Belenyúl a kormány a lakosság hosszú távú megtakarításaiba, itt vannak a részletek
Befektetés

Belenyúl a kormány a lakosság hosszú távú megtakarításaiba, itt vannak a részletek

Adómentesség bevezetésével ösztönözné a kormány, hogy a lakosság a hosszú távú (például nyugdíjcélú) megtakarításainak egy részét inkább lakásvásárlásra, építésre, felújításra vagy hiteltörlesztésre fordítsa. A még véglegesítés előtt álló döntés háttérbe szorítaná a hosszú távú pénzügyi öngondoskodást a lakáscélú önerő mielőbbi előteremtése és a fogyasztási fordulat felgyorsítása érdekében. Potenciálisan 11 ezer milliárd forintnyi megtakarítást érinthet a változás, ebből becslésünk szerint évi 100-300 milliárd forintot mozgatna meg egy ilyen vitatható intézkedés. Kérdés, nem lesz-e túl nagy áldozat ez hosszú távon.
Ezzel a témával is foglalkozni fogunk a Portfolio szeptember 17-ei Future of Finance 2024 konferenciáján, nem érdemes lemaradni a rendezvényről!

A Gazdasági Kabinet megvizsgálta azt is, hogy a hosszú távú lekötött megtakarításokat miképpen lehetséges opcionálisan, a lakosság döntésének a függvényében, adómentesen felhasználni otthonteremtés céljából

közölte szerdán a Nemzetgazdasági Minisztérium. Rengeteg pánikszerű és életszerűtlen interpretáció látott napvilágot azóta erről az elképzelésről, kezdve a megtakarítások „magánnyugdíjpénztár-szerű” elvonásától az állampapírfedezetű otthonteremtési hitelezés bevezetéséig.

Mit akarhat valójában a kormány?

A Portfolio értelmezése merőben eltér ezektől, bár az elképzelés kétségtelenül rendkívül ellentmondásos és vitatható. Az általunk legvalószínűbbnek tartott és piaci vélekedések által is alátámasztott forgatókönyv alapján arról lenne szó, hogy

  • egyes hosszú távú megtakarítások azonnal, adómentesen és a már igénybe vett adójóváírás elvesztése nélkül felhasználhatók lennének otthonteremtési célra,
  • teljes mértékben a megtakarítók szuverén döntése alapján, opcionálisan történne ez a felhasználás az otthonteremtéshez szükséges likvid forrás előteremtése érdekében, ahogy a likvidebb megtakarítások (folyószámla, állampapír, nem TBSZ-en lévő befektetési alap, stb.) önerőként való felhasználása esetében ez eddig is így volt,
  • a már megképzett megtakarításoknak nem a 100%-át lehetne így felvenni otthonteremtési célra, csak egy részét (például 30 vagy 50%-át), így az egyes megtakarítási szerződések az eddigi feltételekkel, csak kisebb felhalmozott összegben, az új befizetésekre igénybe vehető adójóváírás lehetőségével együtt futnának tovább,
  • az otthonteremtési célt - ami lehet lakásvásárlási vagy házépítési önerő-felhasználás, felújítás, bővítés, meglévő hitel normál vagy előtörlesztése - persze adásvételi szerződéssel, számlákkal, stb. igazolni kellene a megfelelő intézménynél (kormányhivatal, bank, stb.),
  • a lépésnek nem célja költségvetési kiadások lefaragása, a fiskális egyensúly közvetlen javítása, hiszen az adójóváírást eddig sem a felhalmozott megtakarítási állományra, hanem az új befizetésekre lehetett igénybe venni, amelyekre továbbra is jár az adójóváírás,
  • a kormány még nem hozott döntést, a jogszabályalkotás akár hosszú hónapokig is eltarthat.

Az otthonteremtési célok megvalósítása alatt tehát a kormány az egyes megtakarítók opcionális döntését érti, és nem elvonni, hanem egyéni szinten azonnal és adómentesen felhasználhatóvá tenni igyekszik ezeket a megtakarításokat a lakáspiac és a hozzá kapcsolódó fogyasztás felpörgetéséhez szükséges likvid források növelése érdekében – legalábbis a mi nagyon erős feltételezésünk szerint.

Mely megtakarításokat, hogyan érintené ez?

