A rezsifétis margójára: egy stratégiai ágazat nem játékszer
Fontos látni, hogy hiába kerül egy állami szereplő tevékenységi körébe a földgázszolgáltatás vagy a földgázbeszerzés, a nemzetközi szinten képződő földgázár ettől nem válik kedvezőbbé. Ebből következően az államnak három lehetősége van az energiaárak alacsonyan-tartására: az ehhez szükséges fedezetet beszedi adóból, kötvényt bocsát ki (vagyis hitelből finanszírozza az ártámogatást), vagy megpróbálja más társaságok profitjának elnyelésével egyensúlyban tartani a rendszert. Utóbbi esetében megjegyezendő, hogy az elmúlt évek kormányzati lépései hatására már most is a szektor számos érintett szereplője veszteségesen üzemel, vagyis egyre kevésbé van mit elvonni.
Az E.ON megvásárlásától nem lesz olcsóbb a földgáz
Az orosz gázimport-szerződést tulajdonló E.ON Földgáz Trade, illetve a kereskedelmi tárolói infrastruktúrát jelentő E.ON Földgáz Storage megvásárlás lehet ugyan stratégiai kérdés a kormány számára, de látni kell, hogy ez igen drága ügy, miközben érdemi megtakarítást vagy ellátásbiztonság-javulást nem érdemes várni tőle. Egyrészt a földgáz ugyanonnan érkezik majd az adásvételt követően is, másrészt pedig az E.ON gázüzletága mindeddig nem adott okot arra, hogy hazai szerepvállalását ellátásbiztonsági kockázatként kelljen értékelni. E tekintetben érdemes visszagondolni a 2009-es gázválságra. (A 2009-es gázválság során az E.ON teljes egészében alárendelte eszközeit az ellátási zavar kezelésének, továbbá nyugati forrásokat is mozgósított a kieső ukrán betáplálás pótlására, aminél többet hasonló esetben egy állami tulajdonú társaság sem tehet majd.)
Meg lehet próbálni ezt a drága, és jelen államháztartási viszonyok között nehezen indokolható vásárlást azzal szépíteni, hogy például ennek köszönhetően 10%-kal csökkenhetnek a gázárak, de ez nem igaz. Különösen "megmosolyogtató" az a magyarázat, miszerint ennek köszönhetően az olcsó gázt majd jól be tudja tárolni az állam, és akkor ez fedezetet ad az olcsó gázszolgáltatásnak. Komolyan azt gondoljuk, hogy egy profitorientált kereskedő, főként ha erős szabályozói árkontroll alatt van, akkor nem tesz meg mindent azért, hogy minél kedvezőbb áron szerezze be a földgázt?
Tekintettel a magyar államháztartási viszonyokra a földgáztárolókra elköltött pénz hiányozni fog valahonnan, és bármilyen módon is intézi a kormány az E.ON eszközök megvásárlását, kamatokkal számolni kell, nem beszélve a működtetésről, így egy állami tulajdonú gáztároló sem fog ingyen gázt tárolni. Maximum nem gáztárolási díjként fizetjük meg.
A vásárlásra szánt összegre sok más területen lenne szükség, és ezek esetében ezek akár nagyobb hatékonysággal is hasznosulhatna. Populáris vonalat követve beszélhetünk oktatásról és egészségügyről, de az energetika témakörénél maradva finanszírozhatnánk belőle célzott támogatási rendszert a valóban rászorulók részére, vagy akár energiahatékonysági beruházásokkal elősegíthetnék az életminőség hosszú távon is érvényesülő javulását.
Mire elég -10%?
Az energiafogyasztással kapcsolatos kiadások valóban nagy, és sokszor már vállalhatatlan terhet rónak a háztartásokra, de egy gazdasági megalapozottság nélkül 10%-os árcsökkentéstől az energia még nem válik olcsóbbá. Másrészről pedig szembesülni kellene azzal is, hogy a magyar lakossági árak európai összehasonlításban nem számítanak magasnak, főként az alacsony bérszínvonal az, ami ilyen mértékű problémává emeli az energiaellátás témakörét, illetve nem megkerülhetetlen a hazánkban szokatlanul magas, 27%-os áfakulcs sem.
