Gazdaság

Most hullik darabjaira a szállodaipar: ezt is Bill Gates kezdte

Az infokommunikáció (IKT) ma már nem csak egy a számos iparág közül, hiszen a digitális megoldások minden ágazatba beépültek, köztük a turizmusba is. A technológiai innováció évtizedeken keresztül ugyanazokat a hagyományos modelleket csiszolta kifinomultabbra, ami nélkül a tömegturizmus, ahogy ma ismerjük létre sem jöhetett volna. Ebben még magának Bill Gatesnek is jelentős szerep jutott, hiszen az egyik első online utazási iroda a Microsoft divízójaként indult a kilencvenes években. Az igazi paradigmaváltás azonban most történik: miután a turizmus egyre több szereplője felköltözött az internetre, a szektor nemcsak digitálissá, hanem egyben globálissá is vált. Hogy lett Budapest a digitális turizmushoz kapcsolódó fejlesztések egyik fontos bástyája, milyen piacmódosító fejlesztések formálják tovább az ágazatot a jövőben, és mi köze ehhez a Pokémon Gónak?

1 2 3

Így formálta át a turizmust az infokommunikáció.
A turizmus a leggyorsabban növekvő ágazatok közé tartozik: tavaly több mint 7000 milliárd dollárt termelt globális szinten, ami a világ GDP-jének 9,8 százalékát jelenti.

2015-ben az idegenforgalom bővülése (2,8%) zsinórban ötödik éve felülmúlta a globális gazdasági növekedést (2,3%), illetve olyan szektorokét is, mint a gyártás vagy a kiskereskedelem

- írja jelentésében az Utazási és Turisztikai Világtanács (World Travel and Tourism Council - WTTC). Iparági szakértők idén és a következő években is hasonló mértékű növekedésre számítanak, de ebben több világgazdasági tényező szerepet játszik: a terrorfenyegetettség például lassíthatja az idegenforgalom bővülését, miközben az utazási költségeket csökkentő rekordalacsony olajárak továbbra is épp a szektor további növekedését segítik elő. Ezek mellett kiemelten fontos tényező a digitális háttérrendszerek, a digitális ügyfélkiszolgálás és információáramlás térnyerése, ami jelenleg erősen befolyásolja a turisztikai ipar szereplőinek versenyképességét.

Most hullik darabjaira a szállodaipar: ezt is Bill Gates kezdte

Még ezt is Bill Gatesnek köszönhetjük

Az infokommunikációs technológiák megjelenése újraformálta a teljes turisztikai és utazási szektort. Bill Gates, a Microsoft alapítója fogalmazta meg először több mint két évtizede, hogy a turizmus és az e-business gyümölcsöző kombináció. 1996-ban (mintegy 20 évvel a Microsoft alapítása után) létrehozta az Expedia utazási oldalt, ami mára a legnagyobb forgalmat generáló online utazási irodává nőtte ki magát. "Gates az alapításkor azt mondta:

nincs még egy olyan szektor, mint a turizmus, amely annyi valósidejű információt igényelne, és amelynek fogyasztói olyannyira vágynának rá, hogy személyesen is részt vehessenek a termelésben

- idézi az alapítót Sziva Ivett, a Budapest Corvinus Egyetem Turizmus Központ Tanszékének oktatója a tanszék friss tanulmányában.

Az Expedia azóta külön céggé nőtte ki magát, amely 2014-ben jelentős médiafigyelmet kapott azért, mert elindította a bitcoinos fizetési lehetőséget a hotelszoba-foglalásoknál. Időközben tucatnyi szoftver alapon működő turisztikai titán nőtt fel, lépéskényszert előidézve a hagyományos szereplőknél. Sőt, Gates fent idézett mondatában már a shraing economy-ra is volt utalás, és ezek a szolgáltatások a 2010-es évektől el is kezdték felforgatni a turizmust.

A szoftver ma már nem technológia, hanem megoldás

Orosz Bálint, a Skyscanner online utazási árösszehasonlító termékfejlesztési vezetője szerint egyre több termék indul meg a poszt-digitalizáció felé, ami akkor következik be, amikor a technológiával való interakciónk természetessé válik, és amikor a felhasználók már nem technológiát látnak egy szoftverben, hanem egyszerűen egy megoldást a problémáikra.

Orosz Bálint előadása a MENTA 2016 konferencián
Ez egybevág az egyik legnagyobb magyarországi szoftverfejlesztő cég, az EPAM tapasztalatival, miszerint ma már a média, utazás, pénzügy és egyéb területek képviselői keresik fel a céget kritikus problémáikkal, tehát a szoftverfejlesztés egyre inkább a problémamegoldásról szól. A cég fókuszváltása az elmúlt 10 évben jól mutatja az IT és a turizmus erősödő összefonódását. 2006-ban a cég bevételeinek 75 százaléka abból származott, hogy IT-cégeknek fejlesztett szoftvereket, azóta azonban jelentősen változott az összetétel: ma a bevételek 20 százaléka kapcsolódik közvetlenül az informatikai ágazathoz, míg 26 százalék jön a pénzügyi szektorból, és 22 százalék a turizmusból. Utóbbi 2006-ban még csak a bevételek 4 százalékát jelentette.