A fentiek fényében nyilvánvalóan azokat az eredetileg hosszú távra szánt megtakarításokat érintheti az elképzelés, amelyek

idő előtti felhasználás esetén a 15%-os szja és a 13%-os szocho szerint adóznak, illetve egyenesen tiltva, korlátozva vagy büntetve van az idő előtti felhasználásuk.

Egyrészt ide tartoznak a kifejezetten nyugdíjcélú, és ezért eddig 20%-os befizetésarányos adójóváírással kedvezményezett 1. nyugdíjpénztári megtakarítások, 2. nyugdíjbiztosítások és 3. nyugdíj-előtakarékossági számlák (NYESZ), amelyek feltörése csak a megtakarítás elindítástól számított legalább 10 év múlva esedékes nyugdíjba vonulás időpontjától adómentes. Bizonyos esetekben a kivett tőke összege is adózik, más esetekben az igénybe vett adókedvezmény 120%-át kell visszafizetni, lásd alábbi táblázatunkat.

Kép

Másrészt ide tartoznak az ugyancsak hosszú távú, de nem kifejezetten nyugdíjcélú, mégis kedvezményesen adózó megtakarítási formák is, amilyenek 1. a tartós befektetési számlán (TBSZ) elhelyezett értékpapírok, amelyeknél 3 éven belül az adó egészét, 3-5 év között annak egy részét kell megfizetni, és csak 5 év múltán adómentes a megtakarítás. 2. a nem dedikáltan nyugdíjcélú (és ezért adójóváírással nem érintett) megtakarítási célú életbiztosítások (főleg unit-linked és vegyes életbiztosítások), amelyek közül a rendszeres díjas termékek 10 év után, az egyszeri díjasok 5 év után váltak eddig teljesen adómentessé.

Kép (1)

Ezek kifejezetten hosszú távra szánt megtakarítások, az idő előtti tömeges felhasználás rengeteg likviditási és költségkérdést vethet fel a megtakarítóknál és a szolgáltatóknál, hiszen

nem arra fejlesztették ki ezeket a megtakarítási termékeket, és nem úgy alakították ki mögöttes befektetéseiket, hogy bizonyos körülmények között likvid eszközként szolgáljanak.

A megtakarítási célú életbiztosítások esetében például az idő előtti felhasználás azok sok esetben „fejnehéz” költségszerkezete miatt jelentős hozam- és tőkeveszteséget okozhat a megtakarítóknak, a tömeges pénzkivonás pedig likviditási kérdést vet fel a biztosítóknál.

Mi lehet a cél?

Olyan céljai lehetnek a kormánynak az elképzeléssel, mint

  • az éves bázison nagy növekedést mutató, de a 2021-2022-es csúcstól még mindig jelentősen elmaradó lakáshitelezés felpörgetése, a lakáspiaci tranzakciók és felújítások ösztönzése,
  • ezáltal az építőipar és az otthonteremtéshez kapcsolódó felhalmozás rövid távú élénkítése,
  • részben a fogyasztás azonnali támogatása a meglévő hitelek adósságszolgálati terhének a csökkentése révén (amennyiben normál hiteltörlesztésre vagy a hitel egyszeri előtörlesztésére is fel lehet használni),
  • bár az intézkedés ártana a pénzügyi tudatosságnak és a hosszú megtakarításoknak, az öngondoskodás egy másik formáját, az ingatlan formájában történő vagyonfelhalmozást támogatná.

Makrogazdasági szempontból az történik, hogy a kormány a megtakarítások felől lakossági beruházások felé akarja terelni a háztartási jövedelmet/vagyont - nyilvánvalóan gazdaságélénkítési célzattal. Rövid távon jórészt nem a fogyasztást növelnék az intézkedések, hiszen 1. arra nincs nagyon hatékony eszköz, illetve költségvetési forrás kellene hozzá, ami nincs, 2. a kormányzati értelmezés szerint elhalasztott lakásbefektetésekbe megy a lakosság pénze, ez fékezi a fogyasztást, ezért

a fogyasztás élénkülése a kormány logikája szerint ezeknek az eddig halasztott vásárlásoknak a mielőbbi kipörgetésével hozható előbbre.

Mekkora összeg mozdulhat meg?

