Tényleg ide akarjuk juttatni a magyar bankokat?
A főszakács, aki elrontotta a beteg gyomrát, már megint rosszban sántikál: most orvost játszik, és fura étrendet állít össze neki - gondolhatják sokan; a mi véleményünk azonban egy fokkal jobb az MNB friss tanulmányának kivonataként hétfőn megjelent cikkről. Nem csak azért, mert a bankrendszer "gyomorrontását" a Matolcsy György nevével fémjelzett gazdaságpolitika mellett maguk a bankok idézték elő saját maguknak. Nem is csak azért, mert azt politikusok helyett az MNB szakértői írták.
Erények
Több olyan erénye van ugyanis a szemünkben az MNB írásának, ami evidenciának hat, pedig nem az:
1. Végre párbeszéd indulhat a bankszektor jövőjéről: talán naivitásnak tűnik ez a feltételezés, de nem lehet lesöpörni az asztalról az MNB elképzeléseit azzal, hogy unalmas fejtegetések. Ennek az ellenkezőjét, vagyis azt sem mondhatjuk, hogy a jövőben az MNB receptje szerinti parancsuralom alakulna ki a bankszektor felett. Már az is nagy szó, hogy írásba foglalt elképzelések születtek a bankszektor számára arról, hogyan is fest jövője a gazdaságpolitika szándékai szerint: pusztán a fiskális másnaposság kezelésének eszköze lesz, vagy végre "emberszámba" veszik. A tanulmánnyal talán megnő ez utóbbi esélye. Bár sok módosítás után, de a bankszektor alkotmánya lehet belőle, ezzel persze nem állítjuk azt, hogy ilyenre egyáltalán szükség van.
2. Szerepet szán az MNB a bankszektornak a gazdasági növekedésben: bankszektor nélküli finanszírozásról, alternatív csatornákról, nem konvencionális gazdaságszerkezetről lehetett hallani nálunk az utóbbi években. A bankszektort úgy kezelték, mint a GDP-növekedést hátráltató (legjobb esetben abban szerepet nem játszó) szörnyeteget, amely csak az adóbázist növelő pofozógépnek jó az állam számára. Már a Növekedési Hitelprogram is jelezte, hogy ez a paradigma kezd háttérbe szorulni, most pedig feketén-fehéren le is írták: jó, ha a bankok hitelezik a gazdaságot. Ennek csak örülhetünk.
3. A bankszektor egészséges működése mérhető: lehet vitatkozni arról, hogy milyen tőke- és likviditási, hatékonysági vagy a verseny intenzitását jelző mutatókkal tekinthetünk egy bankszektort jól működőnek. Arról azonban nem nagyon, hogy e mutatóknak van jelentőségük - ha nem is független változóként, inkább indikátorként. Az utóbbi időben közülük egyik-másik méltánytalanul háttérbe szorult a gazdaságpolitikában. Mind a mai napig nem született például hatékony eszköz a hitelek magas nem teljesítési arányának (NPL) kezelésére. Ha e mutató része lesz a bankszektor jövőjéről folyó vitának, az arra is reményt adhat, hogy egy jól sikerült (piacbarát) megoldással gyorsan maga mögött hagyja a bankszektor múltjának e sötét darabját. Szintén méltányolható, hogy bizonyos mutatók segítségével mérhető módon versenyző, önfinanszírozó, hatékony, likvid és tőkeerős bankrendszert akar látni az MNB.
Hiányosságok
Mielőtt azonban ódákat zengenénk az MNB terveiről, azonnal hangot kell adnunk hiányérzetünknek is. Mintha az orvos (főszakács?) kifelejtette volna ajánlott étrendjéből a vitamindús falatokat:
1. Nincs szó Európa legnagyobb adóterhének kívánatos megszüntetéséről: az Európában egyedülálló magyar banki adóterhek nélkül becsléseink szerint közel 200 milliárd forinttal magasabb lett volna a bankszektor eredménye 2013-ban. Akkor nem csupán az MKB sajátos tőkeemelésének köszönhetően, hanem "saját jogon" is nyereséges lett volna a szektor. Egy bankszektor hitelezési lehetőségeinek egyik legfontosabb alapja a belső tőkeképzés, ahogy a cikk utal is rá. Nem szabad azonban megfeledkezni ennek egyik legfontosabb akadályáról, a bankadóról, amelyet ráadásul piactorzító módon a 2009-es mérlegfőösszeg alapján vetnek ki ma is. Nemcsak a hitelezés növeléséhez elengedhetetlen tőkeakkumuláció, hanem a versenyző bankrendszer kialakítása is megkövetelné tehát a bankadó mielőbbi újragondolását. Az MNB új vezetése alatt ez a szempont érthető, de sajnálatos módon kikerült a jegybanki kommunikációból.
