Mitől lesz itt újra hitel? - A jó bankszabályozás ismérvei
Az elmúlt időszak keserű tapasztalatai okán joggal vetődik fel a kérdés, hogyan kerülhető el az ilyen mértékű pénzügyi egyensúlytalanság felépülése. A Magyar Nemzeti Bank macroprudenciális területéért felelős vezetői a napokban tették közzé azon ajánlásaikat, melyek - építve az elmúlt időszak tapasztalataira - csokorba gyűjtötték elvárásaikat a bankok, a bankrendszer működésével szemben. Céljuk, meghatározni azokat az elveket, amelyek megakadályozhatják az egészségtelen hitelezési gyakorlatok újbóli térnyerését, annak érdekében, hogy elkerülhetőek legyenek a pénzügyi stabilitási problémák, kézben tartható legyen a következő pénzügyi ciklus eufórikus szakasza, és elkerülhetőek legyenek a pénzügyi válságok. Fontos megfontolásokat gyűjtöttek össze, számos megfontolásukkal egyetértek. Ugyanakkor azt gondolom, amikor azt látjuk, hogy 6 év után a magyar bankrendszer még mindig a mérlegleépítés időszakában tart, amikor a hitelezés tovább zsugorodik, relevánsabb azt a kérdést feltenni, mi a gazdaságpolitika szerepe a ciklus depresszív időszakában? Hogyan kerülünk ki a mérlegalkalmazkodás örvényéből? Ezért arra teszek kísérletet, hogy meghatározzam a sikeres gazdaságpolitika ismérveit mérlegalkalmazkodás/adósságleépítés időszakában. Ezen ajánlások nyilvánvalóan magukban hordoznak egy jövőképet a bankrendszerről is. Ezek néhány ponton eltérhetnek a MNB munkatársai által elképzeltektől.
Banki jövő - a Portfolio.hu cikkei a témában A Portfolio.hu teret kíván adni a magyar bankrendszer jövőjével kapcsolatos vitának, ezért örömmel várjuk a portfolio@portfolio.hu címen és szívesen megjelentetjük a cikkre reagáló vagy annak témájában születő, magas szakmai színvonalú cikkeket. Az MNB tanulmánya itt érhető el, a Portfolio.hu-n megjelent kivonata itt, a Portfolio.hu első véleménye itt, az MNB elemzői beszélgetéséről szóló beszámolónk itt, az egyik szerzővel készített interjúnk itt, Várhegyi Éva véleménye itt, Felcsuti Péteré pedig itt olvasható.
Kiindulópontunk különbözősége mellett a helyzetértékelés tekintetében is van némi eltérés nézeteink között, s ezt érdemes előre tisztázni. Mint jeleztem, az elhúzódó mérlegalkalmazkodás jelenti a gazdaságpolitika számára az érdemi kihívást. E tekintetben a bankrendszer rövid devizakitettsége, a devizahitel-állomány miatt jelentkező szolvencia-kockázatok csak másodlagos megjelenési formái a fundamentális problémának, a fenntarthatatlan, eladósodásra épülő növekedési pályának. Új növekedési pályát kell kijelölni. Egyetértek a szerzők azon üzenetével, hogy ezzel a pályával szemben követelmény, hogy nagyobb arányban támaszkodjon a belföldi és hosszú megtakarításokra, és ne engedje súlyos pénzügyi egyensúlytalanságok felépülését. Ugyanakkor kis nyitott gazdaságként, amelyben historikusan alacsony a megtakarítási ráta, nem érdemes lemondani a külföldi működőtőkéről és a külső finanszírozásról. A válságban jelentősen megemelkedett megtakarításaink még mindig nem elegendőek ahhoz, hogy fedezzék azt a beruházási rátát, amely akár a válság előtti időszakot, akár a régiós versenytársainkat jellemzi. Ha számítunk arra, hogy a magyar gazdaságban előbb-utóbb újraindul a felzárkózás és a tőkeképződés, akkor mindenképpen szükségünk lesz külső forrásokra. A pénzügyi autarkia fölösleges, önsorsrontó próbálkozás, amely jelentős növekedési áldozattal járhat.Abban egyetértünk, hogy az elhibázott, az egyensúlyt nem őrző gazdaságpolitika okozta az alapvető problémát és abban is, hogy a bankok kockázatos üzletpolitikája is hozzájárult a mérlegfeszültségek felépüléséhez. Azt is hozzátenném azonban, hogy az állam, mint szabályozó hatóság kudarca szintén fontos szerepet játszott a válság kialakulásában. Ha erről megfeledkezünk, a mai feladatainkat is félreértjük.