Amennyiben a kormány valóban a lakosság megsegítése miatt döntött a 10%-os tarifavágás mellett, akkor érdemes látni, hogy céltalanabb, pazarlóbb eszközt nem is találhatott volna az általános rezsicsökkentésnél. Erről egyébként nemrég még a kormány is tudott, hiszen egy olyan sávos tarifarendszer bevezetését helyezte kilátásba, amely magasabb díjjal "büntette" volna a "luxusfogyasztókat". Az akkori érvelés még arról szólt, hogy a medencefűtést nem kívánja támogatni a kormány. Úgy tűnik, hogy most már igen.
A lépés hatásosságának egyik legnagyobb problémája, hogy a válság kibontakozása óta dinamikusan emelkedett az energiaszolgáltatóknál lévő kintlevőségek mértéke, sok háztartás már most is nehezen (vagy egyáltalán nem) kezelhető számlatartozást halmozott fel, amelyek számára egy ilyen mértékű csökkentés nem képes érdemi megoldást biztosítani. Mellettük bizonyosan számolhatunk olyan tehetősebb /fizetőképes/ rétegekkel is, akiknek nincs szükségük a kedvezményes energiaellátásra, akik esetében az árcsökkentés akár a fogyasztásuk növekedését is indukálhatja.
És akkor itt visszakanyarodunk az alapproblémához, miszerint Magyarország a földgáz tekintetében szegény ország, szükségletei kielégítésére importra szorul, tehát a mindenkori kormányzatnak semmiképpen sem szabadna támogatnia a pazarló fogyasztást. Az ilyen lépések csak rövidtávú, nem fenntartható előnyt biztosítanak a fogyasztóknak, miközben rontják a hosszú távú megoldást jelentő energiahatékonysági beruházások életképességét.
Államosítjuk az energiaszolgáltatókat?
Az elmúlt időszakban időről, időre előkerül annak lehetősége is, hogy az energiaágazatot érintő sorozatos lépések - a költségvetési problémák kezelése mellett - az államosítás irányába vezetnek, vagyis hogy a kormányzat olyan környezetet teremt az iparági vállalatok számára, amelyben azok eszközeiket az államra átruházva kilépnek a piacról. Elméleti szempontból megközelítve, ha ez meg is történik, érdemes feltenni, hogy alapvetően mivel lesz jobb a magyar lakosságnak? Nonprofit szolgáltatás esetén egy állami vállalatnak sem lesz pénze beruházni, megfelelő ösztönző rendszer nélkül pedig a működés hatékonysága is sérül. Ugyanúgy a hitelfelvételnél kötünk ki.
Egy globalizálódó világban egy állami tulajdonú cég sem lesz képes lenyomni a gáz nemzetközi árát. Természetesen megtörténhet - mint ahogy erre korábban volt példa a MOL és az MVM esetében is -, hogy a lakossági árak csökkentése érdekében feléljük a működő vállalatok profitját, majd ezt követően átláthatatlan viszonyok között költségvetési forrásokból igyekszünk betömögetni a lyukakat. Itt megjegyezendő, hogy egy állami vállalat profitjának a felélése is államháztartási egyenlegre ható tényező, hiszen megszűnik a vállalat osztalékfizető-képessége.
Szintén nem lehet elmenni amellett, hogy az E.ON Földgáz Trade esetében egy, a magyar szabályozási környezet miatt veszteséges céget vásárol meg az állam, és több mint kétséges, hogy MVM-logó alatt, illetve a "sikeres vagyonszerzést" követően az árak emelése mellett dönt majd a kabinet. Mert a nonprofit (értve ez alatt a nem veszteséges működést is) szolgáltatáshoz például már most is emelésre lenne szükség a gázszolgáltatásban.
Minden fogyasztó felteheti magának a kérdést: biztos jobban járok, ha adóbefizetésből fizetem be a rezsiszámlám egy részét? Érdemes kevesebbet fizetnem ma a rezsiszámláért, hogy aztán később az államháztartási hiányt fedező "gázkötvény" kamatait is rám hárítsák? Ezek a megoldások már korábban is fenntarthatatlannak bizonyultak, és most sem lenne másként.
Egy stratégia ágazat nem attól lesz az, hogy az aktuális kormányzat annak minősíti, hanem attól, hogy működésével sok más szektorra is hatást fejt ki, hogy az általa nyújtott szolgáltatás (beleértve annak minőségét is) más gazdasági társaságok versenyképességére is hatással van, hogy az általa indított beruházások a nemzetgazdaság egészére hatnak. Ezzel játszik most a kormányzat.
