Gazdaság

Matolcsy milliárdjai

Felcsuti Péter
A Portfolio Madár István tollából a portáltól megszokott szakértelemmel bemutatja, hogy miként érinti a jegybank által a napokban meghirdetett 200 milliárdos oktatási program a jegybank mérlegét, illetve széles értelemben az államháztartás pozícióit. A bravúros technikai levezetés és nyomában a szerző által elhelyezett sok kérdőjel csupán arra alkalmas, hogy a szerző elhárítsa magától az érdemi kérdés megválaszolását - megengedhető-e, hogy a jegybank igazgatósága (amely az elnökből és az alelnökökből, azaz belső tagokból áll) ilyen horderejű döntést hozzon.
Nem szimpla jogászkodásra gondolok, bár az én olvasatomban a jegybankról szóló törvény kizárólag a beszedett felügyeleti díjak (büntetések) esetében teszi lehetővé a pénzügyi kultúra emelése, mint felhasználási cél megjelenését. Itt és most azzal sem foglalkozom, hogy két versengő felhasználási cél - az államadósság csökkentése és párhuzamos oktatási kapacitások kiépítése - közül melyik a fontosabb (Madár Istvántól eltérően szerintem egyértelmű, hogy az első fontosabb, mint a második.)

A lényeg azonban, ismétlem, nem ez, hanem az, amit a liberális demokráciákban democratic governance-nek neveznek. Ez a fogalom több mint a jól, vagy rosszul megszövegezett jogszabályok összessége és az ezek alapján létrehozott intézményrendszer. A törvények nem szabályozhatnak minden kérdést, az intézmények pedig értelmezhetik a feladataikat bürokratikusan, mechanikusan.

A democratic governance szerves része az is, amit politikai kultúrának nevezünk. Adott esetben ez annyit jelent, hogy ilyen nagy léptékű, minden kétséget kizáróan újszerű és ellentmondásos döntés tekintetében az illető intézménynek függetlenül a státuszától illik kikérnie és figyelembe vennie más illetékes hatóságok - a Parlament illetékes bizottsága, a költségvetéséért felelős kormányzati szerv (NGM) és a jegybank működését vizsgáló ellenőrző hatóságok (felügyelő bizottság, Állami Számvevőszék) - véleményét. A demokrácia hazai viszonyait jól tükrözi, hogy a fentiekben felsorolt egyik szervezet (a felügyelő bizottság már csak azért sem, mert hónapok óta nem létezik), sem tartotta szükségesnek, hogy éljen ezzel a demokratikus jogával, vagy legalábbis nem tudunk arról, hogy kísérletet tett volna erre.

És természetesen a democratic governance része a transzparencia, a közvélemény érdemi tájékoztatása is. A jegybank elnök nyilatkozatával, miszerint a lépés nem érinti az adófizetők zsebét, nem egyszerűen nem mond igazat, de azt is bizonyítja, hogy mélyen lenézi, semmibe veszi a közvéleményt. A sajtó - különösen a szakmai sajtó - feladata, hogy erre felhívja a figyelmet.

A portfolio.hu-n megjelent írás jó esetben csak részben tesz eleget ennek a követelménynek.
  

Valójában Felcsuti Péter véleménye sokkal kevésbé különbözik a Portfolio álláspontjától annál, mint amit a fenti írás sugall. A 200 milliárd forintos alapítványi vagyonjuttatásról ugyanis a Portfolio nem a Felcsuti Péter által idézett cikkben nyilvánított először véleményt (ez itt olvasható), hanem rögtön a hír megjelenésének a napján, itt. (Egyébként ezt is Madár István írta.) Ebben pedig az alábbiakat jeleztük:

- "...pénzügyi elszámolás ellenére a jegybank mégis csak elkölt 200 milliárd forintot (a GDP 0,7%-át!), amit ha nem tenne meg, ennyivel nagyobb lenne a nyeresége. Ebből a szempontból mindegy, hogy aztán a működési eredmény elfedi-e ezt a kiadást vagy sem, ezt a pénzt a megjelölt (nyugodtan kvázi-fiskálisnak tekinthető) célra a jegybank elkölti."

- "...vagyis a jegybank ad 200 milliárd forintot néhány alapítványnak, akik ezt állampapírba fektetik - tehát az államot finanszírozzák. Lehet, hogy ez papíron nem ütközik a monetáris finanszírozás tilalmába, de..."

- "Innentől viszont beindulhat a fantázia: mi történne mondjuk, ha ad absurdum a teljes egészségügyet (vagy bármely más klasszikus állami tevékenységet) kivennénk a "központi kormányzat, regionális vagy helyi közigazgatási szervek, közjogi testületek, egyéb közintézmények vagy közvállalkozások" körből, és a jegybank alá vonnánk? Elvégre az, hogy a pénzügyi oktatás jegybaki funkció vagy éppen kormányzati feladat-e, finoman szólva is kérdéses."

Vagyis a Portfolio az aggodalmait a tekintetben, hogy ez egy "helyes" felhasználása-e a jegybanki nyereségnek, meglehetősen korán jelezte.

A hír megjelenése kapcsán azonban erősebb vélemények is napvilágot láttak a médiában. Nevezetesen, hogy a jegybank tudatos, öncélú (klasszikus) pénznyomtatásba kezdett, amit ráadásul törvénytelen célokra használ fel. A második írásunk a témáról már ezzel a kérdéssel foglalkozik, és azt mutatta meg: a jegybank a saját nyereségét költi (vagyis egészen más módon teremtődik pénz, mint azt az első kommentárok feltételezték), illetve hogy erről a jegybank igazgatóságának van joga dönteni. Vagyis a téma adta, hogy írásunk nem lett kritikusabb hangvételű, hiszen másodszorra az egész ügy egy érdekes részkérdését próbáltuk elmagyarázni, ami részben valóban a vadabb értelmezések cáfolatát jelentette.

Azok az "elvárások", amelyeket Felcsuti Péter az írásunkkal kapcsolatban támaszt, azért nem teljesültek, mert az írás témája miatt nem teljesülhettek. Ettől függetlenül, mint a fentiekből látszik, a Portfolio a 200 milliárd forint elköltésének módjáról is véleményt formált. Sőt, nem csak a korábbi írásában, hanem a most kritika alá vett elemzésünk utolsó része is erről szól, amely így kezdődik: "Akkor minden rendben van? Ahogy tegnap már írtuk, szerintünk egyáltalán nincs minden rendben..."

A Portfolio továbbra is arra törekszik, hogy gyorsan, szakszerűen és független módon tájékoztasson és értékelje a gazdasági élet eseményeit.
Kasza Elliott-tal

PepsiCo Inc - kereskedés

Folyamatosan keresek olyan osztalékfizetőket, amiket nem örök tartásra, hanem pár hónapos kereskedésre vennék meg. Azért osztalékfizetőket, mert ha nem jön be az elképzelésem és nem emelked

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

KonyhaKontrolling

Csináljunk jó adórendszert!

Nemrég olvastam egy jó könyvet, ami az adózásról, főként annak a történelméről szólt. Egyfelől számomra nagyon érdekes a téma, de elgondolkoztatott arról is, hogy milyen a jó adórendsze

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
tudós labor