten összpontosított a beruházások folytatására és a nemzetközi terjeszkedésre. Az agrárintegrációt új szegmensekkel bővítette, beleértve az állattenyésztési üzletágat, amit a Mangal Ilona Sertéshizlalda Kft. megvásárlása is támogatott. Ez a cég évente 150 ezer sertés kibocsátására képes, és az UBM tervezi a termelési kapacitás folyamatos növelését. Az UBM továbbá Nyírmeggyesen egy 4000 kW-os napelempark építését kezdte meg.
A cégcsoport romániai leányvállalata, az UBM Agri Trade is jelentős bővülésen ment keresztül. A vállalat által vásárolt logisztikai központ fejlesztése folyamatban van, különösen a Budești városában található központ vasúti összeköttetésének kiépítése, amely a konstancai piac hatékonyabb kiszolgálását célozza.
Ez a piac a régió egyik legnagyobb likviditású területének számít, ahol az UBM komoly lehetőségeket lát a növekedésre.
Horváth Péter, az UBM vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a cég a következő évben is folytatja hároméves növekedési stratégiáját, és törekszik a fenntarthatóság, valamint a takarmányhasznosulás további javítására.
Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