A stratupvilágban is jellemző, hogy a legtöbb sikeres projekt mögött nem tudományos innováció áll, inkább egy régóta ismert szolgáltatást helyeznek át a digitális térbe. Ez az idegenforgalomra is igaz, például az Airbnb, a Szallas.hu és a Booking.com esetében is

- véli Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál vezetője, a Brain Bar Budapest alapítója. Ezenkívül az adatoknak van és lesz még nagyon fontos szerepük a 21. századi innovációban: az olyan kreatív csomópontok például, mint Tel-Aviv, Portland vagy Stockholm aktívan használják a városlakók közlekedési, egészségügyi vagy éppen fogyasztási adatait a mindennapok könnyebbé tételére, egyszerűbb és logikusabb közszolgáltatások kialakítására.

Most hullik darabjaira a szállodaipar: ezt is Bill Gates kezdte

A durva iparági felfordulás csak most jön

Bozsó Attila, az EPAM közép-kelet európai régiós igazgatója szerint a digitális forradalomnak eddig két hulláma zajlott le a turizmusban, és a második még folyamatban van. Az első szakaszban az internet megjelenésének köszönhetően az értékesítés - a repülőjegyeké, a hotelszobáké és más utazási szolgáltatásoké - online felületekre költözött. Korábban minden szereplő, a légitársaságok is belvárosi irodákban értékesítették a jegyeket, ma már legfeljebb a reptereken tartanak fent egy-egy pultot a klasszikus és a fapados szolgáltatók is.

A digitalizáció második szakasza egy mélyebb átalakulás, amely nemcsak az értékesítési és marketingcsatornákat változtatta meg, hanem magukat a termékeket, szolgáltatásokat is. Ilyenek például a mobilhálózatok és cloud szolgáltatások fejlődése által életre hívott sharing economy megoldások, például az Airbnb, ami egy rugalmasabb, nem annyira intézményesült szálláspiacot hozott létre.

Ettől függetlenül továbbra is óriás igény van a hagyományos szállodai és utasszállító szolgáltatásokra, de felemelkedőben van egy új üzleti modell, amely kizárólag az online jelenlétre épül. "Az új szereplők főleg a tranzakciós díjakból élnek, miközben a régebbiek minél komplexebb szolgáltatáscsomagokat igyekeznek nyújtani, hogy megtartsák kivívott piaci pozíciójukat" - tette hozzá Erős Bálint, az EPAM európai üzletfejlesztésért felelős menedzsere.

Magyar vállalkozások a globális piacon A turisztikai iparág a digitalizációval párhuzamosan globálissá is vált, annak köszönhetően, hogy a digitális ökoszisztéma alkotóelemei a korábbinál jóval alacsonyabb áron lettek elérhetőek, a helyi offline szolgáltatások végtelen számban ismételhetővé váltak, felgyorsultak a kapacitások és az adatfeldolgozó képesség. Ennek egyik veszélye, hogy globális óriáscégek uralnak olyan piacokat is, ahol technikailag nincsenek is jelen. Ugyanakkor a digitalizáció miatt alacsonyabb belépési küszöb azt is jelenti, hogy több helyi szereplő is sikerrel bekapcsolódhat a globális turisztikai vérkeringésbe - akár szoftverfejlesztőként, akár regionális szolgáltatóként.

  • A Szallas.hu például ma már stabilan áll a Booking.com és Airbnb által dominált piacon, saját algoritmusokkal, szoftverekkel és marketingautomatizációval főleg a belföldi turisztikai igényeket szolgálja ki. Kiemelt üzleti célja a lengyel piacon elkezdett terjeszkedés folytatása (itt 2015 őszén nyitottak irodát), valamint egy új regionális alapokon álló sales csapat felállítása. Emellett igyekeznek megtartani versenyképességüket a magyar piacon a nemzetközi szereplőkkel szemben, például azzal, hogy a foglaláshoz helyi megállapodásokkal egyedi kedvezményt (fürdőbelépő, állatkerti belépő) igyekeznek biztosítani a felhasználóknak.
  • Az EPAM is kitűnő példa arra, hogyan tartoznak a hazai cégek a digitalizáció nyertesei közé, hiszen csak nemzetközi ügyfelei vannak, az Egyesült Államokban, Ázsiában számos európai országban, például az Egyesült Királyságban, Németországban és Oroszországban. A bevételek jelentős része Észak-Amerikából (több mint 57%) származott a 2016-os év első felében.
  • A nagy-britanniai Skyscanner a közelmúltban lépte meg, hogy keresőjével már nemcsak repjegyet, hanem szállást és bérautót is lehet foglalni. Jelenleg kiemelt figyelmet fordítanak a mobilalkalmazásuk fejlesztésére, amivel egybevág, hogy a cég 2014-ben felvásárolta a mobileszközökre gyártott applikációk fejlesztésével foglalkozó magyar Distinctiont. A Distinction csapata továbbra is Budapesten maradt, és a Skyscanner globális mobilfejlesztési főhadiszállását adja azóta - céljuk pedig egy olyan felhasználói élmény kifejlesztése, ami már az okostelefonok, mobilinternet, alkalmazások létezésére épít, de az ügyfelektől nem várja el, hogy szakértői legyenek egy adott szoftvernek, technológiának.

Ez a cikk folytatódik
1 2 3
Kiszámoló

Új Raiffeisen számlacsomag

Tegnap óta megszűntek a régi lakossági számlacsomagok a Raiffeisennél (kivéve a 26 év alattiak Yello számlacsomagja és az alapcsomag, illetve a két, már régebben rosszabbá tett prémium csoma

Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
tudós labor