A bankok rövid devizakitettségének felépülését a megfelelő, a lejárati és átárazódási kockázatokra fókuszáló mérlegmenedzsment-szabályozás korlátozhatta volna, ahogy teszi ezt a később bevezetett LCR(likviditási fedezeti mutató) és DMM(devizafinanszírozási megfelelési mutató). A pénzügyi válság sokkhatása nem okozott volna ilyen mértékű tehernövekedést az adósok számára, ha a fenti mutatók mentén kiegyensúlyozottabb a bankok mérlegépítése, és a hatóságok kikényszerítik a transzparens, referenciakamat alapú árazást. A szabályozói kudarcok megértése közelebb visz a feladatok meghatározásához.
A gazdaságpolitika feladata a túlzott eladósodottság következtében beálló pénzügyi válság esetén az, hogy mérsékelje az adósságleépítéssel együtt járó reálgazdasági alkalmazkodást, és megakadályozza, hogy az állományi probléma egy tartós flow problémához vezessen. Két szakaszt érdemes megkülönböztetnünk. Míg a válságkezelés időszakában a likviditás biztosításáé a főszerep, a kilábalás időszakának feladata a különböző jövedelemtulajdonosok mérlegeinek rendbetétele és egy fenntartható növekedési pálya megtalálása. A továbbiakban azt vizsgálom, milyen gazdaságpolitikai orientáció segítheti a mihamarabbi kilábalást.
Nem meglepő módon, hosszú távú céljaink kifejtését azonos értékek mentén fogalmaztuk meg a Nemzeti Bank munkatársaival. Véleményem szerint is a stabilitás, a verseny és az átláthatóság az a három kritérium, ami biztosíthatja a pénzügyi közvetítés fenntartható fejlődését. Ezen kritériumok köré csoportosítottam én is a gazdaságpolitikával kapcsolatos elvárásokat.
Stabilitás:
A pénzügyi intézményrendszer stabilitásának záloga a pénzintézetek megfelelő tőkeellátottsága. A magyar bankrendszer tőkeellátottság robosztus, de ez pusztán a tulajdonosok végtelen elkötelezettségének köszönhető. Az elmúlt időszakban több száz milliárd forint tőkeemelést hajtottak végre. Nem számíthatunk azonban arra, hogy a tulajdonosok újra és újra biztosítják a szükséges tőkét. A belső tőke akkumulációt kell helyreállítani. Ennek egyik akadálya, hogy a bankrendszer profitabilitását a nemzetközi összehasonlításban rendkívüli adóterhelés agyonnyomja. A magyar pénzügyi közvetítők fiskális terheinek a regionális versenytársakhoz való igazításával nem csak azt biztosítanánk, hogy a profitabilitás erősödik, de a rendszer tőkevonzó, megtartó képessége is javulna. Nem szenvedne hátrányt az erőforrásokért folytatott versenyben. Az erőfölényből származó extraprofit megszüntetésének helyes útja a versenyszabályozás eszközrendszerén keresztül vezet - olcsóbbá téve a pénzügyi közvetítést -, nem fiskális lefölözéssel.
A banki mérlegek rendbetétele nélkül nincs üzleti fordulat, nem elegendő a bankok feltőkésítése. A hitelezési aktivitás újraindulásához a portfólióknak meg kell tisztulniuk, ennek prioritást kell adni. A veszteség leírása, a nem teljesítő eszközök leépítése elengedhetetlen. Csak így biztosítható, hogy a bankszektor visszatérjen egy hatékony erőforrás-(hitel)allokációhoz. Különben a problémás ügyfelek hiteleinek fenntartása egyre nagyobb terheket hárít az egészséges fizetőképes ügyfelekre. Ebben az időszakban nem a teljes hitelállomány mérete, inkább a portfólió összetételének alakulása az igazi sikerkritérium. A gazdaságpolitika feladata a portfólió-tisztítási folyamat kikényszerítése és támogatása. Minden olyan adminisztratív, adózási, ösztönzési korlátot, ami ezt akadályozza, el kell tüntetni, így például a csődeljárási szabályok, zálogjog érvényesítés, ingatlan átruházás költségei kapcsán.
A bankok mérlegének kiegyensúlyozottnak kell lennie. Ezzel magam is egyetértek. Fontos látni azonban, a bezárkózás, az integráció többleterőforrásairól való lemondás növekedési veszteségekkel járhat. A bankrendszer külföldi tulajdonosai által biztosított hosszú finanszírozás stabil támasza lehet a magyar gazdaság növekedésének, amely hiányt szenved tartós, éven túli megtakarításokban. A banki mérlegek lejárati és átárazódási kockázatait megfelelően tudják kezelni. Ezért a 100 % hitel/betét-mutató célként történő kijelölését túlzott korlátnak érzem. A hazai gazdaságpolitikának nem a külső források kiszorítására, hanem megkötésére, stabilizálására kellene törekednie.