2. Nincs különbségtétel bank és bank között: a cikk szerint a kívánatos mutatókat a bankoknak egyedileg is érdemes célul kitűzniük. Pedig a bankszektor legalább három nagy, élesen eltérő csoportra osztható, amelyek biztos, hogy nem vehetők egy kalap alá: 1. nyereséges nagybankok (OTP, K&H, UniCredit, Budapest Bank), 2. nagy veszteséggel küzdő nagybankok (Erste, MKB, CIB, Raiffeisen), 3. kis veszteséggel vagy kis nyereséggel működő kis- és középbankok. A mérlegalkalmazkodás, amelynek káros hatásait az MNB szívesen elkerülné a jövőben, leginkább a 2. csoportra volt jellemző az elmúlt években. Az 1. és a 3. csoporthoz tartozó bankok a bankadó nélkül valószínűleg megközelítették azt az állapotot, amelyet a jegybank egészségesnek tekint. Ha túl is szaladtak a kívánatos szinten (pl. bőven 100% alá csökkent a hitel/betét arányuk), akkor azt nem a mérlegalkalmazkodási kényszer, hanem inkább az alacsony hitelkereslet idézte elő. Úgy tűnik, messze még az az idő, hogy a bankszektorban meglévő széles törésvonalakról elfeledkezhessünk.
3. Nincs javaslat a külső környezet javítására: a bankadó csak egy eleme a bankok üzleti működését sokszor az irracionalitás felé elhajlító külső körülményeknek. A bankok jogszabályi környezetének javítása (pl. a végrehajtások, kényszerértékesítések terén, bérlakás-rendszer fejlesztése) szintén fontos feltétele lenne a hitelezés beindításának. Nem beszélve olyan tényezőkről, amilyen a hitelezéshez szükséges betétgyűjtés fő riválisát jelentő állami megtakarítás-gyűjtés. Vagy a másik oldalon: az állam (benne az MNB) egyre erőteljesebb szándéka a hitelezésben történő szerepvállalásra. A bankszektor jövőjéről folytatott gondolkodás biztosan kiegészíthető lenne azzal, miként érdemes kezelni e kihívásokat. Vagy legalábbis egy megnyugtatással a bankok számára: az állam letett arról, hogy elvegye a bankok közvetítő szerepét.
Túlzások
Hosszas viták folytathatók arról, mely pontokon estek túlzásba az MNB szakértői a hétfőn megjelent cikkükben. A legfontosabb kérdés talán az, hogy a benne szereplő mutatókat pusztán olyan indikátornak (függő változónak) tekintik, amelyek egy jól működő bankrendszert jellemezhetnek a nap végén, vagy olyan előírásszerű kívánalomnak (független változónak), amely felé az MNB saját jogkörével határozottan el is kívánja mozdítani a bankokat. Utóbbi esetben meglehetősen egyhangú bankrendszerünk lenne, de ez csak a sokadik probléma. A két szembetűnő túlzást emeljük ki az alábbiakban.
