Az autógyártók Európa-szerte gyárbezárásokat és nagyarányú elbocsátásokat jelentettek be, mivel egyszerre küzdenek a gyenge kereslettel, a magas költségekkel, a kínai versennyel és a vártnál lassabb elektromos átállás kihívásaival.
Az ágazat Közép-Európa gazdasági növekedésének egyik motorja, az S&P szerint a régió bruttó hazai termékének 5-10%-át és a foglalkoztatás 5%-át adja.
"Bár a közép- és kelet-európai bankok közvetlen hitelkitettsége az autóipari szektorral szemben viszonylag alacsony,
a teljes vállalati hitelállomány 3-5%-a,
egy jelentős visszaesés ronthatja a régió gazdasági teljesítményét és a bankok eszközminőségét" - írja az S&P.
A nagy autógyártók diverzifikált finanszírozási struktúrával rendelkeznek, így a bankhitelek mellett tőkepiaci forrásokra is támaszkodnak, ezzel együtt is az S&P szerint az iparágat érő sokkok még mindig jelentős tovagyűrűző hatásokat eredményezhetnek.
Az európai autóimportra kivetett amerikai vámok jelentette fenyegetés, az Európai Unió 2025-től tovább szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályozása és a kínai elektromos autógyártók által támasztott intenzív verseny további kihívásokat jelenthet, mondta az S&P.
"Bár a további stressz az autóiparban további hitelezési veszteségekhez vezethet - elsősorban a beszállítókra gyakorolt potenciális tovagyűrűző hatások miatt -, úgy véljük, hogy
a közép- és kelet-európai bankok jövedelme és tőkeszintje kellően erős ahhoz, hogy felfogja a pénzügyi csapást
" - írta az S&P.
Hozzátette, hogy a globális kereskedelemben bekövetkező zavarok és az elektromos autókra való átállás lehetőségeket teremthet néhány ország, például Magyarország vagy Szerbia számára. A nagy kínai bankok pedig aktívan figyelik a befektetéseket és a lehetőségeket a régióban.
Orbán Viktor miniszterelnök alatt Magyarország fontos kereskedelmi és befektetési partnerré vált Kína számára, ellentétben néhány más uniós országgal,
amelyek azt fontolgatják, hogy kevésbé függnek a világ második legnagyobb gazdaságától.
"Az ICBC 2019-ben bankot alapított Ausztriában, és onnan irányítja működését szerte Közép- és Kelet-Európában-ben, akárcsak más kínai bankok, amelyeknek leányvállalataik vannak a régióban" - hívta fel a figyelmet Cihan Duran, az S&P elemzője, aki a Bank of China-t és a China Construction Bankot is példaként említette.
"Nagy az érdeklődés Magyarország, mint az egyik legnagyobb piac iránt, ahol kínai vállalatokkal próbálnak partneri kapcsolatot létesíteni, de olyan magyar vállalatokkal is, amelyek kínai befektetésekkel és alapokkal állnak partnerségben" - tette hozzá.
Címlapkép forrása: Shutterstock