A bankrendszer stabilitásának negyedik követelménye, hogy tulajdonosai felelős, kompetens, megfelelő erőforrásokkal, tőkeháttérrel rendelkező szereplők legyenek, akik szükség esetén kellő tőkepuffer biztosítására képesek. Nem érdekünk, hogy a külföldi tőke elhagyja a magyar bankrendszert. A belföldi tőkeakkumuláció nem elegendő ahhoz, hogy kiváltsa ezeket az erőforrásokat. Az ilyen irányú törekvések a hazai bankrendszer hosszabb távú tőkeellátottságát, ezen keresztül üzleti aktivitásának bővítését, összességében a magyar gazdaság növekedési képességét korlátozzák.
Nyitott, versengő pénzügyi közvetítés:
A piacra lépés feltételeinek szabadnak kell lenni. Biztosítani, támogatni kell az új szereplők belépését. A rendszer szabályozási, adózási feltételeinek versenysemlegességet kell biztosítani, és ennek a regionális összehasonlításban is teljesülni kell, csak így biztosítható a tőkevonzó képesség. Erősíteni kell a versenyt, mert ez hoz innovációt, működési hatékonyságot, vagyis olcsóbb pénzügyi közvetítést és jobb kiszolgálást.
A határokon átnyúló szolgáltatások által támasztott verseny hosszú távon a növekedést támogatja, ezért támogatnunk kell. A hazai prudenciális szabályozásnak törekedni kell a versenysemlegességre.
A banki szolgáltatási versenyt erősítheti, ha a pénzügyi közvetítés alternatív formái is teret kaphatnak. Ebből a szempontból a takarékszövetkezeti rendszer elemésztése, a magán-nyugdíjpénztárak ellehetetlenülése, a budapesti tőzsde lassú elsorvadása mind-mind kedvezőtlen folyamat.
Átláthatóság:
A bankok erőfölényét, az ügyfeleknek az aszimmetrikus információs helyzetből következő kiszolgáltatottságát nagyban oldhatná a termékek, szolgáltatások átláthatóságát biztosító szabályozások erősítése, bizonyos termékkörökben a standardizálás kikényszerítése vagy ösztönzése, a transzparens árazás megkövetelése, valamint a pénzügyi kultúra erősítése, az ilyen irányú ismeretek oktatása.
Miközben a portfólió-tisztítás ösztönzésében, a versenykörülmények erősítésében és a banki szolgáltatások átláthatóságának biztosításában fontos szabályozói feladatokat látok a prudenciális felügyelet előtt, túlzottnak tartom azt, amilyen mértékben a jelenlegi javaslat az általa nevesített mutatók mentén bele akar nyúlni a bankok életébe. A bankszektorban - természetéből adódóan - fontos szerep jut a szabályozásnak. Sok-sok vitát érne meg az, hogy mi a verseny és a szabályozás optimális aránya. Az anyag nagyvonalúan átnéz a trade-off-okon, a kérdések komplexitásán. A stabilitás és növekedés sok esetben ellentmondó célok, ami az egyiket segíti, a másikat korlátozza. A szabályozás természetéről annyit már megtanultunk, minél részletesebb, minél fojtogatóbb, annál kevésbé hatékony - megöli az alkalmazkodást, a piaci mechanizmusokat, vagy kikerülésre ösztönöz. Nagy merészség kell ahhoz, hogy egy túlrészletezett, nem konzisztens kívánságlista mentén gondolkodjunk a "jó" bankrendszerről. Egy strukturális változásokon áteső bankszektorban azok a - talán csak iránymutatásként megfogalmazott - célértékek, amelyek a tisztességes profitra, a hitelexpanzió egészséges ütemére, a kívánatos hitel-betét arányra vagy piacszerkezetre vonatkoznak, félrevezetőek, korlátozóak lehetnek, de legalábbis túlzott önbizalomról tanúskodnak, és egy voluntarista, beavatkozó, a piaci folyamatokat felülírni kívánó szabályozó hatóság látszatát keltik.
Összességében az mondható el, hogy a mérlegalkalmazkodás időszakában azok a gazdaságpolitikai intézkedések segítik a kilábalást, amelyek gyorsítják az adósságok leépítést, a portfólió tisztítását, a mérlegek rendbetételét. Mielőtt nagyon belemélyedünk a következő túlzott hitelexpanzió megelőzésének részletes szabályozásába, először ebben a mérlegleépítős időszakban kéne megtalálnunk azokat az eszközöket, amelyekkel mihamarabb helyreállhat a hatékony erőforrás-allokáció.