1. "Tisztességes profit": "A magyar gazdaság fejlődését egy 10-12 százalék körüli tőkearányos nyereséggel (ROE) működő bankszektor szolgálja legjobban." - írja a cikk. Szektor szinten ez idén (a tavaly év végi tőke alapján) 320-380 milliárd forintos nyereséget jelentene a bankszektor egészének, amit valószínűleg boldogan aláírnának a bankszövetségnél. Mégis talán ez az a mondat, amitől a bankvezéreknek a legmagasabbra nő a szőr a hátukon. A kívánalom legkevésbé sem üzleti, inkább makró természetű megközelítést tükröz. 2% körüli GDP-növekedéshez "békeidőben" (nem, vagy alig prociklikus bankszektor mellett) a tapasztalatok szerint 6-8% körüli hitelnövekedés járul, ami szerepel is a cikkben. A hitelállomány növekedéséhez definíciószerűen hasonló mértékű tőkenövekmény szükségeltetne, ami 50%-os (szintén a cikkben szereplő) osztalékfizetési ráta mellett 12-16%-os ROE-t indokolna. Ha figyelembe vesszük, hogy a bankok tőkemegfelelése ma kellően magas, rövid távon talán ennél kisebb (10-12%-os) átlag-ROE is megteszi. Van tehát a fentiekben logika, de ez inkább rövid, mint hosszú távú gondolkodást sugall. Ezzel természetesen nem intézhető el a probléma, a kérdéseink: milyen tőkeköltséggel, anyabanki hozamelvárásokkal, netán inflációval számolt a jegybank, de ami a legfontosabb: miért gondolja úgy egy szabályozó hatóság, hogy a profitnak van számszerűleg egyértelműen kifejezhető kívánatos, tisztességes szintje? Olyan ez, mintha a kormány a bérmaximum bevezetésének gondolatával kacérkodna. Holott mint tőle "megtanultuk" az egykulcsos adó kapcsán: a magasabb jövedelem magasabb teljesítményre ösztönöz.
2. Kívánatos kamatfelár: "Hosszú távon a jelenlegi 5 százalék feletti kamatfelár helyett a lakáscélú hiteleknél 3-4 százalékpont, a vállalati hiteleknél pedig a jelenlegi 2 százalék feletti helyett 1-2 százalékpont között lehet az egészséges szint." Ha egyszer az MNB a legfontosabb pénzügyi fogyasztóvédelmi szerv, miért nem fordítva gondolja? Miért ne a lakosság fizessen kisebb kamatfelárat? Ez persze álkérdés: az MNB valószínűleg (joggal) úgy látja, hogy a vállalati hitelezés egy versengőbb és kisebb költségtartalommal, a lakossági pedig egy kevésbé versengő, nagyobb (pl. értékesítési) költségtartalommal zajló tevékenység, ahol a kereslet-kínálati, illetve költségviszonyok eltérő kamatfelárat indokolnak. Egy másik kérdés, milyen kockázati költségek vagy infláció mellett jött ki mindez az MNB-nek? A válasz valószínűleg annyi: árstabilitás és (a cikkben is kívánatosként szereplő) 5% alatti nem teljesítési arányhoz társuló kockázati költség mellett. Pusztán e matematikával valószínűleg levezethető tehát a kívánatos kamatfelár mértéke, de hasonlóan filozofikus kérdés tehető fel, mint az előző pontnál: tényleg azt akarjuk, hogy bárki megmondja, mennyit lehessen keresni a banküzleten? Netán azt akarjuk (szabályozási arbitrázs), hogy az elmaradt hasznot külföldön zsebeljék be a bankok?
Konklúzió
"Javaslat egy konszenzusos jövőkép kialakítására" - szerepel az MNB cikkében a jegybanki akarat összefoglalásaként. Már azzal, hogy nem minisztériumi törvényjavaslatként jelent meg az Országgyűlés honlapján, elismerést szülhet ez a szándék. Ezen túl az anyag tökéletesen illeszkedik abba a képbe (akár pozitív, akár negatív értelemben), amit az MNB új vezetésétől vitaindítóként elvárhat a bankszektor. Joggal gyanakszik ugyanakkor minden bankvezér, hogy mindebből politika lesz, leginkább a benne egyértelmű túlzásnak tekinthető (elsősorban a profitabilitással kapcsolatos) elképzelések miatt. Bár elképzelhető, hogy a gazdasági növekedéshez az MNB jövőképe alapján csaknem optimális módon járulna hozzá a bankszektor, a maga teljességében nem vállalható tisztán piacgazdasági viszonyok között, saját kapitalista érdekeik alapján működő bankok számára.
Felvétel: hőn áhított kiegészítővel szerelték fel az orosz harckocsit, váratlan helyen bukkant fel a páncélos
Nem erre az első bevetésre számítottak az elemzők.