Hogy mekkora pénztömeg mozdulhat meg az új lehetőség hatására, az

  • elsősorban a valamilyen lakáscél megvalósítását tervező háztartások arányától függ, ami az önerőigényes lakástranzakciók éves adatai alapján általában 2-5% között mozog,
  • másodsorban az érintett háztartások magatartásától (vagyis hogy mennyit lesz kész otthonteremtési célra a hosszú távú megtakarításából feláldozni), ami teljességgel ismeretlen, de vegyük úgy, hogy élnek a lehetőséggel, hiszen az alternatívát a nagyobb hitelfelvétel vagy a lakáscél meghiúsulása jelenti,
  • harmadsorban pedig attól függhet, hogy a kormány e megtakarítások hányad részét teszi ilyen célra felhasználhatóvá (tekintsük ezt 50%-nak).

(Ellenvetésként joggal felhozható, hogy a hosszú távú megtakarításokkal rendelkező háztartások esetében jóval magasabb lehet a lakáscéllal rendelkezők aránya évente, mint a teljes sokaságban, így a 2-5%-os arány erős alulbecslés. Ugyanakkor az is várható, hogy sokan inkább a hitelfelvételt vagy a lakáscél elhalasztását választják ahelyett, hogy hozzányúlnának hosszú távú megtakarításukhoz. Az egyszerűség kedvéért tegyük fel, hogy ez a két ellentétes irányú hatás mértékében is kioltja egymást!)

A nyugdíjcélú megtakarításokhoz hasonlóan 20%-os adójóváírással ösztönzött egészségpénztári számlák esetében létezik jelenleg is a hiteltörlesztési célra való felhasználás lehetősége, a legutóbbi MNB-statisztikák szerint az idei első félévben 47,8 milliárd forintnyi szolgáltatásból 1,48 milliárd forintot fordítottak hiteltörlesztésre. Ez mindössze 3%-os arány, ugyanakkor egy év alatt csaknem másfélszeres növekedést jelent.

Azt figyelembe véve, hogy a felsorolt megtakarításokban 11 ezer milliárd forint hever (lásd alábbi táblázatunkat), és ennek a kormány döntése nyomán az 50 százaléka, 5500 milliárd forint lesz potenciálisan felhasználható otthonteremtési célra, ennek pedig a fent említett 2-5%-os arányát fogják ténylegesen is felhasználni,

becslésünk szerint évi 110-275 milliárd forintnyi közvetlen negatív hatással járna az öngondoskodási piacon, és ugyanekkora pozitív hatással az otthonteremtési piac keresleti oldalán az intézkedés,

amennyiben nem járna kiszorító hatással a hitelpiacon, vagyis nem a hitelfelvételt váltanák ki vele az érintettek (márpedig valamekkora mértékben ilyen hatása is lehet). Ez az összeg az évi 981 milliárdnál járó lakáshitelpiac 11-28 százalékát és a lakástranzakciók általunk becsült, jelenleg évi 3600 milliárd forintnál járó összértékének a 3-8 százalékát jelentené, ami önerő formájában mindenképpen jelentős felhajtó hatással bírna a lakáspiac keresleti oldalára, így minden bizonnyal a lakáspiaci árakra is. Az így szintén kedvezményezetté váló eladók és kivitelezők oldalán ennek vélhetően csak egy töredéke szivárogna vissza közvetlenül az öngondoskodási célú megtakarítási termékek piacára.

Fordított lakás-takarékpénztár

Felhasználási célját tekintve hasonló, filozófiáját tekintve viszont éppen ellentétes lenne ez az intézkedés a létező lakás-takarékpénztárak rendszerével, amelyek szolgáltatása a hosszú távú lakáscélú öngondoskodásra épül, nem az azonnali forrásbevonásra.

E piacon a három szereplő (Fundamenta, OTP és Erste) összesen mintegy 1000 milliárd forintnyi lakáscélú megtakarítást kezel jelenleg,

ennek töredéke (becslésünk szerint a megtakarítások mellé felvett hitelt nem számítva 150-200 milliárd forint) kerül évente felhasználásra. Könnyen lehet tehát, hogy évente nagyjából annyit hozna az új intézkedés a meglévő öngondoskodási célú megtakarítások felélésével az otthonteremtési piacra, mint amennyit a lakás-takarékpénztári megtakarítók tesznek hozzá minden egyes évben.

Ezzel a témával is foglalkozni fogunk a Portfolio szeptember 17-ei Future of Finance 2024 konferenciáján, nem érdemes lemaradni a rendezvényről!

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Találd meg a neked való befektetési alapot!
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Külföldön tartott magyar vagyonokra bukkant az MNB
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
GettyImages-1276859694