Dübörög a vámháború, az oroszok nem kérnek az amerikai javaslatból - Mi történik a piacokon?
Mozgalmas napok után folytatódhat a csapkodás.
Orbán Viktor belengette: akár az összes élelmiszerre kiterjeszthetjük az árrésstopot, ha nincs elég eredmény
Bemutatjuk a legfontosabb üzeneteket.
Nem tetszik Moszkvának az amerikai tűzszüneti javaslat, véget ért Szudzsa ostroma - Háborús híreink pénteken
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
Jó hírt kaptak az ukránok: komoly csomag érkezik a világ egyik legjobb fegyveréből
Új fegyverszállítmányt jelentettek be.
Hiába nem örül az amerikai tűzszüneti tervezetnek, köszönetet mondott Putyin
Telefonon beszélt a koronaherceggel.
Miért tart Trump Ukrajna-ügyi különmegbízottat, ha az nem találkozik ukránokkal? - Most fény derülhetett az igazságra
Lehet, hogy nem otthon volt a probléma.
Munkabérelőleg kezelése - digitális megoldással
A munkabérelőleg kifizetések hagyományosan sok adminisztrációval és manuális munkával jártak mind a HR, mind a pénzügyi osztályok számára. Az RSM Hungary élen jár abban, hogy ügyfelei sz
Kicsi, értéktelen, mégis ragaszkodnak hozzá
Hiába van alig mérhető vásárlóereje, hiába kerül többe a gyártása, mint az értéke, az átlagos amerikai mégis ragaszkodik az egy centet érő pennykhez. Itthon simán...
The post Kicsi, ért
Ezekre a pályázatokra számíthatsz idén az NKFIH-tól
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) közzétette 2025-ös Programstratégiáját, összességében kicsit más, mint a korábbi éveké.
Hogyan Maximalizálhatjuk Ingatlanbefektetésünk Nyereségét? - Webinár Ajánló
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Hogyan Maximalizálhatjuk Ingatlanbefektetésünk Nyereségét? - Webinár Ajánló Ingatlanba fektetni a pénzünket nagy felelősség, különösen akkor, ha
Mennyire lehet jó egy 19 dolláros eper?
Nagyot megy most egy eper. egy szemet(!) adnak 19 dollárért, igaz, szépen becsomagolva. Az emberek pedig veszik, mint a cukrot, mert bár drága, de annyira finom, hogy minden pénzt megér. Az egyik am
Ellenségből szövetséges, majd újra rivális
Arra talán senki sem számított, hogy Donald Trump elsőként békés északi szomszédját sújtja brutális védővámokkal. Kanadaiak tömege tekint árulásként a lépésre, amellyel az Egyesült Á
A túlzott bankköltségek és a pénzügyi tudatosság fontossága
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! A túlzott bankköltségek és a pénzügyi tudatosság fontossága Manapság egyre többen panaszkodnak a bankok túlzott költségeire, és úgy tűnik, hogy
Demján 1+1 után se állj le: pénz még van, csak kérni kell!
Az elmúlt hónapokban a Demján 1+1 pályázat felforgatta a pályázati ökoszisztémát.


- Összeomlott az akkumulátorgyártás Magyarországon
- A kisgyerekeket támadja ez a betegség - Csúcson van a magyar kórházak terhelése
- Pár nap alatt elszabadult a pokol: kegyetlen rezsimet takart a nyugatbarát álca
- Trump háta mögött Ursula von der Leyen kiszervezte az Egyesült Államok mögül a világot
- A világ egyik legerősebb hatalma már a háborúra készül, ennek már látszanak a jelei
Portfolió menedzser
Hova teszik a magyarok az állami pénzesőt?
Folytatódik a PMÁP-kamatok kifizetése.
A robot az új vendégmunkás? Filippínók és robotok dolgoznak a magyarok helyett
Sci-fibe illő humanoid robot is éles bevetésre készül a baktalórántházai baromfitelepen.
Mi kell még a tűzszünethez Ukrajnában?
Egyebek mellett erről is szó volt a szerdai Checklistben.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Sikeres befektető online tanfolyam
Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!