Zelenszkij szerint látszattűzszünettel leplezik az orosz támadásokat, Moszkva csak hétfőig állna le – háborús híreink vasárnap
A tűzszüneti tárgyalások egyelőre megakadtak.
Kijelentette Zelenszkij: van egy terület, ahol látványos eredményt ért el a tűzszünet
Itt szeretne továbblépni.
Megvan a stratégia Donald Trump vámjaira: ide menekítenék a pénzeket az amerikai nagybankok
Nagy szerep juthat a szektornak a jövőben.
Ezt nem teszik zsebre Washingtonban: amerikai páncélossal gyakorlatozik az orosz elitdandár
Frontszolgálatra szánhatják?
Sorra tartóztatják le a kurszki orosz politikusokat - Az ő döntéseik vezettek Ukrajna legnagyobb 2024-es sikeréhez?
Állítólag ellopták a pénzt, amelyből az orosz régió védelmét kellett volna finanszírozni.
Rejtélyes fegyvert kapott Oroszország: megérkezett az M1991 Juncse
A világ egyik legnagyobb kaliberű rakéta-sorozatvetője.
Áll a bál Kijevben, csúnya bakit követett el a népszerű amerikai csatorna
Kiakadtak a külügyminisztériumban.
TAO és HIPA bevallás 2025: mire figyeljenek a cégek?
Közeleg a 2024-es adóévre vonatkozó (TAO) társasági adó- és (HIPA) helyi iparűzési adóbevallási és adófizetési határidő. Az éves adót bevalló társaságoknak az idei évben 2025. júniu
Üveggolyók a vázában
Ez a cikk hat éve jelent meg, egy jó trükk arra, hogy segítsen kitartani a hitelektől való megszabadulásban. Olvastam egy jó trükköt. Valakinek volt egy komoly lakáshitele, autóhitele és minde
Edison International - elemzés
A Top10-es listámat nézegetve találtam rá, nem volt benne az első 10-ben, de jók a számai. Aztán megnéztem pár negyedéves prezentációját, és eldöntöttem, hogy követni fogom.Cégismertető
Zsidayval vágjuk a rendet a káoszba
Zsiday Viktorral próbáltunk meg rendet teremteni Trump fejében. De sikerült? Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, A
Hogyan jutnak el a szélturbinák a tökéletes körforgásos gazdaságig?
A megújuló energiaforrások közül a szélenergia mutatja az egyik legdinamikusabb fejlődést, miközben a költséghatékonysága is évről-évre jelentősen javul. A tökéle
Követett részvények - 2025. április
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Hőre hangolva - milliárdos lehetőség a távfűtési rendszerek megújítására
Új lendületet kaphat a hazai távfűtés: 45 milliárd forintos kerettel jelent meg társadalmi egyeztetésen az a pályázati felhívás, amely a távhőszolgáltatók előtt nyit kaput az energiahaték
A környezeti zaj hatása a gyermekek olvasási képességére és viselkedésére Európában
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség elemzése szerint a közlekedési zaj rontja a gyerekek olvasási képességét és viselkedését.


- Itt a váratlan bejelentés: jön az új állampapír!
- Tökéletes vihar készül a tőzsdéken: akár 2008 óta nem látott zuhanás is jöhet
- Évszázados, régóta elfeledett fegyverhez nyúl Donald Trump: egy egész féltekéről söpörnék ki Kínát
- Neumann János is arra jutna, hogy Trump nagy vesztes lesz: meglepő játékelméleti elemzés
- Olyan történt a dollárral, ami a forint sorsára is hatással van
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Sokakat megrémisztett a Fed-elnök beszéde – Hova mehet most a pénz?
Estek a piacok a beszéd hatására.
Budakeszitől az USA-ig: a Mayer Szörp hihetetlen sztorija
Nagymamáink receptjével ér el nemzetközi sikereket a magyar márka.
Tízmilliárdokba kerülhet a száj- és körömfájás, napról napra nő a veszteség
Egyre nő a közvetett veszteség, a tejiparban és a sertéságazatban is jelentősek a fennakadások.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.