A szerző az MNB korábbi alelnöke.
Zelenszkij szerint látszattűzszünettel leplezik az orosz támadásokat, Moszkva csak hétfőig állna le – háborús híreink vasárnap
A tűzszüneti tárgyalások egyelőre megakadtak.
Felvétel: hőn áhított kiegészítővel szerelték fel az orosz harckocsit, váratlan helyen bukkant fel a páncélos
Nem erre az első bevetésre számítottak az elemzők.
Kijelentette Zelenszkij: van egy terület, ahol látványos eredményt ért el a tűzszünet
Itt szeretne továbblépni.
Megvan a stratégia Donald Trump vámjaira: ide menekítenék a pénzeket az amerikai nagybankok
Nagy szerep juthat a szektornak a jövőben.
Ezt nem teszik zsebre Washingtonban: amerikai páncélossal gyakorlatozik az orosz elitdandár
Frontszolgálatra szánhatják?
Sorra tartóztatják le a kurszki orosz politikusokat - Az ő döntéseik vezettek Ukrajna legnagyobb 2024-es sikeréhez?
Állítólag ellopták a pénzt, amelyből az orosz régió védelmét kellett volna finanszírozni.
Rejtélyes fegyvert kapott Oroszország: megérkezett az M1991 Juncse
A világ egyik legnagyobb kaliberű rakéta-sorozatvetője.
Áll a bál Kijevben, csúnya bakit követett el a népszerű amerikai csatorna
Kiakadtak a külügyminisztériumban.
Minél több bizonytalanságot okoz Trump, annál valószínűbb a recesszió
Zsiday Vikor volt a Partizán vendége, Trump vámpolitikáját vitatta meg Gulyás Márton műsorvezetővel. Az interjút megnézheted a YouTube-on, A HOLDBLOG-on egy szerkesztett változatát közöljük
TAO és HIPA bevallás 2025: mire figyeljenek a cégek?
Közeleg a 2024-es adóévre vonatkozó (TAO) társasági adó- és (HIPA) helyi iparűzési adóbevallási és adófizetési határidő. Az éves adót bevalló társaságoknak az idei évben 2025. júniu
Edison International - elemzés
A Top10-es listámat nézegetve találtam rá, nem volt benne az első 10-ben, de jók a számai. Aztán megnéztem pár negyedéves prezentációját, és eldöntöttem, hogy követni fogom.Cégismertető
Zsidayval vágjuk a rendet a káoszba
Zsiday Viktorral próbáltunk meg rendet teremteni Trump fejében. De sikerült? Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, A
Hogyan jutnak el a szélturbinák a tökéletes körforgásos gazdaságig?
A megújuló energiaforrások közül a szélenergia mutatja az egyik legdinamikusabb fejlődést, miközben a költséghatékonysága is évről-évre jelentősen javul. A tökéle
Követett részvények - 2025. április
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Hőre hangolva - milliárdos lehetőség a távfűtési rendszerek megújítására
Új lendületet kaphat a hazai távfűtés: 45 milliárd forintos kerettel jelent meg társadalmi egyeztetésen az a pályázati felhívás, amely a távhőszolgáltatók előtt nyit kaput az energiahaték
A környezeti zaj hatása a gyermekek olvasási képességére és viselkedésére Európában
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség elemzése szerint a közlekedési zaj rontja a gyerekek olvasási képességét és viselkedését.


- Itt a váratlan bejelentés: jön az új állampapír!
- Tökéletes vihar készül a tőzsdéken: akár 2008 óta nem látott zuhanás is jöhet
- Évszázados, régóta elfeledett fegyverhez nyúl Donald Trump: egy egész féltekéről söpörnék ki Kínát
- Neumann János is arra jutna, hogy Trump nagy vesztes lesz: meglepő játékelméleti elemzés
- Olyan történt a dollárral, ami a forint sorsára is hatással van
Sokakat megrémisztett a Fed-elnök beszéde – Hova mehet most a pénz?
Estek a piacok a beszéd hatására.
Budakeszitől az USA-ig: a Mayer Szörp hihetetlen sztorija
Nagymamáink receptjével ér el nemzetközi sikereket a magyar márka.
Tízmilliárdokba kerülhet a száj- és körömfájás, napról napra nő a veszteség
Egyre nő a közvetett veszteség, a tejiparban és a sertéságazatban is jelentősek a fennakadások.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.