A jelenlegi helyzetben tulajdonképpen mindenkinek megéri a vezetékes olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken, ami - ha nem történik további politikai változás vagy egyéb fizikai akadály, mint a vezeték elleni katonai támadás - , legalább 2025-ig fennmarad
- mondta el a Portfoliónak Pletser Tamás, az Erste gáz- és olajipari elemzője. A szakember információi szerint a vezető lengyel és cseh olajvállalatoknak (Unipetrol és PKN Orlen) hosszú távú szerződéseik vannak a vezetékes szállítást tekintve, amiket nem fognak felmondani hacsak nem lesz EU-s embargó ezekre a szállításokra, az energiatermékek érkezése érthető módon érdeke a cseheknek és a lengyeleknek is.
Eközben az északi ágon a két német finomítónak (Schwedt és Leuna) is még időre van szüksége az átállásra, ezek ugyanis az orosz energiatermékek feldolgozására vannak kialakítva (akárcsak a Mol Dunai finomítója), ezért az átállásig a németeknek is érdeke, hogy zökkenőmentesen folytatódjon az áramlás a Barátság vezetéken. Az pedig logikus, hogy az oroszoknak is érdekükben áll a vezetékes szállítások fenntartása, ennek a szerepe rendkívül felértékelődhet a tengeri szállításokra vonatkozó EU-s árplafon bevezetése után és azt követően, hogy élesedett az EU-ban a júniusban eldöntött hatodik orosz szankciós csomagból az a rész, hogy nem importálhat senki orosz nyersolajat az EU-ba.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!