A témában cikkünk első megjelenését követően több fejlemény történt, erről itt számoltunk be:
Téves levonásokról írnak az olvasók
„Szerda este hat után arra lettem figyelmes, hogy folyamatosan jönnek a banki értesítések a telefonomra, az Apple Pay elkezdett levonni összegeket minden ok nélkül a bankkártyámról. Összesen hét tranzakció ment le egymás után, ezekkel az Apple Pay mintegy 80 ezer forintot vont le az erstés kártyámról. Nem tudtam, mi a teendő, ezért jobb híján írtam a banknak, bejelentettem az esetet az applikáción keresztül és kértem, hogy vizsgálják ki a hibás tranzakciókat, egyúttal írják jóvá a számlámon a tévesen levont összeget” – írta egyik olvasónk.
Egy másik olvasónk szerencsésebb volt, de csak az alacsonyra állított limitnek köszönheti, hogy nem vontak le a kártyájáról egy forintot sem:
„Kora este az OTP-s applikáció egy üzenetet küldött egy sikertelen Apple Pay tranzakcióról. Először nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget (vélhetően a felhős adattárolás havidíját akarták levonni - gondoltam), később azonban olvastam a tömeges apple pay-es levonásokról és akkor összeraktam: vélhetően az én kártyámról is tévesen le akart vonni a rendszer összegeket. Az volt a szerencsém, hogy a limitbeállításom miatt a tranzakció nem teljesült.”
Más lapok beszámolói szerint voltak, akiktől pár ezer, másoktól akár fél millió forintot is levontak tévesen.
A JELENSÉG TÖMEGESEN ÉRINTETTE A HAZAI BANKI ÜGYFELEKET MINDEN JEL SZERINT, BANKTÓL ÉS KÁRTYATÍPUSTÓL FÜGGETLENÜL.
A téves levonásokban közös, hogy a terhelések az Apple Pay rendszerén keresztül érkeztek. A beszámolók szerint havidíjakhoz, előfizetésekhez kapcsolódó összegeket vonhattak le tévesen a számlákról. Egyelőre továbbra is lokálisnak tűnik az eset, a nemzetközi sajtóban még nem számoltak be a nagy portálok hasonló levonásokról.
Megszólaltak a bankok
Az Erste az oldalán azt ígéri, az ügyfelek automatikusan visszakapják a pénzüket: „Egy külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt az Apple alkalmazásboltja tévesen hajtott végre tranzakciókat és terhelte meg több ügyfelünk kártyáját. Kollégáink már felvették a kapcsolatot az Apple-lel, illetve a Visa és Mastercard kártyatársaságok illetékeseivel, hogy a problémát megoldják. Az érintett ügyfeleinknek további teendője nincs, a téves tranzakciókat automatikusan fogjuk törölni és korrigálni.”
Az MBH Bank azt írja az oldalán: „Külső technikai hiba miatt az Apple alkalmazásboltja június 26-án délután egyes ügyfeleink bankkártyáit tévesen megterhelte. Kollégáink jelezték a problémát az Apple felé és megtették a szükséges lépéseket, a téves tranzakciók jóváírásáról később tájékoztatjuk ügyfeleinket.”
A Raiffeisen azt közölte: „Értesítjük Ügyfeleinket, hogy a külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt egyes Ügyfeleink bankkártyáit az Apple alkalmazásboltja tévesen megterhelhette.Kollégáink felvették a kapcsolatot az Apple illetékeseivel, a probléma megoldása folyamatban van.”
Az OTP az Indexnek azt írta: „információink szerint több bankkártya kibocsátó kártyáival több banknál tömeges, indokolatlan terhelések történtek. Szakembereink a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtették.”
A Gránit Bank sms-ben figyelmeztette ügyfeleit, hogy "biztonsági okokból, AppStore-os visszaélés lehetősége miatt állítsák át 0 forintra a kártyák online limitjét. Valós fizetéshez ezt ismét lehet módosítani".
A K&H Bank lapunkkal közölte: "A tegnapi napon K&H-s ügyfelek kártyáit is tévesen megterhelte egy külső technikai hiba miatt az Apple alkalmazásboltja. A K&H Bank a többi bankhoz hasonlóan jelezte a problémát az Apple felé, a probléma megoldása folyamatban van."
Hogyan lehet elkerülni a hasonló eseteket?
Két fontos óvintézkedés segíthet megvédeni a bankszámlánkat a hasonló esetektől, melyek nem csak az ilyen ritka hibák esetén védik automatikusan az egyenlegünket, hanem a csalók ellen is védelmet nyújtanak:
- egyrészt a webes felületeken érdemes egyszer használatos digitális kártyákkal fizetni, melyeket később sem lehet beterhelni, mert az adott tranzakciókhoz használhatjuk. Persze a havidíjas előfizetéseknél ez a megoldás vagy nem használható, vagy kényelmetlen lehet, de egyszeri fizetéseknél egyszerű és biztonságos megoldás.
- másrészt már sok banknál egyetlen mozdulattal beállítható limitekkel lehet korlátozni a veszteségeket. Még ha el is lopják a kártyaadatokat a csalók, vagy ha egy másik szolgáltató is „megbolondul”, ahogy most az Apple Pay, akkor sem tudják a limit feletti összeget levonni a számlánkról. Úgy tudnjuk, bár a legtöbb banknál a limitmódosítás ingyenes, van olyan bank, ahol ezért díjat számítanak fel.
Ez azért is lenne fontos, mert az MNB legfrissebb, idei első negyedéves adatai szerint mintegy 16 milliárd forintot loptak el a csalók a magyarok bankszámláiról, a kártyás csalások ebből 2,7 milliárd forintra rúgtak.
Címlapkép forrása: Getty Images